نشست «اقتصاد مقاومتي با رويكرد اقتدار فرهنگي در عرصه بينالمللي» برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سيد محمدحسين هاشمي معاون فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ظهر امروز در نشست «اقتصاد مقاومتي با رويكرد اقتدار فرهنگي در عرصه بينالمللي» که در نمایشگاه شهر آفتاب در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد با اشاره به اینکه سال 1395 به نام «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» از سوي رهبر معظم انقلاب نام گذاری شده است اظهار داشت: يك وجه فرهنگ، اقتصاد است و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تلاش دارد امسال و همچنین در سالهای آتی در حوزه فرهنگ بينالملل، توجه خاصي به اقتصاد فرهنگي و فرهنگ اقتصادي داشته باشد.
وی در ادامه افزود: تا به امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برای خود رسالت تبليغي ـ فرهنگي را تبیین کرده است، این سازمان بیش از اینکه در جهت درآمدزايي و بازاريابي از محصولات فرهنگي كشور باشد بیشتر به دنبال انتقال پيام انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي به تمام دنيا بوده است.
هاشمی با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تلاش میکند که در حوزه امور فرهگني به درآمدزايي برسد خاطرنشان کرد: این سازمان سعی دارد با پيروي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري و راهنمايي دولت در حوزه بينالملل در فعاليتهاي فرهنگي برونمرزي خود بازنگري داشته باشد تا بتواند به درآمدزایی برسد.
اقتصاد فرهنگي بايد براي معرفي سبك زندگي ايراني ـ اسلامي مطرح شود
در ادامه این نشست محمدرضا دهشيري، معاون دانشكده امور بينالملل وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه درونزايي، برونگرايي و دانشبنياني از ويژگيهاي اقتصاد مقاومتي است اظهار داشت: هریک از این ویژگیها در کنار هم کارایی لازم را دارند و در اصل مکمل یکدیگر میباشند در غیر اینصورت بدون در نظر گرفتن هر يك از عاملها زیان زیادی به وجود میآید.
وی ادامه داد: با توجه به شعار رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتي را میتوان به چهار مرحله عزم كردن، تصميم گرفتن، اقدام و عمل تقسیم نمود، اقدام به معناي شروع كردن و عمل به معناي انجام دادن كه هر دو آنها نيازمند عزم و اراده جدي است، اين اقدام در عرصه عمل در حوزه اقتصاد مقاومتي نيازمند هماهنگي در چهار جبهه علمي، فرهنگي، سياسي و اجرايي، است.
معاون دانشكده امور بينالملل وزارت امورخارجه با بیان اینکه برای اجرایی شدن این شعار نیازمند برنامه عملیاتی هستیم و در عرصه عمل نیز باید با منطق برخورد کنیم، در عرصه محصولات فرهنگي که از ظرفيت بيشتري برخوردار است نيازمند بازاريابي و بازارگشايي هستيم.
دهشیری ادامه داد: اقتصاد مقاومتي میتواند زمينهساز تحقق اقتدار فرهنگي شود، برای این کار نیازمند یک رويكرد فعال و رقابتي هستیم كه مقابل رويكردهاي انفعالي، تهاجمي و تدافعي، قرار دارد، بدین ترتیب اقتصاد فرهنگي بايد با یک رويكرد كنشمند براي معرفي سبك زندگي ايراني ـ اسلامي (به عنوان قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران) مطرح شود.
معاون دانشكده امور بينالملل وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه فرهنگ جهان به دو شکل فرهنگ فيزيكي و فرهنگ مجازي تقسیم شده است ابراز داشت: وقتی مقام معظم رهبري مباني پنج گانه انقلاب اسلامي را مطرح كردند در رابطه با بحث تمدن تاکید داشتند اين تمدن نقشآفرين باشد و در عرصه بينالمللي بتواند، كليه موانع و چالشهاي پيش رو را پشت سر بگذارد.
وی در پایان گفت: در قسمت فرهنگسازي باید به گونهای تلاش کنیم که متناسب با سرمايه فرهنگي باشد، بدین ترتیب برای بنیه فرهنگی کشور باید با تأكيد بر آموزش و بهرهگيري از ابزارهاي روز و به خصوص تمام بازيگران دولتي بهرهمند شویم./816/202/ب3