۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۴۲۶۵۱۰
استاد حوزه و دانشگاه:

سخنران جذاب اما بی سواد برای جامعه خطرناک است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که طلبه ها در برابر درسی که می خوانند باید خروجی داشته باشند، گفت: افرادی که سواد ندارند اما جذاب صحبت می کنند، برای جامعه خطرناک هستند، این افراد با وجود این که سواد ندارند اما مستمع را جذب می کند.
تبلیغ دین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در کارگاه مراحل مهندسی تبلیغ که در مدرسه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد برگزار شد، گفت: تربیت دینی یعنی آموختن دین و چشیدن دین داری با عمل.

 

وی گفت: اگر بخواهید علم را به عمل برسانید باید چهار مرحله؛ دانش، بینش، مهارت و انگیزش را طی کنید.


 

استاد حوزه و دانشگاه با خاطر نشان کردن این که جذابیت داشتن در تبلیغ حائز اهمیت است، اظهار کرد: مقدمات، جذابیت ها و تثبیت باورها مراحل مهندسی تربیت دینی هستند. وقتی کار تبلیغی شما تمام شد از خود بپرسید کسانی که در جلسه من آمدند، تغییر کردند، چقدر تثبیت باور داشتم؟ یکی از مشکلات مشاوره ها این است که تثبیت باور ندارند.


 

معلم خوب، مسیر فکر کردن را ایجاد می کند

وی ابراز کرد: معلم خوب راه را نشان نمی دهد؛ بلکه مسیر فکر کردن را ایجاد می کند، مشاوره خوب راه یابی را هدایت می کند نه آن که ساده و بی درد سر راه را نشان می دهد به قول معروف ماهی گیری را یاد می دهد که خود شخص دنبال آن برود.


 

استاد حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش که تفاوت معلم و صیاد چیست؟ اظهار کرد: ممکن است دانش کسی بالا رود، اما انگیزه نداشته باشد. معلم دانش می آموزد و صیاد انگیزش و بینش می دهد و شخص را به فکر وا می دارد. معلم، راه را نشان می دهد و صیاد مشاوره می دهد و مسیر فکر کردن را مشخص می کند.


 

معلمی خوب است که افراد را تشنه می کند
حجت الاسلام داوودی نژاد با اشاره به این که شهید مطهری می گوید: «من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت نه اندیشه ها را»، افزود: اندیشه، مواد اولیه است و اندیشیدن، عمل کردن است. معلم خوب، معلمی نیست که خوب می آموزد؛ بلکه معلمی خوب است که خوب تشنه می کند.  


 

وی ابراز کرد: گاهی معلم با سواد است، اما صیاد توانمند است. ما معلمانی داریم که سواد دارند، اما یاد ندارند خوب سخنرانی کنند یا خوب بنویسند. این افراد، افراد با سوادی هستند اما خیلی مؤثر نیستند، آدم هایی را  هم داریم که خوب می نویسند یا خوب سخن می گویند، اما متأسفانه سواد آن ها پایین است. مبلغی موفق و مؤثر است که هم سواد داشته باشد و هم خوب سخنرانی کنند و یا خوب بنویسد.


 

سخنران جذاب اما بی سواد برای جامعه خطرناک است
این کارشناس مسائل خانواده خطاب به بانوان طلبه گفت: افرادی که سواد ندارند اما جذاب صحبت می کنند، برای جامعه خطرناک هستند، این افراد با وجود این که سواد ندارند اما مستمع را خوب جذب می کنند. اگر مبلغی توانایی دارد و به زندگی او لطمه نمی خورد باید در راه تبلیغ فعالیت کند. یادتان نرود که در مقابل چند سالی که در حوزه درس می خوانید مسؤول هستید.


 

حجت الاسلام داوودی نژاد افزود: طلبه ها باید، بابت ثانیه ای که روی فرش حوزه علمیه درس می خوانند جوابگو باشند، مگر این که وظیفه خود را انجام دهید؛ وظیفه شما در اول خروجی این مطالب در میان خانواده تان است.  


 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که باید در برابر چند سالی که درس می خوانید خروجی داشته باشید،  اظهار کرد: اگر طلبه بتواند توانمند بشود و توانمند نشود و در برابر چندسالی که درس می خواند، خروجی ندهد، باید در روز قیامت جوابگو باشد.


 

وی ابراز کرد: اگر خواستید تبلیغ کنید یا کارهای فرهنگی انجام بدهید مراقب باشید که حق و حقوق همسر شما پایمال نشود.


 

این کارشناس مسائل خانواده افزود: اگر کار فرهنگی و تبلیغی شما، زندگی را به مرزهای خطرناک طلاق نزدیک کند، روز قیامت بدجوری گیر می افتید. گاهی فردی فعالیت تبلیغی انجام می دهد که زندگی مردم را درست کند در حالیکه زندگی خودش مانده است./202/1309/ب1

ارسال نظرات