۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۴۲۷۰۴۸
استاد حوزه علمیه:

مؤمن از ملامت مردم در قبال انجام وظایف شرعی ترسی ندارد

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در تبیین انواع ترس، گفت: ترس از ملامت و سرزنش مردم در برابر انجام وظایف شرعی از نظر اسلام مذمت شده  اما ترس و خوف از خدای متعال مقدس و سبب عنایت رحمت الهی است.
حجت الاسلام حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در مشهد، حجت الاسلام حسن عرفان شامگاه 26 ارديبهشت ماه در صحن جامع حرم مطهر رضوی با اشاره به این که براساس آموزه های دین اسلام  انسان فقط باید از خداوند بترسد به تبیین انواع ترس پرداخت و اظهار کرد: ترس از ملامت که دین مقدس اسلام با آن مخالف است اگر کسی در همه حال از انجام وظیفه شرعی نترسد، خجالت نکشد و از سرزنش مردم ناراحت نشود دلش با خداست.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: ترس از خداي متعال ترس که از منظر اسلام مقدس است که خانواده، زندگی فردی و اجتماعی ما را اصلاح می کند و سامان می دهد.

 

وی ابراز کرد: نوعی دیگر، ترس از خدای متعال که در واقع ترس از اعمال، ترس از عقوبت و کیفر اعمال است بدین معنا که از جزا و کیفر الهی در برابر گناه ترس داشته باشیم.

 

حجت الاسلام عرفان خاطرنشان کرد: ترسی که خداي متعال از آن در قرآن به خشيت تعبير کرده است، همراه با عظمت و از منظر دین اسلام مقدس است که مصداق آن دانشمندان ربّانی و علمای الهی مصداق هستند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: این افراد طبق دستورات الهی واجبات خود را انجام می دهند و به قدری مراقب جوارح بدن و اعمال خود هستند که مرتکب حرام نشوند.

 

وی بیان کرد: امروز ما دربرابر گسترش شبکه هاي ماهواره اي تا چه اندازه مراقب چشم و گوش خويش هستيم، تماشگران شبکه هاي ماهواره اي روز قيامت مورد سرزنش قرار می گیرند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همانطور که خردسال یا کودکی با مشغول شدن به اسباب بازي از اطراف خود غافل می شود، ما نیز با مشغول شدن به ماشين ها و سرگرمي هاي بزرگتر دنيايي، حواسمان از صاحب خود و خدای مهربان پرت می شود.

 

وی با اشاره به موعظه دروني و موعظه بيروني گفت: برخي دلشان آنقدر پاک است که نيازمند موعظه بيروني نيستند و خود از وقايع روزگار درس و عبرت مي گيرند.

 

حجت الاسلام عرفان ابراز کرد: متأسفانه برخي نه موعظه درونی دارند و نه با شنيدن موعظه بیرونی تغییر می کنند بلکه تنها با بلا و عذاب الهی متحول می شوند توجه داشته باشیم که مبادا خدا با گرفتن نعمت هایش ما را به راه خودش برگرداند.

 

وی با اشاره به اشک گرم و اشک سرد بیان کرد: به دست آوردن چیزی که انسان مدت ها در انتظارش بوده است سبب حلقه زدن اشک شوق در چشم می شود که این اشکِ خنک است.

 

به گفته حجت الاسلام عرفان گریه و زاری علمای ربانی به درگاه خدای متعال که ما را با سیلی ادب نکن، اشک گرم و ناشی از همان خشیت است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که اشک حاصل از درد و بیماری که وقتی انسان تحملش را ندارد می ریزد، اشک گرم است، خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات پزشکی یکی از دردهای غیر قابل تحمل دردی که زنان هنگام تولد فرزندی متحمل می شوند که بنا به طبق روایتی در آن لحظه فرشته ای آسمانی به زن ندا می دهد که تمام گناهانت بخشیده و زندگی تو از نو آغاز شد.

 

وی اشک فراق را اشک گرم دانست و گفت: وقتی انسان از عزیزی دوری باشد اشک فراق می ریزد مانند گریه هایی که حضرت یعقوب در فراق یوسف پیامبر می کرد که براساس آن چشم هایش نابینا شد.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: اشک فقد و مصیبت نیز گرم است اشکی که انسان هنگام از دست دادن عزیزی؛ پدر، مادر، دوست برادر و سایر آن می ریزد.

 

حجت الاسلام عرفان با اشاره به گریه رحمت گفت: گریه خوف گریه مقدسی است یعنی انسان از خوف خدای متعال، از ترس گناهان و خطاهایی که مرتکب شده در خلوتش گریه و از خدا طلب عفو می کند این اشک انسان را مورد رحمت حق تعالی قرار می دهد./202/1308/ب1

ارسال نظرات