۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۴۲۷۲۴۵
استاد حوزه علمیه:

علت بسیاری از معضلات امروز جامعه هواپرستی و عناد است

مدرس دانشگاه شهید مطهری مشهد در حرم رضوی گفت: علت بسیاری از گرفتاری های امروزِ ما در سطح جامعه به ویژه مسأله حجاب، حیا و عفاف؛ تعصب، هوا پرستی، عناد و لجاج است.
حجت الاسلام واعظ شهیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی، دوشنبه شب در ادامه جلسات شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه در صحن جامع حرم مطهر رضوی اظهار کرد: سلسله برنامه ها و قوانینی از سوی پروردگار بر اساس حکمت و مشیت الهی تدوین شده است که ما باید این برنامه ها را بپذیریم و تابع آن ها باشیم.

 

وی به بخشی از مناجات شعبانیه که از لسان امام علی(ع) است، اشاره و بیان کرد: «وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِیرُکَ عَلَیَّ یَا سَیِّدِی فِیمَا یَکُونُ مِنِّی إِلَى آخِرِ عُمْرِی مِنْ سَرِیرَتِی وَ عَلانِیَتِی وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی».

 

مدرس دانشگاه شهید مطهری مشهد مطرح کرد: تقدیرات خداوند از ابتدا تا انتهای عمر ما در همه امور آشکار و پنهان زندگی جاری شده است، و تقدیر ما تنها به دست او است و غیر از خداوند کسی قادر بر کاستی یا فزونی تقدیر ما نیست.

 

افزود: سلسله قوانین الهی بر کل جهان حاکم است و انسان به عنوان اشرف مخلوقات از این قوانین مستثنی نیست، اما در این اثنی خداوند برای انسان اختیاراتی قائل شده است.

 

حجت الاسلام واعظ شهیدی خاطرنشان کرد: تولد و مرگ همه ما تحت این قوانین الهی صورت می گیرد و کسی قادر به تغییر آن نیست اما با اختیار و اراده خود می توانیم آینده پس از دنیا را رقم بزنیم، چنان که خداوند در قرآن کریم فرموده اند، ما راه و مسیر سعادت را نشان دادیم که برخی این راه ها را پذیرفته و براساس ارشاد و هدایت انبیاء عمل می کنند اما عده ای بر مبنای هوای نفس خود عمل می کنند.

 

وی ادامه داد: گاهی نفس ماهیت درست بودن چیزی را پذیرفته است ولی متأسفانه تعصب، هواپرستی، عناد و لجاج مانع عمل به آن درستی ها می شود و بسیاری از گرفتاری های امروزِ ما در سطح جامعه به ویژه مسأله حجاب، حیا و عفاف برگرفته از امیال نفسانی است.

 

مدرس دانشگاه شهید مطهری مشهد ابراز کرد: ما می توانیم با دعا و نیایش مقدرات را برگردانیم به ویژه در لیالی قدر که این فرصت به انسان داده شده است تا در پرتو دعا با گدایی در خانه پروردگار نظرش را برای تغییر مقدرات فراهم می کنیم.

 

سخنران حرم مطهر رضوی عنوان کرد: دعا و صدقه دادن از عواملی است که به انسان قدرت تغییر مقدرات الهی را می دهد، حتی اگر این مقدرات قطعی باشد می توانیم با دعا و نیایش می توانیم از خداوند طلب عافیت و دور کردن بلا از خود نماییم.

 

حجت الاسلام واعظ شهیدی خاطرنشان کرد: کلید همه عنایات پروردگار به دعا و گدایی ما درِ خانه خدا بستگی دارد اما نکته قابل توجه و مهم در این میان که دچار نشدن به یأس و ناامیدی است.

 

وی با اشاره به ولادت حضرت مهدی موعود(عج) گفت: خیل کثیری از مردم خود را در روز نیمه شعبان به مسجد جمکران می رسانند و به ایشان تمسک و توسل می جویند زیرا گشایش تمام امور ما به دست امام زمان(عج) است.

 

مدرس دانشگاه شهید مطهری مشهد تأکید کرد: باید به این باور برسیم که گشایش امور به دست ایشان است و تنها لقلقه زبان ما نشود بنابراین پس از نمازهای خود چه انفرادی و چه جمعی توسل بجوییم ؛ از دعا برای سلامتی امام زمان(عح) فراموش نکنیم و برای امام زمان صدقه دهیم.

 

حجت الاسلام واعظ شهیدی ابراز کرد: یقین داشته باشیم که تا امروز دست لطف و عنایت امام زمان بر سر این مملکت بوده است و از این پس نیز با توجه بیشتر، نظر حضرت حجت بن الحسن(ع) را جلب کنیم./202/1308/ب1

ارسال نظرات