۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۲۹۱۲۷

هفدهمین نشست تخصصی مباحث اعتقادی در مشهد برگزار شد

هفدهمین  جلسه سلسله نشست‌های تخصصی مباحث اعتقادی با اشراف استاد، آیت‌الله سیدان درزمینه بررسی و نقد نظریه فلسفی صدور برگزار شد.
نشست تخصصی نشست تخصصی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هفدهمین نشست تخصصی مباحث اعتقادی شب گذشته با موضوع بررسی و نقد نظریه صدور در مشهد با حضور علمای برجسته این شهر همچون آیت‌الله سیدان و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروارید برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام‌ رضا برنجکار به تبیین مختصری از تاریخچه بحث آفرینش در فلسفه پرداخت و گفت: آموزه‌ و نظریه‌ای در ادیان وجود دارد تحت عنوان آموزه خلقت، این نظریه قبل از پیدایش فلسفه نیز وجود داشته است. اجمال نظریه این است که خداوند با اراده خودش جهان معدوم را ایجاد کرده است.

 

وی به فلسفه‌ای که اکنون به دست ما رسیده است اشاره کرد و افزود: فلسفه‌ای که اکنون در دست داریم و آثار به جای مانده از قرن ششم قبل از میلاد از افرادی مانند تالس به وجود آمده است. فلسفه در جواب این سؤال آغاز شده است، تغییراتی که در جهان مشاهده می‌شود، مانند هر نوع حرکت و تغییر دلیلش چیست؟ ابتدا در پاسخ به این سؤال بحث مادة‌المواد یا علت مادی مطرح شد. عده‌ای گفتند؛ آب، عده‌ای دیگر گفتند؛ خاک و هر شخصی نظریه‌ای داد تا مواد مختلفی را علت مادی در نظر گرفتند. بعد از آن بحث علت فاعلی مطرح شد. به این شکل که علت فاعلی تغییر چیست؟

 

حجت‌الاسلام‌ سید محمد بنی‌هاشمی نیز در ادامه به ایراد سخنرانی پرداخت و تعدادی از عبارات صدرالمتألهین را از روی کتاب وی خواند و نقد و بررسی کرد.

 

لازم به ذکر است در پایان این جلسه به مناسبت یادبود و سالگرد ارتحال عالم جلیل‌القدر، آیت‌الله مروارید کلیپ کوتاهی در سالن، به نمایش در آمد./202/862/ب1

ارسال نظرات