۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۴۳۰۰۱۸
آیت الله کعبی در گفت وگو با رسا:

عقلانیت امام سر سختی و عدم انعطاف در برابر دشمنان بود/ امام از مبانی و اصول خود به هیچ وجه کوتاه نمی آمد

نماینده مردم خوزستان در خبرگان با اشاره به روش تشخیص صداقت مدعیان پیروی از خط امام گفت: برخی با تمسک به عقلانیت و حسابگری ادعای پیروی خط امام می کنند و از روحیه انقلابی گری فاصله می گیرند، در حالی که عقلانیت امام خمینی(ره) به معنای سر سختی و عدم انعطاف در برابر دشمنان مهاجم بود.
آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین  ‌آیت الله کعبی

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شاخصه های مکتب امام خمینی(ره) گفت: جوهر اصلی مکتب امام خمینی(ره) اسلام ناب محمدی بر پایه مکتب اهل بیت(ع) است که در وجود امام با سرچشمه زلال توحید، ایمان عمیق، تقوای الهی، تزکیه نفس و توجه به تکالیف الهی همراه بود.

 

وی افزود: حضرت امام مصداق حدیث امام صادق(ع) مبنی بر اعتصام بالله است، ایشان به خدا اعتماد واقعی داشت، امام صادق(ع) در روایتی فرمودند اگر بنده ای به سمت کارهای الهی روی بیاورد خداوند به سمت کارهای آن بنده اقبال می کند و اگر به خداوند اعتماد کند خداوند نیز به او توجه می کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که کسی که خداوند به سمت او روی بیاورد دیگر هیچ چیز جز خدا برایش مهم نیست، اظهار داشت: چنین فردی حتی اگر بلای آسمانی و زمینی پدید آید چون وارد حزب خدا شده است و نفس مطمئنه دارد هراسی نخواهد داشت.

 

تمام مواضع امام مبتنی بر ایمان عمیق و ارزش های اسلامی بود

وی ادامه داد: همه مواضع حضرت امام مبتنی بر ایمان عمیق، اسلام و ارزش های اسلامی و از سر تکلیف بود از این رو صراحت لهجه نیز داشتند، وجود تقوا در انسان شجاعت را نیز به همراه می آورد، مواضع سیاسی امام ریشه در عرفان ایشان و عرفان بنیاگذار انقلاب نیز ریشه در توحید و معرفت حقیقی الهی دارد.

 

آیت الله کعبی با بیان این که توحید، اخلاق، تکلیف مداری، سیاست و موضع گیری در عرصه های داخلی و بین المللی در منظومه فکری سیاسی امام در هم آمیخته بود، ابراز داشت:  این موارد را نباید از هم جدا دید.

 

وی عنوان کرد: شاخصه دیگر مکتب امام که صراحت لهجه را به ایشان داده و امام را شجاع کرده، وجوب پاسداری از ارزش ها و امر به معروف و نهی از منکر واقعی است؛ وظیفه ای که یک عالم دینی، با تقوا و مسؤول دارد این است که نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی موضع صریح، شفاف، روشن و برخاسته از وظیفه و تکلیف الهی بگیرد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: حضرت امام چنین شخصیتی بودند که اگر در جایی انحراف و بدعتی صورت می گرفت فریاد بلند داشت ودر برابر انحرافات و فاصله گرفتن از تعالیم اسلام بی تفاوت نبوده، حساسیت داشته و احساس مسؤولیت می کردند.

 

وی اضافه کرد: شاخصه دیگر مکتب امام وجوب مبارزه با ظلم و استکبار است؛ مسأله عدالت، دفاع از محرومان و مستضعفان و مقابله با مستکبران به امام صراحت لهجه ویژه ای حتی در شرایط خطر داده و حضرت امام از مصادیق آیه « وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ» بودند.

 

شجاعت امام توام با عقلانیت بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شجاعت امام و همه صفات اخلاقی ایشان در توحید ناب، تزکیه نفس و وظیفه شناسی خلاصه می شود، گفت: صراحت لهجه و شجاعت امام توأم با عقلانیت بود، امام در عین حالی که انقلابی بود و مواضع انقلابی می گرفت اما انقلابی گری حکیمانه داشت؛ ریشه این عقلانیت نیز محاسبات الهی بوده نه این که مسائل دنیوی باشد.

 

وی افزود: حضرت امام نسبت به مسأله استقلال کشور، حقوق مردم و پیشرفت و تعالی بر پایه عدالت حساس بود و برای جلوگیری از نفوذ دشمنان بسیار قاطع و انقلابی موضع می گرفت و تعارفات معمول را کنار می گذاشت.

 

امام درباره اصول ثابت با هیچ کس تعارف نداشت

آیت الله کعبی با بیان این که بنیانگذار انقلاب درباره اصول ثابت با هیچکس تعارف نمی کرد، اظهار داشت: خطوط قرمز برای امام و در خط امام به گونه ای بود که ملاحظه هیچکس را نمی کردند و آنچه را که نیاز بود بیان می فرمودند.

 

وی با اشاره به روش تشخیص و صداقت مدعیان پیرو خط امام ادامه داد: شاخصه های مکتب امام روشن است، عقلانیت در مکتب امام وجود دارد؛ برخی با تمسک به عقلانیت و حسابگری ادعای پیروی خط امام می کنند و از روحیه انقلابی گری فاصله می گیرند، در حالی که عقلانیت امام خمینی(ره) به معنای سر سختی و عدم انعطاف در برابر دشمنان مهاجم بود.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که عقلانیت امام اقتضا کرده بود که ایشان هیچگاه به دشمنان اعتماد نداشت، ابراز داشت: امام در مقابل دشمنان اسلام و ایران همانند کوه ایستاد، عقلانیت امام در مقابله با دشمن به گونه ای است که ایشان معتقد بود کوچکترین انعطاف، عقب نشینی و نرمش در برابر دشمنان سبب پیشروی دشمن می شود.

 

وی عنوان کرد: عقلانیت امام اقتضا می کرد که در برابر دشمن عقب نشینی نکند، این یکی از مظاهر عقلانیت و شاخصه های امام است که البته ریشه در اعتماد به نفس امام دارد و اعتماد به نفس ایشان ریشه در تزکیه نفس داشت.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از مظاهر عقلانیت امام را اجرایی کردن شعار «ما می توانیم» دانست و خاطرنشان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی خود باوری و خود اتکایی را به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل کرد، در حالی که برخی به نام عقلانیت به سمت تسلیم دشمن حرکت می کنند که خلاف عقلانیت امام راحل و مکتب ایشان است.

 

وی اضافه کرد: یکی از شاخصه های خط امام مسأله اخلاص، توکل، حسن ظن به خدا،توسل و عبادت است، امام عالم را در محضر پروردگار  و جلوه خدا می دانست؛ یکی از شاخصه های خط امام را باید در معنویت ویژه و زهد حضرت امام جست وجو کنیم، زهد اقضای تواضع و فروتنی نیز می کرد؛ امام در عین حالی که رهبر امت اسلامی در عصر غیبت بود تواضع داشت و خود را طلبه کوچک حساب می کرد و می فرمود رهبر ما نوجوان 13 ساله ای است که در برابر دشمن ایستاده است.

 

کسی نمی تواند ادعای پیروی از امام داشته باشد و از ولایت فقیه فاصله بگیرد

آیت الله کعبی با بیان این که امام از مبانی و اصول خود به هیچ وجه کوتاه نمی آمد، گفت: هر اندازه که به حضرت امام فشار می آوردند ایشان مصمم تر می شد، نمونه اش حکم ارتداد سلمان رشدی بود؛ یکی از شاخصه های خط امام بحث ولایت فقیه است.

 

وی افزود: امام، ولایت فقیه که در واقع مدیریت زنده، بالنده و پیشرونده را به همراه داشت به عنوان مدیریت کلان ارزشی که سبب پیشرفت، تحقق عدالت، تمدن سازی، انسجام و وحدت می شود را عرضه کرد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: کسی نمی تواند پیروی از مکتب امام داشته باشد اما از ولایت فقیه و ولی فقیه فاصله بگیرد، این موضوع یکی از شاخصه های مکتب حضرت امام است./1323/ت301/ج

ارسال نظرات