۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۴۳۱۲۳۹
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تأکید کرد؛

روحانیان از انجام سخنرانی‌‌های طولانی در ماه رمضان اجتناب کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: روحانیان و مبلغان در ماه مبارک رمضان به ویژه در شب‌های قدر، از انجام سخنرانی‌های طولانی و خسته‌کننده خودداری کنند تا مخاطبان بتوانند از فرصت معنوی این ماه استفاده بیشتری کنند.
حجت الاسلام یعقوبی - نشست با روحانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست با شماری از روحانیان و مسؤولان فرهنگی استان که با هدف برنامه‌ریزی برای لیالی قدر برگزار شد، اظهار کرد: شب‌های قدر در واقع قلب ماه مبارک رمضان محسوب می‌شوند به همین دلیل باید قلب این ماه را پویاتر و فعال‌تر کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه آیین شب‌های قدر مرکب از چند برنامه مهم و مؤثر معنوی و فرهنگی است، افزود: در این شب‌ها دعا، مناجات و عبادت، تبلیغ دینی و سخنرانی، مداحی و انس با قرآن به صورت ویژه وجود دارد، از این‌ رو لازم است برای بهره‌مندی بیشتر از این فرصت ویژه معنوی برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه با عبادت شب‌های قدر مؤمنان و مسلمانان سبک‌بال و سبک‌بار می‌شوند، ادامه داد: هر چقدر برنامه‌ریزی برای این شب‌ها اصولی‌تر و مناسب‌تر باشد به همان میزان اثرگذاری و اثرپذیری آن نیز افزایش می‌یابد.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از اشکالاتی که برخی به برنامه شب قدر وارد می‌کنند طولانی شدن سخنرانی آن است، خاطرنشان کرد: در این شب سه مراسم قرائت دعای جوشن کبیر، سخنرانی و آیین قرآن به سر برگزار می‌شود که در این میان سخنرانی درواقع حلقه وصل بین دعا و قرآن است.

 

وی با تأکید بر اینکه نباید سخنرانی شب قدر حذف شود، اضافه کرد: زنجیره دعا، قرآن و سخنرانی مذهبی باید کامل شود چرا که بعد از قرائت دعای جوشن کبیر، اگر سخنرانی مذهبی و بیان حدیث و روایات نباشد حالت لازم برای برگزاری آیین قرآن به سر در مخاطبان ایجاد نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه سخنران شب قدر باید فرد ماهری باشد که بتواند مباحث این شب عظیم را مدیریت کند، افزود: همچنین نباید سخنرانان در شب قدر در سخنان خود بحث سیاسی را مطرح کنند زیرا باید فضای این شب تنها معنویت و خودسازی باشد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با تأکید بر طولانی نکردن سخنرانی‌ها از سوی روحانیان در شب‌های ماه مبارک رمضان به ویژه در شب‌های قدر، اظهار کرد: انجام سخنرانی‌های طولانی و خسته‌کننده فرصت بهره‌گیری کامل معنوی را از مخاطبان و مستمعان می‌گیرد.

 

وی همچنین بر مدیریت و برگزاری محوری مراسم شب‌های قدر و روز عید فطر در چند مکان مشخص در سطح شهر تأکید کرد و گفت: باید برنامه‌ شب‌های قدر به صورت محوری در دو یا سه مسجد و مکان مذهبی برنامه‌ریزی شده تا با حضور باشکوه و انبوه مردم برگزار شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در خاتمه بر برگزاری برنامه‌های فرهنگی و معنوی در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها در ماه رمضان تأکید کرد و گفت: بعد از افطار میزان حضور مردم در این فضاها افزایش می‌یابد ازاین‌رو لازم است با حضور روحانیان خوش‌سلیقه و توانمند در این اماکن، برنامه‌هایی چون پاسخ‌گویی به سؤالات دینی و شبهات شرعی، بیان احکام، مشاوره مذهبی و خانوادگی و غیره برگزار شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات