۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۴۳۱۹۰۶
حجت الاسلام جلالی:

ولنگاری فرهنگی بیداد می کند؛ مسؤولان به جای علاج توپ را به زمین هم می اندازند

رییس دفتر آیت الله مصباح یزدی با انتقاد از ولنگاری فرهنگی، مسؤولان کشور را در این زمینه مقصر دانست و تاکید کرد: در حالی که ولنگاری فرهنگی بیداد می کند،مسؤولان به جای علاج و چاره اندیشی توپ را به زمین یکدیگر می اندازند.

حجت الاسلام حسین جلالی مسؤول دفتر آیت الله مصباح یزدی، درگفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکرمان به علل ولنگاری فرهنگی اشاره داشت و گفت: اینکه امروز فرهنگ بی سرپرست و بدون متولی مانده است، نتیجه 37 سال بی توجهی دولتمردان و مسئولان به مقوله فرهنگ است.

 

وی افزود: چون فرهنگ یک امر کیفی است که آمار بردار هم نیست، بنابراین مسؤولان کمتر رغبت به کار فرهنگی دارند؛ چرا که نمی توانند با وجود جهاد فرهنگی به مردم آمار دهند و بگویند ما در فلان مدت فلان عملکرد را داشتیم.

 

این استادحوزه‌ علمیه قم گفت: متاسفانه مسؤولان به دنبال کاری نمی روند که علی رغم مهم بودن، نتایج آن به چشم نیاید، بلکه همه به دنبال آمار دادن به مردم و سرعت دادن به پروژه ها هستند.

 

وی گفت: فرهنگ یک مسأله عمیق و کیفی است که نتیجه کوتاه مدت نمی دهد، بلکه جهاد فرهنگی تضمین طولانی مدت دارد و در آینده دور نتیجه خود را به وضوح نشان می دهد.

 

وی افزود: همین امر سبب شده که مسؤولان بیش از آن که دغدغه فرهنگ مردم را داشته باشند، به فکر مسائل دیگری هستند و کمتر به مقوله فرهنگ بها داده اند.

 

حجت الاسلام جلالی با بیان این که مسؤولان کمتر انگیزه کار فرهنگی دارند، گفت: متاسفانه توده ملت نیز دغدغه فرهنگ ندارند و حتی اگر هم چند نفر نیروی مومن مذهبی فریاد تهاجم فرهنگی را سر دهند، پژواک صدای آنان راه به جایی نخواهد داشت.

 

وی تصریح کرد: همه عوامل دست به دست هم داده است که مسؤله فرهنگ بدون سرپرست و قیم به حال خود رها شود.

 

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: با وجود این همه کم کاری و خالی گذاشتن صحنه، دشمنان انقلاب و اسلام و از سوی دیگر هوای نفس و شیطان عرصه را برای یکه تازی خود مناسب دیدند و تا می توانستند علیه فرهنگ دینی و اسلامی تهاجم و تخریب صورت داده اند.

 

حجت الاسلام جلالی اظهار داشت: حضور در عرصه جنگ سخت، جهاد اصغر است و حال ان که اگر کسی در جهاد فرهنگی که همان جهاد اکبر است، حضور پیدا کند، او را مذمت می کنند و می گویند فلان شخصیت جنگ نرفته است و حال آنکه جنگ جهاد اصغر است و اولویت با جهاد اکبر بوده است.

 

وی گفت: کار به جایی رسیده است که حتی اگر هم فردی بخواهد در راه فرهنگ جهاد کند، او را مذمت می کنند و به او القاب تند رو، افراطی، متحجر و کسی که سد راه آزادی است، می زنند.

 

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی به ایثارگران و جانبازان جنگ سرد مزایا و تقدیر ها اعطا می شود که به جا و لازم است؛ اما مایه تاسف است که سرداران جنگ نرم مورد اتهام قرارگرفته و در تیررس زخم زبان مسؤولان قرار گرفته اند.

 

حجت الاسلام جلالی گفت: متاسفانه عملکرد فرهنگی برخی از دولتی ها ضد فرهنگ است و در عمل مسؤولان و فرزندان آن ها شعار آزادی، بی بند باری، سینمایی را می دهند که در باطن چیزی جز ابتذال نیست.

 

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یدک کش نام اسلام است؛ ولکن در باطن زیر ساخت های این نهاد رنگ اسلامی و انقلابی ندارد.

 

حجت الاسلام جلالی گفت: کار این نهاد باید جمع کردن بساط ابتذال موسیقی، سینمای دوران طاغوت، تقویت هنر اسلامی و زمینه سازی ادبیات انقلاب اسلامی در بستر رسانه و سینما می بود؛ ولی دیدیم که پس از انقلاب این نهاد در سیاست هایش تغییری بوجود نیامد و در عمل ترویج دهنده فرهنگ غربی در مملکت اسلامی بود.

 

وی خاطر نشان کرد: با وجود این همه ولنگاری هنوز هم متولیان فرهنگی توپ را به میدان هم پاس می دهند و هیچ یک عهده دار وظیفه خود در این عرصه حساس نیستند.

 

حجت الاسلام جلالی گفت: در واقع مسؤولان پدر خوانده های زیادی برای مقوله فرهنگ معرفی می کنند که هیچ یک پذیرای مسؤولیت خویش نیستند.

 

وی با اشاره به دو مصداق ولنگاری فرهنگی، گفت: شاهد بودیم که مسؤولان فرهنگی کشور پس از سه ماه اکران و نمایش فیلم پنجاه کیلو آلبالو اقرار به ابتذال و ضدیت این فیلم با فرهنگ اسلامی و دینی کردند.

 

حجت الاسلام جلالی در پایان با اشاره به وظیفه حوزه و روحانیت، گفت: با وجود دغدغه ها و توجیه هایی که حوزه برای خود در بحث فرهنگ آورده است؛ لکن عذر حوزه نیز پذیرفته نیست و لازم است حوزه در راه تولید محتوا و مخاطب شناسی حرکت جدی و محکمی را آغاز کند./9701/ت302/ج

{$sepehr_old_video_431906}
فرهنگ ولنگار فرهنگی
ارسال نظرات