طغیانگران در ماه رمضان هم دست از جنایت و کشتار بر نداشته اند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، ظهر امروز در سلسله مباحث تفسیری سوره مؤمنون که در مجتمع آموزش عالی فقه جامعه المصطفی العالمیه در قم برگزار شد، به تفاوت خلقنا و انشأنا در این سوره پرداخت و خاطرنشان کرد: در آیات ابتدایی سه بار کلمه خلقنا آمده است؛ معلوم می شود که مقام انشا غیر از مقام خلقت است؛ اگر کرسی درست کنید، قهرا یک نوع خالقیتی دارید؛ خلقت اعم است و ماده در حال تکامل است و البته آنجا که تشابه شان دور است «ثم» آمده و جایی که با هم مشابه هستند، «ف» آورده است؛ انشاء روح خیلی بالاتر است و توان انسان در انشأنا خلاصه می شود و بدن، لباسی برای آن روح است.
این مرجع تقلید با اشاره به آیات 15 و 16 سوره مؤمنون اظهار داشت: در سوره سجده آیه ای است که در آن، مشرکان به پیامبر(ص) اعتراض می کردند که اگر ما در زمین گمشده ایم، آفرینش مجدد ممکن است؟ چنین افرادی که به معاد اعتراض می کنند، مشکل شان این است که به قیامت اعتقاد ندارند و جواب دیگری در ادامه آیه است که خداوند می فرماید ملک الموت شما را می گیرد و اصل کار شما پیش ما است؛ معلوم می شود که بشر از بدن و روح بوده و واقعیت انسان روح است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بدن را لازمه نعمت ها و یا عذاب های آخرت دانست و تصریح کرد: در عین حالی که اصل انسان روح است، اما در آخرت بدن نیز وجود دارد، چرا که رشته ای از عذاب ها، بدن می خواهد و تا بدن نباشد، سوختن معنا ندارد و برای این که در آخرت مؤاخذه شود، بدن لازم است؛ نعمت های بهشتی و یا عذاب های دوزخ از طریق بدن بر انسان وارد می شود.
وی درباره معاد گفت: خداوند در این آیات درباره خلقت انسان دو هدف دارد و مسأله بیان قدرت و امکان معاد را مطرح می کند؛ خدایی که از نطفه، انسانی را آفرید، می تواند از بدن خاک شده انسان بسازد.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره لزوم پی بردن به روح سوره ها یادآور شد: هر سوره ای برای خود غرض و روحی دارد و باید آن را پیدا کرد که روح سوره مؤمنون معاد و کوبیدن بت پرستی است؛ خداوند در آیه بعدی می فرماید «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكمُْ سَبْعَ طَرَائقَ وَ مَا كُنَّا عَنِ الخَْلْقِ غَافِلِين»؛ این آیات می خواهد قدرت خداوند متعال را نشان دهد.
وی با بیان این که هفت آسمان مقر ملائکه است، تصریح کرد: خداوند در این آیه می فرماید که هفت آسمان را آفریدیم؛ طرائق دو معنا دارد: گاهی جمعِ راه است و هفت آسمان راه ملائکه است، نه بندگان؛ ملائکه از آسمان ها به زمین می آیند و وحی را بر پیامبر اکرم(ص) نازل می کنند؛ علاوه بر این ملائکه بر روی زمین مأموریتی دارند و مقر آنها است و اوامر الهی از عالم بالا به پایین می آید؛ کلمه طیب از پایین به بالا می رود؛ منظور از کلمه طیب، عقیده پاک و عمل صالح است و به سوی آسمان صعود می کنند.
این مرجع تقلید گفت: خداوند پایان این آیه می فرماید ما آفریدیم، اما از آفرینش غافل نیستیم؛ این آیه می خواهد مشکران را بکوبد که می گفتند خدا ما را آفرید و به بت ها سپرده است؛ پروردگار عالم می فرماید در عین حالی که آسمان ها را آفریدیم، از بشر غفلت نکردیم؛ اگر مراد از خلقت، مطلق آفرینش باشد، در باره این است که خدا خالق و مدبر است و اگر مراد انسان باشد، در عین حالی که آسمان ها را آفریدیم، از بشر غافل نیستیم و انبیا را فرستادیم.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 18 سوره مؤمنون خاطرنشان کرد: برای زندگی بشر، آب لازم است و می فرماید آب را به اندازه از آسمان فرستادیم و غافل نیستیم؛ ممکن است کسانی بگویند مراد از «أَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءَ» باران ها است و باران در اقیانوس ها ذخیره شده و باران از آنها بهره می گیرد و بر می گردد؛ اما ممکن است بگوییم که مراد این نیست و همه آبها از بالا آمده است، ذات این آیه می گوید که حتی آب اقیانوس ها و تحت الارضی هم از عالم بالا آمده است؛ چرا که خداوند در قرآن می فرماید همه چیز پیش ما است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره دائمی نبودن جهان اظهار داشت: در ادامه آیه می فرماید همان خدایی که آفرینش را آفریده است، همان را در هم می پیچد و بشر بداند که این جهان، جهان دائمی نیست؛ همان طوری که انسان کاغذی را رول می کند و می پیچد، آسمان ها در دستتان خدا به همین صورت در می آید. سپس در آیه بعد خداوند دوباره نعمت ها را می شمارد تا قدرت خود را نشان دهد و می فرماید: «فَأَنشَأْنَا لَكمُ بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نخَِّيلٍ وَ أَعْنَابٍ لَّكمُْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَ مِنهَْا تَأْكلُُون»؛ آب را فرستادیم تا از آن بهره بگیرید؛ حرف کسانی که می گویند اسبابی نیست، اشتباه است؛ این آیه شاید همان بیانی باشد که فرمود ما می فرستیم و غافل نیستیم و هم قدرت را می گوید و هم توجه انسان ها را به آن قدرت معطوف می دارد.
کمبود آب در جهان عکس العمل اعمال بشر است
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به کمبود آب در جهان یادآور شد: می گویند که جنگ آینده بشر، جنگ آبها است، چرا که وضعیت زمین به صورتی شده است که امروز بشر مبتلا به کمبود آب شده است؛ این وضعیت تنها مخصوص ایران نیست و دنیا گرفتار این مسأله است؛ امروزه تلاش ها بر این است که آبها را مالک شوند تا در آینده گرفتار کمبود آب نشوند.
این مرجع تقلید در پایان افزود: با توجه به این که آب مسأله حیاتی است، ما نیز باید مراقب آب باشیم؛ البته باید آب را مصرف کنیم و قدر دانسته و اسراف نکنیم، اما کمبود آب در جهان، عکس العمل اعمال بشر است؛ بشر طغیان گر شده و در ماه رمضان در حال جنگ و کشتار است و چنین بشری باید گرفتار این عذاب شود./822/پ201/ج