۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۴۳۲۰۷۸
قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

پرداخت خمس منجر به تقویت حوزه‌های علمیه می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه در غیبت امام زمان، خمس باید به علما و مجتهدان دینی داده شود، گفت: خمس در راه تقویت حوزه‌های علمیه و تربیت طلاب هزینه می‌شود که ثمره آن نیز ترویج و گسترش آموزه‌های اسلامی در جامعه است.
حجت الاسلام یعقوبی - جلسه تفسیر قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، در ادامه سلسله مباحث روزهای پیش به تشریح موجبات رحمت خداوند پرداخت و افزود: در قرآن و روایات ذکر شده که انجام بعضی از کارها سبب سرازیر شدن رحمت و مغفرت الهی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اقامه نماز و پرداخت زکات ازجمله اقداماتی است که سبب ریزش رحمت خداوند می‌شوند، اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن نماز و زکات مخصوص دین ما نیست بلکه پیش از اسلام هم پیامبران نماز می‌خواندند و زکات پرداخت می‌کردند به‌گونه‌ای که وقتی حضرت عیسی (ع) خود را به عنوان پیامبر معرفی می‌کند، می‌فرماید: خداوند به من سفارش کرد تا وقتی زنده‌ام هم نماز بخوانم و هم زکات بپردازم بر این اساس باید گفت قبل از برپایی اسلام، پیامبران الهی این دو قانون را رعایت می‌کردند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه پرداخت زکات در ردیف اقامه نماز قرار دارد، اظهار کرد: برخلاف گمان برخی افراد پرداخت زکات به هیچ عنوان سخت و دشوار نیست چرا که پرداخت زکات در کشت آبی یک‌بیستم و در کشت دیم یک‌دهم میزان محصول بعد از کسر هزینه‌کرد است.

 

وی با بیان اینکه زکات متعلق به فقرا و نیازمندان است، ادامه داد: در روایت داریم خداوند قوت فقرا را در مال اغنیا قرار داده بنابراین اگر اغنیا به فقرا زکات ندهند ظلم کرده‌اند و باید در روز قیامت جواب بدهند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به ثواب اخروی پرداخت زکات، خاطرنشان کرد: خداوند می‌گوید اگر کسی با من معامله کند کار او را در روز قیامت 10 برابر حساب می‌کنم و در قرآن هم آمده کسانی که مال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند مثل آن‌ها مثل دانه گندمی است که در زیر خاک کاشته شده و 700 دانه از آن برداشت می‌شود.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: خداوند در سوره لیل می‌فرماید: «إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّى، فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى»؛ اعمال شما متفرق و گوناگون است، اما آنکه انفاق کند و پرهیزکار باشد راه انجام کارهای نیک را برای او آسان می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه اعطای نعمت و گرفتن آن از سوی خداوند امتحان است، گفت: دنیا محل امتحان و آزمایش بوده و تنها خانه آخرت است که دارالسلام و خانه سلامتی است ازاین‌رو پرداخت حقوق‌الناس نظیر زکات و خمس و غیره ما را از پل صراط به سلامتی عبور می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه گاهی خداوند دست ما را باز می‌کند تا ببیند آیا دست ما برای کمک به دیگران باز است یا خیر، افزود: امام صادق (ع) فرموده هر کس زکات مالش را بدهد من در روز قیامت ضامن او می‌شوم و امام حسن (ع) هم تأکید کرده که هیچ‌گاه مال به خاطر پرداخت زکات کم نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه مالی که زکات آن را پرداخت نکنیم برکت ندارد، تصریح کرد: مال زکات متعلق به ما نیست بلکه ویژه فقرا بوده و حق محرومان است به همین دلیل واجب است زکات مال خود را پرداخت کنیم.

 

این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در مورد انواع سارقان، اظهار کرد: این امام همام می‌فرماید: «السراق ثلاثه: مانع الزكوره و مستحل مهور النساء و كذلك من استدان دينا و لم ينو قضائه‏» و دزدها و سارقان را به سه دسته تقسیم می‌کند که نخستین دسته سارقان کسانی هستند که زکات مال خود را پرداخت نمی‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: دومین دسته سارقان کسانی هستند که مهريه زنان را براى خود حلال دانسته و سومین دسته نیز افرادی هستند که قرض می‌گیرند اما قصد بازپرداخت آن را ندارند.

 

وی در ادامه همچنین با تأکید بر فرهنگ‌سازی برای پرداخت خمس در جامعه اسلامی، اضافه کرد: اگر مال و دارایی ما از خرج سال اضافه آمد باید یک‌پنجم آن را به عنوان خمس بپردازیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه زکات متعلق فقرا بوده اما خمس متعلق به امام زمان است، افزود: خمس سهم امام بوده و اگر کسی خمس مال خود را ندهد در حقیقت از امام زمان دزدی کرده است.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه در غیبت امام زمان، خمس باید به علما و مجتهدان دینی داده شود، اظهار کرد: خمس در راه تقویت حوزه‌های علمیه و تربیت طلاب هزینه می‌شود که ثمره آن نیز ترویج و گسترش آموزه‌های اسلامی در جامعه است./202/9314/ب1

ارسال نظرات