۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۳۲۰۹۱
استاد مدرسه علمیه حضرت رقیه مشهد تبیین کرد؛

جایز بودن توسل به پیامبر اکرم و ائمه اطهار بر اساس آیات و روایات

استاد مدرسه علمیه حضرت رقیه مشهد گفت: شبهه وارد می کنند که توسل به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را شیعه درست کرده است و در اسلام نیست، درصورتی که این گونه نیست؛ حضرت آدم به نبی مکرم اسلام(ص) توسل جست و بر اساس آیات و روایات توسل امری جایز است.
دعا - عبادت - عمل صالح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم صفایی،استاد مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد، امروز در جلسه تفسیر که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد برگزار شد، به بررسی جایز بودن توسل به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بر اساس آیات و روایات پرداخت.  


وی به وسیله های تقرب به خداوند متعال اشاره کرد و افزود: حضرت علی (ع) می فرمایند: «إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ- إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِيمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ وَ كَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ، برترين وسيله ‏اى كه متوسلان مى‏ توانند با چنگ زدن به آن به خداوند سبحان تقرّب جويند، ايمان به او و پيامبرش و جهاد در راه اوست، زيرا جهاد قلّه بلند اسلام است، همچنين كلمه اخلاص (گفتن لا اله الّا اللّه) مى‏باشد، كه نداى فطرت است.»


این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد بر پاداشتن نماز، دادن زكات، روزه ماه رمضان، حجّ و عمره، صله رحم، صدقه دادن به بينوايان را از جمله راه های نزدیکی به خداوند دانست و گفت: صدقه دادن به بينوايان در پنهانى، كفّاره گناهان است.


پیروی از پیامبران و ائمه اطهار(ع) به خداوند متعال نزدیک می شویم
 

صفایی گفت: با پیروی از پیامبران و ائمه اطهار(ع) به خداوند متعال نزدیک می شویم. خداوند سبحان، این بزرگواران را دوست دارد و آن ها را وسیله تقرب به خود قرار داده است.


استاد مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد به ارزش و اهمیت توسل اشاره کرد و افزود: حضرت آدم که اولین موجود خلقت بود به پیامبر اکرم(ص) متوسل می شود،حضرت یونس نیز به پنج تن آل عبا متوسل شد.


وی با بیان این که آیه 64 سوره نساء به توسل به پیامبر اکرم(ص) اشاره می کند، افزود: خداوند متعال در این آیه می فرماید:« هيچ پيامبری را نفرستاديم جز آنکه ديگران به امر خدا بايد مطيع فرمان، اوشوند و اگر به هنگامی که مرتکب گناهی شدند نزد تو آمده بودند و از خدا آمرزش خواسته بودند و پيامبر برايشان آمرزش خواسته بود، خدا را توبه پذير و مهربان می يافتند.»، خداوند به ما یاد می دهد که وقتی خطا کردیم به پیامبر اکرم(ص) متوسل شویم و از ایشان بخواهیم تا برای ما دعا کنند.

 

طلب اسغفار کردن فرزندان حضرت یعقوب از پدرشان
 

صفایی گفت: فرزندان حضرت یعقوب نیز از پدرشان خواستند تا در پیشگاه خداوند برای آن ها استغفار کند. آن‌ها بعد از پيشيماني از كردارشان به پيش حضرت يعقوب(ع) آمدند و از او كه پيامبر خدا بود درخواست كردند كه از خداوند براي آن‌ها طلب بخشش كند. آیه 97 سوره یوسف به این مسأله اشاره می کند؛ قالوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ، گفتند: «اى پدر! براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم.»


وی افزود: حضرت يعقوب هم نگفت كه چرا خودتان مستقيماً سراغ خداوند نمي‌رويد و به من متوسل شده‌ايد؛ بلكه به آن‌ها وعده داد كه از خداوند براي آن‌ها طلب بخشش خواهد كرد؛«قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، گفت: «به زودى از پروردگارم براى شما آمرزش مى خواهم، كه او همانا آمرزنده مهربان است.»


صفایی گفت: متاسفانه شبهه وارد می کنند که توسل به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را شیعه درست کرده است و در اسلام نیست، درصورتی که این گونه نیست و بیان کردیم که حضرت آدم نیز به نبی مکرم اسلام(ص) توسل جست و بر اساس آیات و روایات توسل امری جایز است.


استاد مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد افزود: تلاوت قرآن باعث نزدیکی به خداوند متعال می شود،ما در ماه رمضان هر روز قرآن را تلاوت می کنیم، اما آیا به تلاوت خود عمل هم می کنیم؟


وی ابراز کرد: قرآن را می خوانیم،اما آن بخش هایی که به دلمان می چسبد را عمل می کنیم، ما بسیار آیه درباره امر به معروف و نهی از منکر داریم، اما چرا عمل نمی کنیم؟ نهی از منکر کردن نیز خود جهاد است./202/1309/ب1

ارسال نظرات