۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۴۳۲۲۲۵
استاد حوزه علمیه کرمان مطرح کرد؛

اختلاس و تضییع حقوق مردم نتیجه ضعف ایمان مسؤولان و کارمندان است

استاد حوزه علمیه کرمان گفت: متاسفانه جامعه اداری کشور دچار مشکلات اعتقادی و دینی شده است؛ چرا که می بینیم در ادارات ما کمتر به حقوق افراد رسیدگی می شود و کارمندان نیز به ساعت اداری و ساعت کار مفید کمتر توجه دارند
حق الناس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسن نور اللهی، استاد حوزه علمیه کرمان، ظهر امروز در مسجد امام خمینی(ع)کرمان، به بیان ویژگی‌های روزه داران حقیقی پرداخت و گفت: روزه یک نیاز انسانی است.

 

این کارشناس مسایل دینی با بیان اینکه بین اعمال ما و آنچه خداوند از ما می خواهد، فاصله است، افزود: در بحث اعمال شرعی به ویژه نماز و روزه بین آنچه که انجام می دهیم و بین آنچه باید انجام گیرد، فاصله وجود دارد.

 

وی اظهار داشت: یک مومن متدین وقتی دانست که بین عمل او و آنچه خدا از وی می خواهد فاصله وجود دارد، باید در خود انگیزه ای ایجاد کند تا بخواهد و بتواند این فاصله را جبران کند و یا به حد اقل برساند.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: این خواستن، تنها یک انگیزه ظاهری، کوتاه مدت و سطحی نیست، بلکه یک خواست حقیقی است که نتیجه آن عبادت حقیقی است.

 

وی گفت: هر انسانی آرزو های متفاوتی دارد؛ بر این اساس یک مومن خدا جو باید آرزویش این باشد که در راه عبادت پروردگار به نهایت عبادت و عمل صالح، سالم، صحیح و مقبول برسد.

 

این کارشناس مسایل دینی گفت: وقتی انگیزه خداشناسی و خدا پرستی در انسان ضعیف باشد، علوم و دانستنی های شخص به هر مقدار که باشد، برای وی هیچ سودی نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام نور اللهی ادامه داد: یکی از فائده های موعظه، تفکر و جلسات مذهبی همین است که انگیزه قدم بر داشتن و جلو رفتن را در انسان ایجاد می کند و اراده ها را تقویت می کند.

 

وی گفت: عزم و اراده قوی به همراه فطرت پاک انسانی زمینه رشد معنوی و عبادی را مهیا می کند و انسان را در زمره عبادت کنندگان واقعی قرار می دهد.

 

مشاور حوزه علمیه کرمان گفت: هدف از این مجالس این است که انگیزه و معرفت اعمال صالح و مقبول مانند روزه و نماز واقعی را به انسان اعطا کند تا انسان متدین بتواند با کسب معرفت لازم در راه خداپرستی گام های بلندی بر دارد.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: در این راه توجه به برخی مطالب بسیار اثر گذار است و یکی از این مسایل تداعی معانی است.

 

وی به تشریح مفهوم تداعی معانی پرداخت و گفت: تداعی معانی عبارت است از به باد آوردن شی توسط شی دیگر؛ به عبارت دیگر وقتی انسان با دیدن آتش و احساس گرمی به یاد حرارت آتش روز جهنم بیافتد، در واقع نوعی تجدید خاطر و تداعی معنا کرده است که سبب آن آتش بوده است.

 

این کارشناس مسایل دینی گفت: بر اساس روایات انسان نیز می تواند با روزه نوعی تداعی معانی را بجا آورد؛ به این شکل که با احساس گرسنگی و تشنگی به یاد گرسنگی روز قیامت بیافتد.

 

وی گفت: در روایات ما نیز چنین فلسفه هایی برای روزه آورده شده است؛ به عبارت دیگر اگر انسان با روزه تداعی معنا را انجام دهد، تا حدودی به روزه واقعی نزدیک شده است.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: با وجود این تداعی روزه انسان به اعضا و جوارح نیز تسری می یابد و سبب می شود که تمام جان و جسم انسان روزه دار باشد و از گناه خود داری کند.

 

حجت الاسلام نور اللهی در ادامه به مشکلات اجتماعی اشاره داشت و گفت: ریشه عمده مشکلات اجتماعی بشر، ضعف ایمان و فراموش کردن قیامت است.

 

وی گفت: وقتی جامعه بشری از عذاب قیامت و محشر غافل بود، به حق دچار اختلاس، دزدی، فرار از مسئولیت و سایر سوء استفاده ها خواهد شد.

 

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: متاسفانه جامعه اداری ایران اسلامی دچار این مشکلات اعتقادی و دینی شده است؛ چرا که می بینیم در ادارات ما کمتر به حقوق افراد رسیدگی می شود و کارمندان نیز به ساعت اداری و ساعت کار مفید کمتر توجه دارند.

 

وی تاکید کرد: همه این کم کاری ها و حق الناس ها نتیجه ضعف ایمان و غفلت از روز قیامت است.

 

این کارشناس مسایل دینی گفت: وقتی علی بن یقطین یار نزدیک امام صادق(ع) که به دستور ایشان وزارت حکومت وقت را قبول کرده است، به دیدن ایشان می آید، حضرت او را قبول نمی کنند و رد می کنند؛ حال وقتی علت را بررسی می کنیم، مشخص می شود که پسر یقطین در مسایل اداری حق یک مراجعه کننده را ضایع کرده و در نتیجه با این چنین رفتاری از امام صادق(ع) روبه رو شده است.

 

حجت الاسلام نور اللهی در پایان با اشاره به اینکه جامعه اداری کشور نیازمند توبه و برگشت از اشتباه های خود است، گفت: کارمندان و مسئولان دولتی باید متوجه اشتباه خود شوند و به دنبال جبران اشتباه و توبه باشند./9701/202/ب3

ارسال نظرات