۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۴۳۲۶۲۳
عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان:

کسب علم نافع از نشانه های اهل تقوا است

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که گوش ها را وقف علم مفید کردن یکی از نشانه های اهل تقوا است، گفت: حضرت علی(ع) می فرماید: «اهل تقوا کسانی هستند که گوش های خود را وقف علمی می کنند که به نفع آن ها است.»
حجت الاسلام سیدآبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدآبادی، عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، بعد از ظهر امروز در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی به تبیین نشانه های تقوا براساس فرازهایی از خطبه های امیرالمؤمنین(ع) پرداخت.


وی با اشاره به 4 نشانه ای از اهل تقوا که امیرالمومنین در خطبه همام به آن اشاره کرده است، گفت: حضرت می فرماید: «أَهْلُ الْفَضَائِلِ- مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ- غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ الله عليهم».


حجت الاسلام سیدآبادی گوش ها را وقف علم مفید کردن را یکی دیگر از نشانه های اهل تقوا بیان و اظهار کرد: حضرت علی(ع) می فرماید: «اهل تقوا کسانی هستند که گوش های خود را وقف علمی می کنند که به نفع آن ها است.»
 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان قدرت شنوایی را یکی از آیات و نشانه های عظمت خداوند خوانند و ابراز کرد: همچنان که چشم و زبان از آیات الهی است قدرت شنوایی نیز از ایات الهی و از عجایب خلقت است.
 

وی به روایتی از امیرالمومنین درباره این که اندام های انسان از عجایب خلقت است، اشاره و بیان کرد: حضرت می فرماید: «تعجب کنید از خلقت انسان که با تکه گوشتی حرف می زند، با پیهی می بیند و با استخوانی می شنود و ..»
 

باید در برابر نعمت های الهی شاکر بود
 

حجت الاسلام سیدآبادی با تأکید بر شاکر بودن در برابر نعمت های خداوند، گفت: خداوند نعمت های بزرگی از جمله قدرت شنوایی، بینایی و عقل را به انسان عطا کرده است و از انسان خواسته شده است که شکر این نعمت ها را به جا آورد.
 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان افزود: خداوند در آیات متعددی در قرآن از جمله در سوره اسراء، ملک و سجده اشاره کرده است که کمتر شکرگزار هستید بنابراین از شکر نعمت هایی که خداوند به ما عطا کرده، غفلت شده است.
 

وی به اهمیت نعمت چشم، گوش و عقل اشاره و ابراز کرد: چشم، گوش و عقل از نعمت های کلیدی است که ممکن است در جهت سعادت، تعالی و کمال انسان و یا انحطاط انسان به کار گرفته شود.
 

اولویت نعمت شنوایی نسبت به دیگر نعمت های الهی در قرآن
 

حجت الاسلام سیدآبادی به اولویت نعمت شنوایی نسبت به دیگر نعمت های الهی در قرآن، اشاره و اظهار کرد: در آیات متعددی از قرآن نخست به نعمت شنوایی اشاره شده است که مفسرین در تبیین آن گفته اند که چون نعمت شنوایی نخستین گیرنده در وجود انسان است و نیز غیرمحسوسات را با آن درک می کند.


عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان بهره گیری مناسب از نعمت های الهی را موجب شکر نعمت ها دانست و گفت: باید از نعمت های الهی بهترین بهره را ببریم و از جمله گوش خود را به ویژه در زنان باردار از فضاهای آلوده حفظ کرده و با تلاوت قرآن و آیات الهی خود و فرزندان خود را بیمه کنیم.
 

وی به رساله حقوق امام سجاد(ع) اشاره و تصرریح کرد: رساله حقوق حضرت یکی از میراث های اخلاقی و تربیتی است که 50 حق از حقوقی که باید رعایت شود را بیان کرده است و در بخشی از ان به حق اندام های انسان اشاره شده است.


حجت الاسلام سیدآبادی با اشاره به تأکید امام سجاد(ع) در رعایت حق گوش انسان در رساله حقوق، اظهار کرد: ایشان می فرماید: «حق گوش تو بر تو این است که آن را پاکیزه نگه داری و اخلاق خوب را با ان کسب کنی به خاطر این که گوش تو دورهزه ای به قلب و مغز تو دارد که مرکز درک تو است.»


لزوم فراگیری علمی که به نفع انسان است/ علوم مفید از دیدگاه امیرالمومنین
 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: اهل تقوا آن چرا را که برای آن ها نفع(چه مادی و چه معنوی) دارد را می شنوند.
 

وی افزود: علوم یا نافع یا بی ضرر و یا بدون نفع و ضرر هستند که انسان مؤمن باید آن چه را که به نفع دنیا و یا اخرت وی است فرا بگیرد.
 

حجت الاسلام سیدآبادی به علوم مفید از دیدگاه امیرالمومنین(ع) اشاره و بیان کرد: حضرت فرمودند که علومی به نفع شما است که به شما معرفت دهد، باورها و اعتقادهای شما باید علمی بوده و تقلیدی نباشد، انسان دین مدار باید به احکام شریعت، دستورات دین و کرامت های اخلاقی آگاهی داشته باشد.
 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان افزود: فلسفه محافل، مجالس و منابر بر این است که به مردم آگاهی داده و مردم نیز بخوانند و بشنوند.


وی به قرائت و گوش دادن به قرآن تأکید و اظهار کرد: همان گونه که به خواندن قران توصیه شده است گوش دادن به آن نیز از مستحب مؤکد است بنابراین از محافل قرآنی استفاده کنیم که معرفت و نورانیت به انسان می دهد.
 

صلابت در دین و حریص در علم از نشانه های اهل تقوا است
 

حجت الاسلام سیدآبادی صلابت در دین را یکی دیگر از نشانه های اهل تقوا خواند و گفت: اهل تقوا سستی و ضعف ندارند و در برابر حوادث و فشار دشمن نمی شکنند.
 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان حریص بودن نسبت به علم از دیگر نشانه های اهل تقوا  بیان و ابراز کرد: حریص به معنای علاقه شدید است که برخی از حرص ها مانند حرص به دنیا خطرناک است اما حریص بودن نسبت به طلب علم، عبادت، خدمت به مردم  و انفاق به مستمندان، خوب است.
 

وی خاطرنشان کرد: انسان باید نسبت به علمی نافع باشد، حریص باشد و از علومی که بر خلاف دین و دنیا و نیز بی ثمر است پرهیز کند./201/1310/ب1

ارسال نظرات