۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۴۳۳۰۱۹

نگاهی به غرفه فرهنگ ملل در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد

طلابی از ۲۲ ملیت دریازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد حضور دارند که این طلاب از قاره‌های آسیا، آسیای میانه و دور، کشورهای عربی و همچنین کشورهای آفریقایی و اروپایی هستند.
قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، قرآن به عنوان معجزه پیامبراکرم(ص) دارای اعجاز فراوانی است که همین جنبه های اعجازی متفاوت در این کتاب الهی سبب شده است که عده بسیاری از پژوهشگران، محققان، مؤلفان و نویسندگان برای معرفی و شناساندان این منبع عظیم قدرت الهی در عرصه های مختلف تلاش کنند که برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت به بهانه فرا رسیدن بهارقرآن در ماه مبارک رمضان هرساله نمودی از این تلاش ها است که دراستان های  کشور با اشکال متفاوت برگزار می شود و امسال هم یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد در حالی برگزار می شود که نبود برنامه های هماهنگ و منظم در این نمایشگاه بیشتر از سال های قبل به چشم می خورد و علی رغم تلاش های دست اندرکاران این نمایشگاه، پس از ده سال برگزاری هنوز نتوانسته است به نقطه مطلوب در برگزاری یک نمایشگاه با درجه عالی در کیفیت و کمیت برسد.

 

با همه کمبودها، آنچه که در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت به چشم می خورد حضور ملل مختلف در آن با هدف ارائه آداب و رسوم و فرهنگ های این کشورها است که متولی برگزاری این بخش هم جامعه جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد است.

 

نمایش و آشنایی مردم با آداب، رسوم و فرهنگ‌های مختلف مردم در کشورهای مختلف اسلامی به ویژه کشورهایی که طلاب آن‌ها در جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد تحصیل می‌کنند و همچنین نوع برنامه‌ها و فعالیت‌های این کشورها در ماه مبارک رمضان و غیر آن با محوریت موضوعات قرآنی و سنت ائمه(ع) در این بخش صورت می‌گیرد.

 

امسال حدود ۲۹ غرفه در سالن بهار نمایشگاه بین‌المللی مشهد با ۱۴۰۰ متر فضا به جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد و بخش قرآن و فرهنگ ملل اسلامی اختصاص پیدا کرده است و یک مجموعه نمازخانه نیز در مرکز سالن مستقر شده است که محافل و نشست‌های قرآنی در آن برگزار می شود.

 

امسال نسبت به سال گذشته فضای جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد ۱۰ برابر افزایش یافته است و با وجود کمبود بودجه اما حضور امسال چشمگیرتر است.

 

نمایشگاه قرآن مشهد فرصتی برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های این مرکز است، البته همه قابلیت‌ها را نمی‌توان در معرض نمایش قرار داد از این رو کل این بخش نمایشگاه، جهت آگاهی مردم از فعالیت‌های طلاب خارجی در ایران و نوع بهره‌برداری این طلاب از این توانمندی‌ها در کشورهایشان را در بر می‌گیرد.

 

در نمایشگاهی که برگزار می‌شود بخشی به قرآن و فرهنگ ملل اسلامی اختصاص داده‌ شده است؛ واقعیت این است که از مسلمانان در کشورهای مختلف و برنامه‌هایی که آن‌ها چه در ماه مبارک رمضان و چه در غیر آن دارند و حجم برنامه‌های آن‌ها اطلاعات زیادی وجود ندارد، این نمایشگاه سبب آشنایی مردم با آن‌ها خواهد شد؛ طلابی که از کشورهای دیگر حضور دارند همه به زبان فارسی مسلط هستند که این مسئله زمینه آشنایی و ارتباط مردم ما با آن‌ها را برقرار خواهد کرد.

 

در محل غرفه‌های بخش قرآن و فرهنگ ملل اسلامی خود طلاب این مرکز مستقر هستند که تقریبا همه این طلاب به زبان فارسی مسلط بوده و خود آن‌ها به ارائه توضیحات غرفه پرداخته و زمینه آشنایی مردم را با فرهنگ مسلمانان در دیگر کشورها فراهم می‌کنند.

 

حضور طلاب از 22 ملیت در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد/ آشنایی با سفره‌های افطار ملل

طلابی از ۲۲ ملیت در این نمایشگاه حضور دارند که این طلاب از قاره‌های آسیا، آسیای میانه و دور، کشورهای عربی و همچنین کشورهای آفریقایی و اروپایی هستند و برنامه آشنایی با سفره‌های افطار ملل برای یک روز نمایشگاه در نظر گرفته شده است که به انواع افطاری‌ها و تکریم‌ها در ضیافت رمضان سایر کشورها اختصاص  یافته است.

 

در این بخش غرفه‌ها در اختیار طلاب قرار داده شده است تا خودشان با حضور در آن و مدیریت، فعالیت‌های فرهنگی کشورشان را به نمایش بگذارند و در برخی از این فعالیت‌ها مانند کتاب، نشریات، فیلم، تولیدات رسانه‌ای و حتی سایت‌های فعال در این کشورها در کنار فعالیت‌های هنری معرفی خواهند شد.

 

تألیفات و پژوهش‌های قرآنی طلاب 

بخشی نیز به تألیفات و پژوهش‌های قرآنی طلاب در کشورشان اختصاص یافته است وحدود ۱۰۷ نفر از طلاب غیرایرانی در محل غرفه‌ها مستقر هستند، البته این غرفه ها میهمانان دیگری نیز دارند.

 

برگزاری محفل انس با قرآن کریم ملل اسلامی با حضور طلاب ۲۲ ملیت، برگزاری جشنواره افطاری و آداب و رسوم ملل به همت بانوان و خانواده‌های طلاب مرکز در کنار برپایی جنگ قرآنی ویژه فرزندان ملل اسلامی از دیگر برنامه‌های قرآن و عترت به شمار می‌رود.

 

برگزاری محفل ادبی در شب میلاد امام حسن(ع)

برگزاری محفل ادبی مربوط به شعرای اردو‌زبان از دیگر برنامه‌های نمایشگاه در شب میلاد امام حسن(ع) است که در کنار آن نیز نشست شبهه‌شناسی هر شب از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳ در راستای پاسخگویی به شبهات مختلفی که در کشورها وجود دارد، برپا می‌شود.

 

اجرای برنامه جزء خوانی قرآن نیز با حضور قاریان جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد و دیگر قاریان مطرح ویژه بانوان و آقایان از دیگر این برنامه‌ها است.

 

طلاب جامعه المصطفی(ص) العالمیه مشهد بیش از 50 نشریه در کشورهای خودشان دارند

در مجموع 107 طلبه در غرفه‌ها حضور دارند که البته این تعداد غیر از میهمانانی است که دعوت خواهند شد؛ این طلاب فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی‌شان را در قالب‌های کتاب و نشریات و فیلم و تولیدات رسانه‌ای و سایت‌ها معرفی می‌کنند؛ طلاب جامعه المصطفی العالمیه مشهد بیش از 50 نشریه در کشورهای خودشان دارند که معرفی خواهند کرد.

 

کارگاه بررسی آسیب‌های ماهواره بر خانواده دینی، محفل انس با قرآن کریم ملل باحضور بیش از 40 کشور، جشنواره افطاری و آداب‌ورسوم ملل، جنگ قرآنی فرزندان ملل، محفل ادبی شب‌شعر اردوزبان به مناسبت میلاد امام حسن (ع) و نشست شبهه شناسی از برنامه‌ای پیش‌بینی‌شده است؛ که هر شب یکی از برنامه‌های فوق از ساعت 21:30 تا 23 برگزار می‌‌شود؛ همچنین محفل جزءخوانی و نماز جماعت مغرب و عشاء هر شب با حضور ملیت‌های مختلف خواهر و برادر برگزار می‌‌شود.

 

بخش بین‌الملل پیوندی میان مردم و ملل مسلمان جهان که در این نمایشگاه طلاب آن‌ها از کشورهای مختلف حضور دارند، برقرار می‌کند./201/934/ب1

ارسال نظرات