۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۴۳۳۱۳۹
در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی مطرح شد؛

دعا خواست واقعی و حقیقی انسان است

حجت‌الاسلام غنوی با برشمردن فواید دعا و امکاناتی که دعا در اختیار مؤمن می‌گذارد، گفت: انسانی که حرکت نکند، نمی‌تواند ادعا کند که درخواست و دعا کننده واقعی است. 
غنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام امیر غنوی، استاد حوزه و دانشگاه در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی که در مؤسسه فرهنگی کتاب‌پردازان مشهد برگزار می‌شود، با تبیین این موضوع که هر شخصی اگر در کاری فایده‌ای ببیند وقت می‌گذارد و مقدمات آن را فراهم می‌کند، افزود: دعا به فرموده انبیاء و ائمه‌ معصومین(ع) سلاح مؤمن است.

 

وی در ادامه ابراز داشت: اهل بیت(ع) و انبیاء گران‌قدر بهترین وسیله را برای حل مشکلات خویش و اجتماع انتخاب می‌کنند، این عزیزان در چنین شرایطی به سراغ دعا می‌روند.

 

استاد حوزه و دانشگاه به ارزش دعا نزد خدا تأکید کرد و گفت: خداوند برای دعای بنده ارج و منزلت خاصی قائل است. اگر در این دنیا دعای او را اجابت نکند در آن دنیا حتماً بر آن ارج می‌نهد. گاهی اجابت نشدن در این دنیا به دلیل مصلحت بنده است. ممکن است انسان چیزی را بطلبد که به سود او نباشد و ضرر کند.

 

وی تصریح کرد: با این دید اگر خدا خواسته‌ای را اجابت نکرد دیگر بنده ناراحت نمی‌شود زیرا می‌داند خدا به مصلحتش آگاه‌تر است البته در دعا باید یک نکته را دانست و آن‌هم، از صمیم قلب خواستن است. درخواست وقتی معنا دارد که برای آن تلاش شده باشد.

 

حجت‌الاسلام غنوی به دعاهای بدون تلاش انسان‌ها اشاره کرد و افزود: فردی که بنشیند و حرکتی نکند نمی‌تواند ادعا کند که درخواست‌کننده واقعی است. به‌بیان‌دیگر دعا خواست واقعی و درونی انسان است. ما خیلی چیزها به زبان می‌آوریم ولی واقعاً آن را می‌خواهیم؟!

 

وی درباره مقدماتی که قبل از شروع دعا لازم است انسان آماده کند، ابراز داشت: یکی از مقدماتی که قبل از شروع دعا لازم است بدانیم، تسلط بر آن دعا است. تسلط بر دعا با زیاد خواندن صورت می‌گیرد. حتی در مرحله‌ای دعا را فقط باید مرور کرد. هرچند که بهتر است ترجمه را متوجه شویم. در این صورت تسلط بیشتری نیز حاصل می‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه به خاصیت‌های مرور دعا اشاره کرد و افزود: مرور دعا خاصیت‌های مختلفی دارد یکی از آن‌ها این است که انسان ادب گفتگو را می‌آموزد. در دعا نیز مهم است که انسان بداند چگونه و با چه سیری حرف خود را به خدا بزند.

 

حجت‌الاسلام غنوی به نکته دیگری برای آغاز دعا تأکید کرد و گفت: زمینه‌سازی برای آغاز دعا بسیار مهم است. می‌توان گفت هر کلمه‌ای از دعا مملو از احساس است و در پس این احساس شناخت نهفته است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ممکن است ما تجربه‌های زیادی داشته باشیم،‌ اما آن را جمع‌آوری نکرده باشیم و روی آن فکر نکنیم. اگر تجربه‌های خود را مرور کنیم متوجه می‌شویم خدا در صحنه‌های مختلف ما را نجات داده است. هرچقدر بیشتر توجه و مرور کنیم این تجربیات را بیشتر پیدا می‌کنیم./862/202/ب2

ارسال نظرات