۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۴۳۳۳۴۱

جای خالی غرفه عفاف در نمایشگاه قرآن/ برای نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب باید همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند

در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد شاید غرفه حجاب به معنای پوشش های مختلف و متنوع دختران و بانوان را در خود جای داده باشد، اما غرفه ای به نام عفاف نداریم چرا که عفاف فقط در پوشش خلاصه نمی شود و معنایی فراتر از این دارد.
حجاب و عفاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عفاف و حجاب به عنوان یکی از موضوعاتی که همیشه مورد توجه بسیاری از افراد در جامعه اسلامی بوده است همیشه در زیر ذره بین نگرش ها و بینش های مختلف قرار گرفته است و ترویج این فرهنگ و چگونگی راهکارهای گسترش آن پرسشی است که دغدغه بسیاری از دغدغه مندان جامعه امروز است.

 

در گذشته توجه به پوشش بانوان فراتر از حد معمول بوده است به گونه ای که گاه بانوان برای حفظ عفاف و حجاب خود کنج عزلت را انتخاب می کردند و به گوشه نشینی در خانه مشغول می شدند تا این گوهر گرانبهای خودشان را از دست ندهند.

 

اما آنچه امروز بیشتر از هر زمان دیگری زنگ خطری برای دختران و بانوان جوان در جامعه محسوب می شود این است که عنوان حجاب و عفاف جایگاه خودش را از دست داده است و به صورت وارونه، برهنگی و به نمایش گذاشته شدن بانوان ارزش به حساب می آید و گاه حتی کودکان نیز برای بازی های خود نقش عروسک هایی را انتخاب می کنند که به ظاهر آراسته و زیباتر هستند و در عین حال ربطی به فرهنگ ما ندارند.

 

در این شرایط و با وجود فراوانی پرسش های نسل نوجوان و جوان درباره اماها و اگرهای عفاف و حجاب برای معرفی این فرهنگ اسلامی در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد 43 غرفه به بخش عفاف و حجاب اختصاص یافته است.

 

غرفه عفاف در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد نداریم

وقتی به این غرفه ها تیزبینانه نگاه می شود این موضوع مشهود است که بیشتر به بخش فروشگاهی و پوشش ها توجه شده است و جای بسیاری از غرفه ها برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب خالی است که می توان از جمله این غرفه ها به پوشش های زنان ایران باستان اشاره کرد و یا پوشش های بانوان ایرانی حتی قبل از اسلام که توجه به این موضوع حائز اهمیت است که پوشش در قبل از اسلام هم در ایران وجود داشته است و زنان ایرانی همیشه دارای حجاب بوده اند و در واقع این موضوع ریشه درخاک و خون این ملت دارد.

 

در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد شاید غرفه حجاب به معنای پوشش های مختلف و متنوع دختران و بانوان را در خود جای داده باشد، اما غرفه ای به نام عفاف نداریم چرا که عفاف فقط در پوشش خلاصه نمی شود و معنایی فراتر از این دارد. عفاف همان حریم است که مادران و پدران در زندگی برای فرزندان خود مشق می کنند و در رأس امور تربیتی خودشان قرار می دهند و ادب را با عفاف گره می زنند تا بی ادبی و بی حرمتی حاصل تربیت نادرستشان نشود.

 

اما در این نمایشگاه ما تعریفی از عفاف نداریم شاید بعضی عفاف و حجاب را مترادف معنا کنند، اما آنچه روشن است اینست که حجاب در ظاهر آدمی است و عفاف نگاهی به درون است و چه بسا گاه عفاف مهمتر و با ارزشمندتر از حجاب است و شاید بی حجاب را بتوان تحمل کرد اما جایی برای تحمل بی عفتی نیست.

 

معلوم نیست حجاب با خودش عفاف بیاورد یا نه

اما متأسفانه با همه اهمیتی که عفاف در خمیر مایه انسان دارد توجه به این مقوله در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مورد غفلت واقع شده است و دایره المعارف این نمایشگاه معنایی را برای عفاف تعریف نکرده است و این درحالی است که جامعه ما امروز به عفاف بیشتر از حجاب نیازمند است و چه بسا اگر عفاف نهادینه شود خود به خود حجاب هم خواهد آمد اما معلوم نیست حجاب با خودش عفاف بیاورد یا نه!

 

سید عبدالله ارجائی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکرخراسان رضوی درباره کمرنگ شدن عفاف و حجاب در جامعه معتقد است که در حال حاضر حجاب کمرنگ شده است اما عفاف کمرنگ نشده است و دلیل این ادعای خودش را حضور در صحنه همین بانوان به اصطلاح کم حجاب در صحنه های حساس سیاسی برای حفظ ارزش های   انقلاب اسلامی می داند.

 

برای نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب باید همه دستگاه های اجرایی پای کار بیایند  

از طرفی حجت الاسلام پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی معتقد است که برای نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب باید همه دستگاه های اجرایی پای کار بیایند و هیچکدام از دستگاه ها نباید دیگری را  مقصر بداند و در همین راستا هم بایستی ساز و کارهای این امر از سوی دولت فراهم شود.

 

سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این زمینه به فرهنگ سازی معتقد است و بیان می کند که بایستی طعم و لذت عفاف و حجاب را به دختران و بانوان بچشانیم تا آنها بتوانند پس از این معرفت خودشان دست به انتخاب بزنند وانتخاب آنها همان عفاف و حجاب بشود.

 

شاید نبود الگوی مناسب در زمینه پوشش یکی دیگر از دلایل ولنگاری در این حوزه است، در زمانه ای که صدا و تصویر رسانه ها جای همه حرف های والدین و پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها را گرفته است و جذابیت دروغین و فریبنده زنان امروزغربی چشم هر بیننده ای را خیره می کند دیگر نمی توان سخن از حجاب و عفاف  با نمره بیست زد و به همین دلیل شاید بهتر باشد در فضایی آرامتر و با زبانی نرم تر و مهربانتر ما هم گفتمانی زیبا از عفاف و حجاب به صورت واقعی و حقیقی بسازیم که نسل نو بداند و درک کند که این عفاف در لوای حجاب و پوشش بهترین زینت برای دختران و بانوان جامعه است و تنها جاده ای است که سبب آرامش و آسایش بانوان می شود.

 

فرار بازیگران هالیوودی زن از فضای فاسد

امروز از گوشه و کنار جهان می شنویم که حتی بازیگران هالیوودی زن از فساد موجود در این عرصه فریاد می کنند وچه بسا بعضی از آنها که به اصطلاح در جامعه آزاد آمریکا زندگی کرده اند، مسلمان می شوند و برای همه احکام اسلام نسبت به زن نگاه عاقلانه و منطقی دارند وبر زبان آنها جاری می شود که نگاه اسلام نسبت به زنان اصولی و واقع بینانه است و حال جای این پرسش پیش می آید که اگر مسیر این جامعه غربی برای زنان به بهترین وضعیت برای آنها تعریف می شود پس چرا بازیگران زن هالیوودی از این فضا و نگاه گریزان هستند؟

 

پس بهتر اینست که بانوان جامعه ما این فرصت مصونیت را با حجاب و عفاف غنیمت شمارند و با نگاهی انسانی به فکر خودسازی و پیشرفت فکری و اندیشه ای خودشان بدهند تا جامعه نیز این گروه را با همان چهره انسانی و به دور از نگرش های جنسیتی پذیرا باشد.

 

نیم نگاهی خبری به بخش عفاف و حجاب در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در حالی آغاز به کار کرد که 43 غرفه به بخش عفاف و حجاب اختصاص یافته و مورد استقبال بازدید کنندگان نیز قرار گرفته است.

 

معصومه صاحب جمعی با بیان این خبر افزود: در راستای ترویج و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب حضور 23 کانون، سمن، مؤوسسه و تولیدی عفاف و حجاب در بخش های پژوهش، محتوا و مشاوره و عرضه تولیدات نو مطابق با موازین و قوانین و شئونانت اسلامی ایرانی فعالیت دارند.

 

وی اظهار داشت: انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، دادن تذکر لسانی با رویکرد دعوت به خوبی ها و ترویج معروفات دین مبین اسلام از سوی 4 تیم خواهران از شورای امر به معروف و نهی از منکر نمایشگاه بین المللی مشهد و مجموعه رهروان ولایت، اهداء هدایا به بانوان با حجاب برتر از دیگر فعالیت های کمیته عفاف و حجاب می باشد.

 

صاحب جمعی بیان داشت: در راستای گسترش عفاف و حجاب برگزاری چند نشست و همایش تخصصی نیز در این نمایشگاه برگزار می شود.

 

وی افزود: همایش عفاف و حجاب ستاد مردمی گلبهار، همایش تخصصی و هم اندیشی مجمع رهروان ولایت از جمله همایش هایی است که در این بخش برگزار می شود.

 

تخفیف ١٠ تا ٣٠ درصدی بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن مشهد

مسؤول کمیته عفاف و حجاب از تخفیف ١٠ تا ٣٠ درصدی بخش عفاف و حجاب در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد خبر داد و گفت: 43 غرفه عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن به بازدیدکنندگان خدمت رسانی می کند.

 

معصومه صاحب جمعی با بیان این که استقبال از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بی نظیر است، گفت: مردم می توانند ملزومات خود را همچون پوشش مردانه، چادرهای مجلسی و عبادت، مشکی و مقنعه  را از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن تهیه کنند.

 

وی با اشاره به تخفیف ١٠ تا ٣٠ درصدی بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن، افزود: این تخفیفات شامل ملزومات مذکور است.

 

صاحب جمعی با اشاره به اهدای هدایا از سوی بعضی از غرفه داران در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب سخنان خود تصریح کرد: دوخت چادر رایگان نیز از دیگر برنامه هایی است که بخش عفاف وحجاب دارد.

 

گفتنی است، یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد از 26 خرداد تا 2 تیرماه  از ساعت ١٨ تا ٢٣ واقع در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می شود./504/934/ب1

ارسال نظرات