۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۴۳۴۳۳۳
شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان؛

آثار مادی و معنوی سحرخیزی

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان به بیان برکات سحرخیزی پرداخت.
استاد زمانی دعای روز هجدهم

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَكاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِكُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِكَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین» بیان داشت: خدایا آگاهم نما در آن براى بركات سحرهایش و روشن كن در آن دلم را به پرتو انوارش و بكار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان.

 

سحرخیزی

وی بیان داشت: دراین دعا سه خواسته مطرح است که ابتدا می گوئیم خدایا دراین روزمرا متوجّه برکات سحرها گردان! سحرخیزی برکات فراوان مادّی ومعنوی دارد که در روایات بدان پرداخته شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: ازجمله برکات مادّی سحرخیزی سلامت جسمانی وافزایش روزی است و برکات معنوی آن باز بودن درهای آسمان و نزول رحمت الهی برسحرخیزان است. در روایتی درضمن سفارشات حضرت لقمان به فرزندش آمده است «يَا بُنَيَّ لَا يَكُونُ الدِّيكُ أَكْيَسَ مِنْكَ يَقُومُ فِي وَقْتِ السَّحَرِ وَ يَسْتَغْفِرُ وَ أَنْتَ نَائِمٌ»(مستدرک الوسائل/ج12/ص146/حدیث93) ای فرزندم! مبادا خروس از توموفّق تر باشد که دروقت سحر بیدار و مشغول استغفاراست ولی توخواب باشی!

 

وی ادامه داد: سعدی در گلستان می گوید: یاد دارم شبی درکاروانی همه شب رفته بودم وسحردر کنار بیشه ای خفته. شوریده ای که درآن سفر همراه ما بود نعره ای برآورد و راه بیابان گرفت و یک نفس آرام نیافت چون روز شد گفتمش آن چه حالت بود گفت بلبلان را دیدم که بنالش درآمده بودند از درخت وکبکان ازکوه وغوکان درآب و بهائم از بیشه. اندیشه کردم که مروّت نباشد همه درتسبیح ومن به غفلت خفته.

 

دوش مرغی به صبح می نالید     عقل وصبرم ببرد وطاقت وهوش

یکی از دوستان مخلص را          مگرآوازمن رسیدبگوش

گفت باور نداشتم که ترا             بانگ مرغی چنین کند مدهوش

گفتم این شرط آدمیّت نیست         مرغ تسبیح گوی ومن خاموش

 

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان داشت: درفراز دوم می گوئیم بارالها! در این روز قلبم را به روشنی آن نورانی گردان! نورانیّت قلب به عبودیّت و تقواست. هر روزی از روزهای این ماه دارای عبادتی مخصوص به خود و در نتیجه نورانیّتی خاصّ می باشد. هرکس درآن روز به بندگی و اطاعت خداوند متعال بپردازد از نورانیّتش بهره مند می شود.

 

وی در فراز سوم گفت: می گوئیم پروردگارا! تمام اعضای مرا به سوی پیروی از تأثیرات آن ببر! این فقره از دعا به هماهنگی انسان با تمام وجود با آثار روزهای این ماه دلالت می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: یعنی همه اعضای انسان باید از فیوضات این روزها بهره مند گردند. دراین صورت است که حقیقت ماه رمضان درانسان متجلّی می گردد و نه تنها روح انسان بلکه جسم او نیزاز فیوضات آن بهره می گیرد.

 

وی ادامه داد: بنابراین در پایان از خدا اینگونه می خواهیم که ای روشنی بخش دلهای عارفان! ما را به سرچشمه عرفان خود برسان!آمین./302/933/ب1

ارسال نظرات