۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۴۳۵۳۶۷
استاد تدبر در قرآن:

قرآن راهگشای همه جوامع است

حجت الاسلام صبوحي گفت: آيات مربوط به تدبر مخصوص جوامع قرآني نيست و تمامي جوامع جهان مي‌توانند در آن تدبر كنند به همين جهت خداوند متعال كفار را به خاطر تدبر نكردن مجازات مي‌كند.
حجت الاسلام و المسلمين عباس صبوحي

حجت الاسلام عباس صبوحي استاد تدبر در قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا، با اشاره به اينكه قرآن افزون بر ظاهر آيات و الفاظ باطني نيز دارد، اظهار داشت: در اصل فهم قرآن همان ظاهر آيات و تدبر در آن به معناي فهم همين ظواهر است، خداوند متعال براي آنكه ما بتوانيم به تدبر در قرآن بپردازيم پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را براي كشف و تفسير قرآن فرستاده است.

 

وي ادامه داد: لایه باطني قرآن از دست ما خارج است و وظيفه ما بر اين است كه با تدبر در قرآن لايه‌هاي ظاهري آن را دريافت كنيم، در اين ميان وظيفه معصوم تفسير لايه باطني است و وظيفه ما نيز اين است كه متن را در آيه ظاهري خودش دريافت كنيم.

 

حجت الاسلام صبوحي با بيان اينكه مفسران نقش بسزايي در قرآن دارند خاطرنشان كرد: ما تفاسير بسيار مهمي را در رابطه با قرآن داريم مانند تفسير  قرآن به عقل يا تفسير قرآن به سنت، در اين تفاسير ابتدا لإيه‌هاي قرآن كريم را كه از ظاهر الفاظ به دست نمي‌آيد را مطرح و سپس احكام و قواعد زندگي بشر را سر و سامان مي‌دهد.

 

استاد تدبر در قرآن با اشاره به اينكه تفسير موضوعي جدا از تدبر است يادآور شد: در تدبر قرآن خود سخن مي‌‎گويد اما در تفسير از قرآن پرسش مي‌شود و بايد از داخل آن مطلبي و سخني استخراج شود، در اصل در تدبر فرد بدون آنكه از قرآن چيزي اكتشاف كند با فهم در ظاهر آن به تدبر مي‌رسد.

 

وي در پايان گفت: آيات مربوط به تدبر ویژه جوامع قرآني نيست و تمامي جوامع جهان مي‌توانند در آن تدبر كنند به همين جهت خداوند متعال كفار را به خاطر تدبر نكردن مجازات مي‌كند، اما آنچه كه مهم است اينكه نقش تدبر بدون تفسير كمرنگ خواهد شد يعني هرگاه متن آيات قرآن فهميده شود تفسير نيز قابل فهم خواهد شد./303/816/ب1

ارسال نظرات