۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۳۵۴۱۷
آیت الله سبحانی:

یدک کشیدن نام دین نجات بخش انسان در روز قیامت نیست

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که برخی مغالطه کرده و می گویند انسان به هر آیینی تمسک پیدا کند نجات پیدا می کند، گفت: یدک کشیدن نام دین نمی تواند نجات بخش انسان در روز قیامت باشد؛ بله خدا اسلام را لازم می داند اما همین اسلام نیز بدون عمل اثری ندارد.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه چهارشنبه شب در بیست و سومین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود با طرح سؤالی مبنی بر این که این آیا پیروی از هر آیینی مایه نجات است و ایمان به خدا و عمل صالح می  تواند ما را به بهشت برساند یا باید از شریعت حاکم پیروی کنیم؟

 

وی ادامه داد: برخی مغالطه می کنند و قائل به صلح کل هستند به این معنا که هر آیینی اعم از دین موسی و عیسی و پیامبر اسلام مایه نجات است و تنها دو شرط ایمان و عمل صالح برای آن کفایت می کند این افراد به آیه 62 سوره بقره یعنی آیه «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصاري‏ وَ الصَّابِئينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» استدلال می کند که یهودی یا نصرانی و یا صابئی اگر ایمان داشته باشد ناراحتی و ترسی در روز قیامت ندارد.

 

آیات قرآن به هم پیوسته اند

وی در پاسخ به این سؤال افزود: نباید این آیه را بگیریم و از دیگر آیات دست بکشیم، آیات قرآن به هم پیوسته اند و علاوه بر این مطالب باید موضع آیه را نیز درک کنیم، باید بدانیم آیه در چه مقامی است؛ در واقع این آیه می خواهد اندیشه ی باطلی را رد کند که می گوید وابستگی هر دین و آیینی بدون عمل صالح می تواند نجات بخش باشد.

 

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر اکرم یهودی ها نجات را برای خودد و مسیحی ها نیز خود را فرزندان و دوستان خدا می نامیدند و و می گفتند ما اگر گناه کار هم باشیم چند روزی بیشتر در آتش نخواهیم بود؛ خدا در این آیه بیان می کند که نجات در گرو این اسماء نیست، یهودی و نصرانی و صابئی بودن نمی تواند بهشت آفرین و نجات بخش نیست، بلکه نجات برای کسی است که در پیشگاه خدا عمل صالح داشته باشد نه این که اگر نام انسان در دیوان یهودی و نصرانی باشد اهل نجات است.

 

وی با بیان این که برخی اندیشه های باطل می خواستند نجات را روی قومیت ببرند، ابراز داشت: نجات بخش ایمان و عمل صالح است، نجات برای گروه و الفاظ نیست و خدای منان به کسی نمی گوید چند روری در آتش هستی و بعد آزاد می شوی؛ اما این که عمل صالحی که می تواند دست گیر انسان در آخرت باشد باید از کدام شریعت الهی باشد این آیه در بیان آن نیست و باید به آیات دیگر قرآن مراجعه کنیم.

 

قبولی اعمال مشروط به تدین به دین اسلام

استاد برجسته درس خارج با اشاره به آیه ای که قبولی اعمال صالح را مشروط به تدین به دین اسلام می داند، اضافه کرد: خداوند در آیه 137 سوره بقره می فرماید « فَإِنْ آمَنُواْ بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ» که ایمان به دین اسلام شرط پذیرش عمل است، بنابراین نباید یک لفظ را بگیریم و مغالطه کنیم و اگر غیر از این باشد، شریعت  پیامبر بیهوده می شود، باید معنای آیه را درک کنیم پس مشخص می شود که حتی نام اسلام نیز نمی تواند ما را نجات دهد و بدون همراهی با عمل صالح هیچ ارزشی ندارد.

 

وی تصریح کرد: اسلام شریعت کامل است و خداوند اسلام را پایان بخش ادیان دیگر قرار داده است، هرچند شرایع پیشین در عصر خودشان محترم هستند و در عصر حاضر نیز از نظر زندگی می توانند در کنار مسلمانان حیاتی مسالمت آمیز داشه باشند و مالیات بدهد ولی به شرط آن که بر علیه دین اسلام به مبارزه برنخیزند، بنابراین افراد مغالطه گر به اهل فن مراجعه کنند و به این فکر نکنند که اسم به تنهایی می تواند ما را نجات دهد./1330/پ202/ج

ارسال نظرات