نهجالبلاغه به دستورالعمل اجرایی زندگی تبدیل شود

حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینیآملی، از استادان درس اخلاق حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که کلام مولای متقیان سراسر نور است به ضرورت بهره گیری از نهج البلاغه اشاره کرد و عنوان داشت: نهج البلاغه درس زندگی است، جامعیت دارد و فرهنگ زندگی را نشان می دهد به همین دلیل است که در مورد آن تعبیر أخ القرآن به کار گرفته شده است.
نهج البلاغه برای همه قابل استفاده است
وی ادامه داد: نهج البلاغه برای همه اعم از سیاستمداران، اقتصاددانان، عابدین و مربیان فرهنگی و تربیتی جامعه قابل استفاده است نظیر نامه 31 نهج البلاغه که برای امام مجتبی(ع) بیان شده است مطالب بی نظیر اخلاقی و تربیتی دارد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این که نهج البلاغه باید به کتابی درسی تبدیل شود، اظهار داشت: این کتاب ظرفیت دارد در دبستان، دبیرستان و دانشگاه کتابی درسی باشد؛ به این گونه که برای کودکان ابتدایی آموزه های اخلاقی و داستان های آن بیان شود و در دبیرستان برخی معارف نهج البلاغه تدریس شود و در نهایت در دانشگاه ها نیز مورد آموزش و پژوهش قرار گیرد.
وی ابراز داشت: ادارات نیز ساعتی ضمن خدمت در نظر بگیرند و کارکنان را در کلاس های نهج البلاغه دعوت کنند و مربیانی از استادان حوزه و دانشگاه برای این امر در نظر گرفته شود که در این صورت شاهد برکات فراوانی از این کتاب بزرگ خواهیم بود، بنابراین باید برای توجه به نهج البلاغه در کنار قرآن، یک بسیج عمومی در همه شؤون جامعه صورت بگیرد.
متولیان نهج البلاغه در جامعه
حجت الاسلام والمسلمین حسینیآملی با بیان این که متولیان هربخش آموزشی یا اداری مسؤول وارد کردن نهج البلاغه در بخش مربوط به خود هستند، یادآور شد: در دبستان و دبیرستان مسؤول آموزش وزارت آموزش و پرورش، در دانشگاه ها معاونت آموزش، در ادارات معاونت آموزش و ضمن خدمت و در بخش عمومی جامعه ستاد مرکزی ائمه جمعه می توانند نقش گسترده ای داشته باشند.
وی با بیان اینکه نهجالبلاغه باید به دستورالعمل اجرایی سبک زندگی تبدیل شود، افزود: مبلغان از بردن این کتاب بالای منبر خجالت نکشند، مطالب را روی کاغذ ننویسند بلکه نهج البلاغه را روی منبر ببرند و از رو بخوانند و با زندگی مردم تطبیق دهند که در این صورت تأثیر بسزایی خواهد داشت.
استاد درس اخلاق حوزه علمیه در پایان با اشاره به ضرورت پیوند جوانان با مسجد، عنوان کرد: در توجه جوانان به مسجد، فضای مسجد، وضعیت مساجد، گویندگان مؤثر است و همچنین باید وارد ابعاد جذب جوانان به مسجد و معنویت بشویم./1330/ت302/ی