۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۴۳۶۳۵۹
در مراسم نکوداشت روز قلم مطرح شد:

کمیت و کیفیت آثار مکتوب کاهش یافته است

دبیر جایزه کتاب سال از پایین آمدن کیفیت محتوای آثار مکتوب ابراز ناراحتی کرد و وزیر ارشاد نیز از کاهش 13 درصدی کمیت کتاب‌ها خبر داد.
جنتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم نکوداشت روز قلم، با حضور چهره‌ها و مفاخر اهل قلم و تجلیل از شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال در سال‌های 1393 و 1394، عصر دیروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد که تا ابتدای شب نیز ادامه پیدا کرد.

 

کیفیت آثار جای تأمل دارد

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد دبیر جایزه کتاب سال گفت: آمارها نشان می‌دهد کمیت آثار مکتوب در سال 1393 نسبت به سال‌های قبل بهبود یافته است اما کیفیت این آثار، جای تأمل دارد و این مطلب باید دغدغه فرهنگیان را بیشتر کند.

وی با انتقاد از وضعیت نشر افزود: نشر الکترونیک و فروش آن باید سامان‌دهی شود زیرا در حال حاضر به نشر مکتوب ما آسیب می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد با اشاره به لزوم وجود محقق، ابزار و فضای آرام برای نشر اظهار کرد: ما محقق داریم، اما کتابخانه‌های ما به روز نیست و فضای سالم و آرام نیز باید به وجود بیاید.

وی در پایان سخنانش با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نظام اسلامی، نظام انسانی و شرف و احترام به کرامت بشریت و نظام صلح و خیر است، گفت: بر همین اساس، هر قانونی که می‌تواند نشر را توسعه دهد باید تقویت شود.

 

13 درصد کاهش نشر کتاب داشتیم

در ادامه این مراسم، علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک پیشاپیش عید فطر و تمجید از جایگاه قلم گفت: یکی از وظایف اصلی نویسندگان، بیان واقعیت است و این هنر نویسنده است که با زبان صریح و به منظور هدایتگری و نه تخریب، حرفش را بزند.

وی افزود: قلم نویسنده حقیقت‌گرا، عامل بقای حرمت در نظام است و اگر این قلم ساکت بماند، رذیلت جای فضیلت را می‌گیرد و قلم همانطور که می‌تواند منجر به سازندگی شود، قادر به تخریب نیز هست و اگر قلم به دست نا اهل باشد می‌تواند باعث سقوط جامعه شود.

جنتی با اشاره به جایگاه والای قلم در طول تاریخ ایران و اسلام اظهار کرد: روزگاری جنگجویان به شمشیرشان قسم می‌خوردند اما سوگند خدا به قلم در سوره مبارکه قلم، نشان‌دهنده جایگاه ویژه قلم در اسلام است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت توسعه نشر، بیان کرد: سه ماه نخست امسال نسبت به سه ماه نخست سال گذشته، 13 درصد کاهش نشر کتاب داشتیم که باید مورد توجه قرار بگیرد هرچند کیفیت مهمتر است و باید به آن توجه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش در مورد آسیب انتشارات الکترونیک به انتشارات مکتوب اظهار کرد: به منظور حراست از مالکیت فکری آثار، طرحی به مجلس قبلی فرستاده شده است که منتظر هستیم این مشکل با تصویب طرح در مجلس برطرف شود.

 

هیچ جامعه‌ای با تحقیر علم جلو نمی‌رود

در بخش دیگری از این مراسم، مهدی محقق؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، با اشاره به جایگاه قلم، در تبیین اقدامات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این راستا گفت: ما نام کسانی که فراموش شده تاریخ بودند را زنده کردیم و نکوداشت بزرگان را وظیفه خود قرار دادیم زیرا معتقدیم هیچ جامعه‌ای با تحقیر علم جلو نمی‌رود.

در ادامه این مراسم، شهین اعوانی؛ پژوهشگر حوزه فلسفه، در مورد وضعیت نشر گفت: کمیت بر کیفیت سیطره پیدا کرده است، کاش شورایی بود که کتاب‌ها را از جهت کیفیت بررسی می‌کرد زیرا ما با کتاب‌هایی مواجه هستیم که از نظر محتوا بسیار ضعیف هستند لذا خط قرمزها نباید فقط مسائل سیاسی باشند بلکه کتاب‌ها باید از جهت کیفی نیز بررسی شوند.

گفتنی است در پایان این مراسم از برگزیدگان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تقدیر شد./9597/پ202/ق

 

 

ارسال نظرات