۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۴۳۷۹۲۲
مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان لرستان:

شورای نگهبان مسؤول حراست و حفاظت از قانون اساسی است

مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان لرستان با بیان این که تفسیر قانون اساسی از وظایف اصلی و مهم شورای نگهبان است، گفت: این نهاد مسؤول حراست و حفاظت از قانون اساسی است.
مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان لرستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، تیمور سپهوند، ظهر امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که در دفتر مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان لرستان برگزار شد، گفت: شورای نگهبان 26 تیرماه سال 59 پس از پیروزی نخستین دوره مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.

 

وی با بیان این که براساس اصل 92 قانون اساسی، شورای نگهبان از دو دسته از افراد تشکیل شده است، افزود: این افراد شامل شش نفر حقوقدان آگاه و فقیه با انتخاب رهبر معظم انقلاب و شش حقوقدان به انتخاب رییس قوه قضاییه است.

 

مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان لرستان یادآور شد: اعضای شورای نگهبان به مدت شش سال برای عضویت در شورای نگهبان انتخاب می شوند.

 

سپهوند در ادامه اظهار کرد: نظارت بر روند قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی برعهده شورای نگهبان است.

 

وی با بیان این که با توجه به اصل 94 قانون اساسی، قوانین مجلس شورای اسلامی باید در شورای نگهبان بررسی شود، بیان داشت: تفسیر قانون اساسی از وظایف شورای نگهبان است.

 

مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان لرستان با اشاره به این که شورای نگهبان از مهم ترین نهادهای حاکمیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: شورای نگهبان مسؤول حراست و حفاظت از قانون اساسی است.

 

سپهوند در ادامه با اشاره به وظیفه شورای نگهبان در راستای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و نظارت بر همه پرسی ها و رفراندوم ها، بیان کرد: این نظارت براساس اصل 99 قانون اساسی صورت می گیرد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در دو مورد می تواند بدون نظارت شورای نگهبان اعتبارنامه نمایندگان را بررسی و حقوقدانان معرفی شده از سوی قوه قضاییه را انتخاب کند.

 

مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان لرستان با اشاره به این که نظارت شورای نگهبان بر انتخابات نظارتی مؤثر، جامع، ساری و جاری است، گفت: براساس ماده 28 قانون انتخابات، رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بر عهده شورای نگهبان است.

 

وی در ادامه یادآور شد: رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست.

 

سپهوند با اشاره به این که شش ماه پیش از آغاز برگزاری انتخابات هیأت های نظارتی در استان ها و شهرستان ها تشکیل شد، افزود: بکارگیری و ساماندهی ناظران انتخابات و رسیدگی به صلاحیت های مقدماتی کاندیداها وظایف این هیأت ها است./9459/202/ب2

ارسال نظرات