۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۴۳۸۹۹۰
امام جمعه بجنورد:

حضور طلاب در اردوهای جهادی سبب ارتقای نگاه اجتماعی به حوزه و روحانیت می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: حضور طلاب و روحانیان در اردوهای جهادی مناطق محروم سبب تغییر نگاه مردم به حوزه و روحانیت شده و از سوی دیگر روحانیان و طلاب را با درد فقر و محرومیت بیشتر آشنا می‌کند.
حجت الاسلام یعقوبی- دیدار با طلاب و روحانیان اردوهای جهادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه سه‌شنبه در دیدار جهادگران گروه کریم اهل‌البیت ویژه روحانیان خراسان شمالی، با اشاره به اینکه ما چهار نوع جهاد اکبر، اصغر، افضل و جهاد کبیر داریم، ادامه داد: انواع چهارگانه جهاد دستور خداوند است به‌گونه‌ای که گاهی مبارزه تن‌به‌تن، گاهی مبارزه فکری، گاهی مبارزه در راستای سازندگی و گاهی مبارزه برای پیاده کردن سبک زندگی اسلامی است.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه اردوهای جهادی در حقیقت انواع جهاد را در خود جای داده‌اند، خاطرنشان کرد: نخستین جهاد در اردوهای جهادی، جهاد اکبر است؛ زیرا در این برنامه انسان می‌داند جایی می‌رود که سایه نیست، امکانات نیست، باید با نفس خود مبازره کند و در مناطق محروم مدتی انس گرفته و با مردم نیازمند همراه شود.

 

وی با اشاره به اینکه اردوهای جهادی برای انسان سازندگی دارد زیرا انسان در این اردوها با استراحت، رفاه، آزادی، کار فردی و غیره مبارزه می‌کند، تصریح کرد: در دل اردوهای جهادی، جهاد اکبر نهفته است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اردوهای جهادی، جهاد افضل نیز محسوب می‌شود، یادآور شد: یکی از مصادیق اصلی جهاد افضل امر به معروف و نهی از منکر است اما اردوهای جهادی نیز مصداقی از جهاد افضل هستند؛ زیرا جهادگران در حقیقت عملاً می‌خواهند معروف‌ها را گسترش دهند.

 

به گفته وی جهادگران در اردوهای جهادی به صورت عملی معروفاتی نظیر کمک به مردم نیازمند، کار جمعی، تحرک و نشاط داشتن در راه خدا و رفع نیازهای مسلمانان را ترویج داده و با منکراتی چون تنبلی، وابسته بودن و غیره را نهی می‌کنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه کمک کردن به افرادی که نیاز به کمک داشته و با زبان حال می‌گویند به ما کمک کنید، بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کرد: اردوهای جهادی درعین‌حال جهاد کبیر هم هستند؛ زیرا این اردوها با زبان بی‌زبانی تفسیر آیه جهاد کبیر بوده و در آن‌ها مسائلی چون سبک زندگی اسلامی، پیروی نکردن از سبک دشمنان و اجرای آموزه‌های اسلامی در بین مردم مطرح می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه هر امتی که از دین و آیین خود دفاع کرده، آن را در زندگی خود پیاده کند و شیوه زندگی دشمنان را نفی کند، جهاد کبیر کرده است، اضافه کرد: جهاد کبیر به معنای سبک زندگی دینی و اسلامی بوده و جهادگران شرکت‌کننده در اردوهای جهادی نیز می‌خواهند سبک زندگی اسلامی را به مردم نشان دهند.

 

وی تصریح کرد: وقتی جهادگران طلبه و روحانی به میان مردم می‌روند، نگاه مردم به حوزه و روحانیت و دین و آیین فرق کرده و از سوی دیگر روحانیان و طلاب درد مردم، فقر و محرومیت و درد بی‌سرپرستی را بیشتر درک و لمس خواهند کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در خاتمه با اشاره به برگزاری آیین افتتاحیه اردوهای جهادی دانشجویان خراسان شمالی به صورت جداگانه، اظهار کرد: کاش آیین افتتاحیه اردوهای جهادی دانشجویی و طلبگی به صورت هماهنگ و با هم برگزار می‌شد تا وحدت بیشتری از حوزه و دانشگاه به نمایش درمی‌آمد./202/9314/ب1

ارسال نظرات