۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۴۳۹۲۴۵
از پانزدهم مردادماه صورت می‌گیرد؛

آغاز نام‌نویسی زائران اربعین حسینی در خراسان شمالی

مدیر حج و زیارت خراسان شمالی گفت: نام‌نویسی از زائران اربعین حسینی امسال در این استان از پانزدهم مردادماه و از طریق مراجعه به سامانه سماح انجام می‌شود.
اربعین

محمدباقر قاصری، مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از آغاز نام‌نویسی زائران اربعین حسینی در این استان از پانزدهم مردادماه امسال خبر داد و افزود: امسال ثبت‌نام از متقاضیان زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) هم‌زمان با اربعین چهار ماه زودتر از سال گذشته آغاز شده و متقاضیان می‌توانند از پانزدهم مرداد نسبت به ثبت‌نام برای اعزام اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه ثبت‌نام زائران تنها از طریق سامانه سماح انجام می‌شود، اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir براساس جدول زمان‌بندی برای حضور در پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی امسال نام‌نویسی کنند.

 

قاصری با اشاره به اینکه امسال با توسعه سامانه سماح، 16 قابلیت جدید در این سامانه ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: متقاضیان سفر به عتبات عالیات هم‌زمان با اربعین حسینی می‌توانند با مراجعه به این سامانه مشخصات خود و همراهان خویش را وارد کرده و زمان ورود به مرز را هم مشخص کنند.

 

وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در ستاد مرکزی اربعین با مسؤولیت وزارت کشور، امسال 12 کمیته اجرایی مسؤولیت ساماندهی حضور زائران ایرانی در مراسم محوری اربعین حسینی را بر عهده دارند، ادامه داد: در این میان مسؤولیت کمیته ثبت‌نام و اعزام با سازمان حج و زیارت و مسؤولیت کمیته فرهنگی اربعین نیز با بعثه مقام معظم رهبری است.

 

قاصری تصریح کرد: با توجه به ارتباط سامانه سماح با 12 کمیته مزبور از جمله کمیته امنیت زائران اربعین، پس از ثبت‌نام متقاضیان و انتخاب زمان ورود خود به مرز، دیگر امکان تغییر زمان تردد در مرز امکان‌پذیر نیست تا از این طریق از ازدحام و تراکم زائران در مرزهای غربی کشور جلوگیری شود.

 

وی ادامه داد: سامانه سماح هوشمند بوده و در صورتی که زمان انتخابی از سوی زائران برای حضور و تردد در مرز ظرفیت کافی را نداشته باشد، سامانه زمان دیگری را به متقاضیان پیشنهاد می‌کند.

 

قاصری در ادامه در مورد صدور روادید برای زائران اربعین حسینی، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌ شده از ابتدای شهریورماه در چهار استان تهران، خراسان رضوی، خوزستان و کرمانشاه برای زائران عتبات عالیات، روادید کشور عراق صادر می‌شود.

 

وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای مهرماه امسال نیز در 20 نقطه از کشور دفاتر موقت کنسولگری عراق مستقر شده و در این دفاتر برای زائران اربعین حسینی ویزا صادر می‌شود.

 

قاصری اظهار کرد: افزون بر این در سامانه سماح قابلیت دیگری فراهم شده تا اگر افرادی داوطلب خدمت به زائران اربعین حسینی در مرزها و داخل کشور عراق باشند، بتوانند در این سامانه نام‌نویسی کرده و آمادگی خود را برای خدمت به زائران اعلام کنند.

 

به گفته وی ثبت‌نام زائران عتبات عالیات برای حضور در مراسم محوری اربعین حسینی امسال حداقل تا پانزدهم صفر در سامانه سماح ادامه داشته و امسال برخلاف پارسال، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 

مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی در خاتمه با اشاره به اینکه پارسال در مجموع چهار هزار و 830 زائر از خراسان شمالی در مراسم محوری و پیاده‌روی اربعین حسینی در کربلای معلی شرکت کردند، گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 6 هزار نفر از مردم استان در این آیین عبادی سیاسی حضور داشته باشند./9314/303/ب2

ارسال نظرات