۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۴۳۹۳۱۲
امام جمعه فاروج مطرح کرد؛

ضرورت اهتمام ویژه روحانیان مبلغ به گسترش فرهنگ اقامه نماز جمعه

امام جمعه فاروج با تأکید بر تقویت بیش از پیش نماز جمعه به عنوان قلب فرهنگی هر شهر، از روحانیان مبلغ و دیگر متولیان فرهنگی خواست تا نسبت به گسترش فرهنگ اقامه نماز جمعه در جامعه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.
حجت الاسلام قلیزاده - امام جمعه فاروج

حجت‌الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت فرارسیدن پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه نماز جمعه مولود انقلاب و نظام اسلامی است، افزود: با وجود گسترش کمی و کیفی نماز جمعه در کشور، هنوز هم باید فرهنگ اقامه و شرکت در این آیین عبادی سیاسی روز به‌ روز تقویت شود.

 

وی با بیان اینکه بایستی برای آگاهی‌بخشی و توجه دادن مردم نسبت به این فریضه الهی تلاش بیشتری شود، اضافه کرد: در این زمینه نهادهای فرهنگی و مذهبی، روحانیان مبلغ، آموزش و پرورش، صداوسیما و رسانه‌ها و سایر فرهنگ‌سازان و متولیان فرهنگی باید نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده با اشاره به روایات اسلامی و احادیث دینی پیرامون جایگاه نماز جمعه، خاطرنشان کرد: نماز جمعه افزون بر بعد عبادی و دینی، کارکرد سیاسی و بصیرت‌افزایی نیز انقلابی دارد؛ ازاین‌رو می‌بایست بیش از گذشته تقویت شود.

 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما انقلابی فرهنگی بود و به همین دلیل اساس نظام اسلامی ما هم فرهنگی است، اظهار کرد: در واقع فرهنگ دینی زیرساخت و پایه همه عرصه‌های جامعه اسلامی ایران محسوب می‌شود؛ به همین دلیل هر اندازه به فرهنگ بپردازیم باز هم کم است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج با اشاره به اینکه در این میان نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است، افزود: نماز جمعه قرارگاه فرهنگی و یک پایگاه سیاسی، عبادی و فرهنگی است که باید این پایگاه حفظ شده و روز به‌ روز نیز قوی‌تر و مستحکم‌تر شود.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده با بیان اینکه در حدود چهار دهه گذشته از عمر انقلاب و نظام اسلامی دشمن همواره تلاش کرده تا درزمینهٔ فرهنگی به این نظام و ملت آسیب بزند، اضافه کرد: دشمنان با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف تلاش می‌کنند فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ما را با فرهنگ غربی و ضدارزش‌های دینی جایگزین کنند به همین دلیل ضروری است برای مقابله با این هجمه از ابزارها و فرصت‌هایی چون نماز جمعه بهترین استفاده صورت گیرد.

 

وی با تأکید بر اینکه نباید در زمینهٔ مقابله با تهاجم فرهنگی و نفوذ دشمنان دچار غفلت شویم، تصریح کرد: کم‌کاری و ولنگاری در بخش فرهنگ سبب می‌شود تهاجم فرهنگی دشمنان اثر کرده و جوانان و نسل‌های جدید اندک‌اندک از انقلاب و نظام اسلامی جدا شوند؛ ازاین‌رو همه باید هوشیار و بیدار بوده و برای مقابله با این روند رسالت خود را به درستی انجام دهند.

 

گفتنی است، نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پنجم مرداد سال 1358، برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال 1399 قمری، به امامت مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

امام خمینی(ره)، بنیان‌گذار انقلاب و نظام اسلامی چند روز قبل از این تاریخ، این مهم را به مرحوم طالقانی سپرده و حکم برپایی و اقامه نماز جمعه را صادر کرده بود.

 

شایان ذکر است، در حالی که اکنون نماز جمعه در 870 نقطه کشور برگزار می‌شود، این آیین عبادی سیاسی هر هفته در 17 شهر خراسان شمالی برپا شده و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده از سوی دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، به‌طور میانگین هر هفته 20 درصد جمعیت شهرهای محل برگزاری نماز جمعه در خراسان شمالی، در نماز جمعه شرکت می‌کنند./9314/302/ب2

ارسال نظرات