۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۴۳۹۶۹۶
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

رفتار عادلانه با یتیمان وظیفه‎ای انسانی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که رفتار عادلانه با یتیمان وظیفه‎ای انسانی است، گفت: انسانیت ایجاب می کند که در مورد فرزندان یتیم دیگران به درستی قضاوت و رفتار شود.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر قرآن در مسجد امام جعفر صادق(ع)، اظهار داشت: خدای متعال در آیه 9 این سوره میفرماید: «کسانی که فرزندان کوچکی دارند و ترس دارند که پس از فوتشان مورد ظلم و ستم قرار گیرند در مورد فرزندان یتیم دیگران درست قضاوت کرده و درست و محکم حرف بزنند».

 

وی هر عملی را دارای عکس‏العمل و نتیجه دانست و افزود: بر اساس کلام الهی اگر فرزندان دیگران دراثر رفتار کسی مورد ظلم قرار گیرند فرزندان خود او هم در آینده مورد ظلم و ستم قرار می گیرند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیه 10 سوره نساء که میفرماید: «کسانی که اموال یتیمان را می‌خورند به شکم‏های خود آتش ریخته و اهل عذاب دوزخ در روز قیامت هستند»، گفت: مضمون هر دو آیه به دو مسأله مهم اشاره می کند که قابل دقت است و آن ظلم به یتیمان و نتیجهای است که در پی دارد.

 

وی روش محافظت از فرزندان و مقابله با ظلم در حق آنان را رعایت عدالت و انصاف در حق فرزندان و یتیمان عنوان و اضافه کرد: فردی که از دنیا رفته و یتیمانش ماندهاند برای تصمیم گرفتن درباره فرزندان او باید درست حرف زده و عملی که موجب ظلم به آنان شود را مرتکب نشویم.

 

حجتالاسلام و المسلمین قریشی ترس از خدا و روز قیامت را سبب مراقبت از اعمال دانست و گفت: یتیمانی که صغیر هستند هر چند که توان دفاع از خود و اموال خود را ندارند اما انسان باید از نتیجه عمل خود ترسیده و از ارتکاب ظلم و تعدی در حق آنان اجتناب کند.

 

وی خطاب آیه را به عموم انسانها دانست و تصریح کرد: انسانیت ایجاب می کند که در مورد فرزندان یتیم دیگران به درستی قضاوت و رفتار شود، چه فرد دارای فرزندان صغیر باشد و چه فرزندان او به سن بلوغ رسیده باشند.

 

امام جمعه ارومیه افزود: از آیات قرآن کریم مشخص است که پروردگار متعال عالم هستی را طوری قرار داده که عمل ما در عالم منتج به نتیجه بوده و عالم هستی و همه اجزائش در مقابل عمل ما عکس العمل نشان میدهد، از این رو اگر خوب عمل کنیم عکس العمل خوب و بد عمل کنیم عکس العمل بدی را میبینیم.

 

وی اضافه کرد: عالمی که در آن زندگی میکنیم همه چیزش نسبت به خدای متعال شعور داشته و او را شناخته و عبادت می‌کنند و خدای منان میفرماید که هر چه در دنیا است، خدا را تسبیح میکنند اما انسانها آن را نمیفهمند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی همنوایی پرندگان و کوه ها و دشتها با حضرت داود(ع) را به هنگامی که ایشان ذکر و تسبیح خدا میخواندند یکی از معجزات الهی در نشان دادن و فهماندن شعور هستی به بشر عنوان و تصریح کرد: زمینی که در آن زندگی میکنیم و آسمانی که به ما سایه افکنده همه در برابر اعمال ما عکس العمل نشان داده و هر مصیبتی که به ما میرسد همه در سایه عملکرد خود ما است.

 

وی ادامه داد: کسی که به یتیم دیگران ظلم میکند یا به فرزندان یتیم خود، به نسل او ظلم می‏شود و کسی که چشم چرانی کرده و به ناموس دیگران نگاه میکند دیگران هم به ناموس او نگاه میکنند.

 

امام جمعه ارومیه تأثیر افعال ما بر خود و کسانی که به ما وابسته هستند را امری طبیعی عنوان و اضافه کرد: برخی میگویند که وقتی من ظلم میکنم گناه فرزندم چیست؟ در حالی که این یک امر طبیعی است که اعمال دارای نتایجی باشند و کسی که دوست ندارد فرزند او مورد ظلم قرار گیرد از ظلم کردن پرهیز کند.

 

وی ادامه داد: کسی که مشروب می‏خورد فرزند او دچار اختلال میشود، خدای متعال به او ظلم نمیکند بلکه خدا قوانینی در عالم قرار داده است که اگر رعایت نشود آسیب میبینند، مانند رانندهای که با سرعت رفته تصادف میکند و مسافرانی که با او همسفر هستند همگی آسیب میبینند، در حالی که گناه و تقصیری نداشتند.

 

حجتالاسلام و المسلمین قریشی افزود: مسائل معنوی هم به مانند مسائل مادی است اگر رعایت نشوند دارای ضرر و صدماتی هستند، برخی از صدمات به خود فرد میرسد و برخی به فرزندان و نسل او؛ اعمال خوب هم همینطور است و ثمرات آن نسل‏های بعدی را هم فرا می‌گیرد به مانند مالی که از فرد به ارث میرسد.

 

وی با بیان اینکه خلقت هستی به گونهای است که عمل انسان دارای نتیجهای از جنس خود آن است، گفت: کسی بی عفتی میکند و صاحب فرزند می‏شود، هر چند این کودک گناهی ندارد اما چون از فساد به دنیا آمده زمینه گناه در او زیاد است، ولی خدای متعال از هر کسی به اندازه موقعیتی که دارد حساب میکشد.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به خطبه ای از نهج البلاغه، ادامه داد: از امام علی(ع) در مورد نماز باران سؤال میکنند، حضرت می فرمایند که زمین و آسمانی که به شما سایه افکنده از خدا اطاعت می‏کنند، هر گونه که شما عمل کنید آن‏ها هم همین رفتار را با شما دارند، وقتی مردم کار زشت انجام میدهند، خدا آن‏ها را به خشکسالی و کاهش برکات مبتلا کرده و خزائن رحمت خود را می‏بندد، از این رو توبه کنید و از خدا مغفرت بخواهید تا باران خود را بفرستد.

 

وی با اشاره به نتیجه و عکس العمل اعمال انسان به دو شکل طبیعی و غیر طبیعی، افزود: اگر به یتیمی ظلم کنیم به شکل طبیعی از ما متنفر شده و در آینده اگر موقعیتی به دستش آمد به فرزندان و نسل ما ظلم میکند و غیر طبیعی هم این گونه است که خدای متعال دنیا را این چنین مدیریت می‌کند.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به غفلت برخی از افراد از نتیجه اعمال، خاطرنشان کرد: برخی از افراد فقط دنیا را در نظر می گیرند و به فکر روز مرگ و آخرت خود نیستند، درحالی که اگر خوب بیندیشند خواهند فهمید که عملکرد بد آنان در همین دنیا هم به شکل دیگری دامن‌گیر آنان میشود، به طور مثال اگر اهل ظلم باشند فرد ظالم دیگری در حق آنان ظلم می‏کند./936/201/ب2

ارسال نظرات