۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۴۴۰۸۲۹
مدیر کانون خورشید:

ارتباط دو سویه استاد و شاگرد در حوزه‌ احیا شود

حجت الاسلام مشکوری بر ضرورت احیای سنت شاگردپروری در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: مدیر جدید و اعضای شورای عالی حوزه­‌های­ علمیه، با الگوبرداری از سیره امام صادق(ع) در تربیت شاگردان، برای احیای ارتباط میان استادان و طلاب راهکارهای مناسبی را ارائه دهند.
حجت الاسلام محمد حسین مشکوری

حجت الاسلام محمدحسین مشکوری، مدیر کانون خورشید، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، شاگردپروری را مهم‌ترین ویژگی­‌های مکتب امام صادق(ع) بیان کرد و گفت: مالک ابن انس و ابوحنیفه از پیشوایان اهل سنت در محضر حضرت امام صادق(ع) کسب علم و دانش کردند، امام ششم اسلام واقعی و فقه شیعی را به شاگردان خویش آموزش داده است، اما برخی از آنها با منهج و روش ایشان به مخالفت پرداختند و به مذهب جدیدی را در اسلام پایه­گذاری کردند.

 

حجت الاسلام مشکوری با بیان این که تعریف و تمجید مخالفان و دشمنان از حضرت امام صادق(ع) نشان دهنده عظمت و بزرگی این مکتب است، گفت: در کتاب المناقب از مالک ابن انس نقل شده است که «من به خدمت امام صادق می رفتم ایشان اهل تبسم و گشاده رویی بودند و همواره ایشان را در حال قرآن خواندن، روزه و نماز مشاهده کردم؛ هیچ زمانی نام پیامبر اکرم(ص) را بدون وضو نمیبردند؛ هیچ گاه سخنی گزاف از ایشان نشنیدم و  از علمای زاهدی بودند که ترس از خدا در چهره ایشان نمایان بوده است؛ هر زمانی به خانه ایشان میرفتم زیرانداز خویش را برای من پهن میکردند.»

 

مدیر کانو خورشید ابراز کرد: در کتاب «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» اثر استاد اسد حیدر، انشقاقات علوم اهل سنت از فقه جعفری و تعاریف پیشوایان و علمای اهل سنت از حضرت امام صادق(ع) جمع آوری شده است، و مناسب است که طلاب و مبلغان این کتاب را مطالعه کنند.

 

 وی در بخش دیگر از سخنانش با ابراز تأسف از اینکه توجه به شاگردپروری در حوزه عملیه کمرنگ شده است، گفت: حوزه­های علمیه براساس شاگردپروری و ارتباط همیشگی میان استاد و شاگرد تأسیس شده است و حضرات مراجع تقلید همواره از استادان خویش یاد میکنند و از توجه و چگونگی تربیت آنها با شاگردان تعریف و تمجید میکنند.

 

حجت الاسلام مشکوری ابراز کرد: آیت الله مجتهدی ارتباط صمیمی با طلاب و شاگردان خویش برقرار کرده بود و همواره مسایل درسی و اخلاقی شاگردان خویش را پیگیری می­کرد، همچنین طلاب خود را ملزم به پاسخگوی به وی می­دانستند و این ارتباط دوسویه استادی و شاگردی سبب پیشرفت طلاب در زمینه درسی و اخلاقی آنها شده است.

 

 حجت الاسلام مشکوری بیان کرد: متأسفانه در این زمان در حوزههای علمیه ارتباط میان استاد و شاگرد از بین رفته است و طلاب متولی و تربیت کننده ندارند، همچنین استادان حوزه تنها دروس اسلامی ارائه میکنند و آنها توجهی به مسایل علمی، آموزشی و رفتارهای اخلاقی شاگردان خویش ندارند، بنابراین هرچند مسایل علمی دروس دقیق از سوی استادان حوزه ارائه میشود، اما طلاب به نتیجه و بازدهی مطلوب نخواهند رسید.

 

وی بر ضرورت احیای سنت شاگردپروری در حوزههای علمیه تأکید کرد و گفت: مناسب است که مدیر جدید و اعضای شورای عالی حوزه­های علمیه با الگوبرداری از سیره امام صادق(ع) در تربیت شاگردان، برای احیای ارتباط میان استادان و طلاب در حوزه های علمیه راهکارهای مناسبی را ارائه کنند.

 

مدیر کانون خورشید بیان کرد: زمانی که طلبه­ جدیدی وارد حوزه علمیه میشود، از همان سال نخست طلبگی با یک استاد ارتباط همیشگی برقرار کند و این استاد مسائل درسی، آموزشی، رفتارهای اخلاقی وی را پیگیری کرده و مشاورههای مناسبی را به وی ارائه دهد./998/ت302/ی

 

ارسال نظرات