۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲
کد خبر: ۴۴۱۸۸۴
کدخدایی تأکید کرد؛

ضرورت تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی از سوی نخبگان مسلمان

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر جهانی شدن حقوق بشر اسلامی، تحقق اين مهم را منوط به تبيين مبانی و طرح مباحث علمی پيرامون مبانی حقوق بشر در اسلام توسط نخبگان امت اسلامی و تبيين مفاهيم حقوق بشر اسلامی دانست.
کدخدایی

به گزارش خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مطلبی به بهانه روز حقوق بشر اسلامي و كرامت انساني در کانال تلگرامی خود نوشت:


حقوق بشر واژه اي است آشنا و غريب در دنياي معاصر. از يك سو حقوق اوليه انسانها در جوامع مختلف اگرچه مورد انكار واقع نمي شوند ليكن رعايت نيز نشده و از سوئي ديگر مدعياني سينه چاك دارد كه بر سر اجراي آن ظاهراً آرام و قرار ندارند.


و آن گونه فربه و زمخت كه حقوق و بشر هر دو از آن هراس دارند. نه بشر تعريف ثابت و جامعي دارد تا بتوان سنجه‌اي براي آن يافت و نه حقوق به درستي مورد توجه واقع شده با فهمي مشترك و بر سبيلي واحد كه در اجرا بتوان از تفسير دوگانه آن مصون ماند و با معيار دوگانه ترازو نگردد.


از اين رو شاهد هستيم كه غرب عموماً تلاش دارد، اولاً مباني خودساخته اي را در قالب پيمان، قرارداد، رويه و عرف در روابط بين‌الدولي به ديگر بازيگران اين عرصه تحميل كند و از طرف ديگر با توسل به اين معيار خود ساخته و بدون توجه به نيازهاي ديگر جوامع و اقتضائات آنها هرگاه اراده كند كشوري را بنازد و گاه ديگر بر ديگر كشورها بتازد.


واضح است كه حقوق بشر نمي تواند در يك ساختار توافقي صرف تامين كننده نيازهاي واقعي ابناء بشر باشد ولذا ناچار است مباني دقيق‌تري را پيدا كند كه بر نيازهاي اصلي انسانها اشراف داشته و بدون در نظر گرفتن منافع زودگذر و لحظه اي و با نگاهي جامع به انسانيت انسان راهي را پيش روي بشر قرار دهد تا او را به سر منزل مقصود برساند و نه اينكه ساحت تك بعدي او را هدف قرار دهد و چشم بر ديگر ابعاد ببندد.


اسلام نشان داده كه مي تواند در جايگاه اين سرچشمه قرار گيرد هم منابع غني دين مبين اسلام و هم قوت پايه ها و استدلال و براهين آن بر همگان روشن كرده كه مي تواند هم در مباني تحليل جامعي را ارائه دهد و هم در اجرا با قابليت انعطافي كه در خود دارد راه اجراي حقوق بشر واقعي را باز كند. مفاهيمي چون امت واحده :«كان الناس امه واحده (بقره 213) و لقد كرمنا بني آدم (اسراء 70»، و وجود احكام الهي (من لم يحكم بما انزال الله فاولئك هم الفاسقون (مائده 47)» از جمله پايه هاي نظام حقوق بشر در اسلام است كه مي تواند در هر جامعه به عنوان فصل مشترك بر آن توافق نمود و عملكرد جوامع گوناگون را بر آن اساس ارزيابي نمود.


تحقق اين مهم اما منوط است به دو اقدام عاجل و جامع؛ اول تبيين مباني و طرح مباحث علمي پيرامون مباني حقوق بشر در اسلام توسط نخبگان امت اسلامي و تبيين مفاهيم حقوق بشر اسلامي.


دوم حضور فعال در مجامع جهاني و بين المللي با هدف استفاده از فرصت ها، تبيين مواضع اسلام و مباني ديني در حوزه حقوق بشر و گفتگو با دولت ها و اعضاء سازمانهاي ذيربط بين المللي./1323/د102/ج1

ارسال نظرات