۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۴۴۲۱۱۸
در نماز جمعه تهران مطرح شد؛

پاسخ آیت‌الله موحدی کرمانی به مدعیان قانونی بودن حقوق‌های نامتعارف/ هر قانون غیر اسلامی در نظام اسلامی ایران باطل است

نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که حقوق‌های نامتعارف بدون تردید وجهه شرعی و اسلامی ندارد، گفت: افرادی که حقوق‌های نامتعارف دریافت کرده‌اند مالک این حقوق‌ها نیستند و نمی‌توانند در آن تصرف مالکانه کنند..
آیت الله موحدی کرمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به سخنان پیشین خود درباره حرام بودن حقوق‌های غیرمتعارف و نجومی که سبب انتقاد مکتوب برخی از مسؤولان شده بود، به این انتقادها پاسخ داد و بر غیرمشروع بودن این حقوق‌ها تأکید کرد.

 

وی با بیان این‌که برخی می‌گفتند که این آقایان به قانون عمل کردند و قانون به آنها اجازه داده بود چنین حقوق‌های کلانی را دریافت کنند، اظهار داشت: آن زمانی که مردم ایران به جمهوری اسلامی رأی بالا دادند گفتند ما نظامی می‌خواهیم که هم جمهوری باشد و هم اسلامی؛ یعنی اگر قانونی در نظام ما غیراسلامی باشد، از نظر ما باطل است و آن قانون را به رسمیت نمی‌شناسیم.

 

خطیب نماز جمعه تهران از عقل در کنار قرآن، سنت، روایات و اجماع به عنوان یکی از منابع فقهی که فقها و مراجع براساس آن فتوا می‌دهند نام برد و پرسید: آیا این حکم اسلامی است و عقل به ما اجازه می‌دهد که افرادی به عنوان عضو هیأت مدیره در ماه چند جلسه و در هر جلسه چند ساعت بنشینند و کلامی بگویند و میوه‌ای میل کنند و در پایان ماه حقوق شان ده‌ها میلیون باشد.

 

وی افزود: آیا عقل اجازه می‌دهد که برخی در ماه 20، 30 و 40 میلیون تومان دریافت کنند و از آن طرف کارگر بیچاره‌ای که در عمق چاه صد متری کار می‌کند و هر آن فکر می‌کند الآن دچار تنگی نفس شود و یا از بین برود، تنها یک میلیون یا دو میلیون تومان حقوق بگیرد؟ آیا این از نظر عقل قابل تأمل نیست.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به این‌که امام علی‌(ع) حاضر نشد یک من گندم بیش از حق رسمی به برادرش عقیل بدهد و به او گفت که اگر یک من بیشتر به تو بدهم خدا من را در آتش خواهد سوزاند، تصریح کرد: آیا حقوق‌های اینچنینی و این بهره‌گیری‌ها اسلامی است در حالی که طبقه مستضعف و محروم در جامعه قدرت ندارند حتی نسخه داروی خود را تهیه کنند.

 

حقوق های نجومی قطعا وجهه شرعی و اسلامی ندارد

وی با بیان این‌که حقوق‌های نامتعارف قطعا و بدون تردید وجهه شرعی و اسلامی ندارد، یادآور شد:‌ نظام مجلس را برای بررسی قانون‌های پرداخت این حقوق‌ها، موظف کرده تا قوانینی از زمان شاه باقی مانده است را بررسی و هر کدام خلاف اسلام بود را باطل کند، اما مگر چقدر مجلس قدرت دارد و می‌تواند این مقررات و ضوابط را بررسی کند.

 

نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری بررسی این همه قوانین به جا مانده را غیرممکن دانست و تصریح کرد: حتی مجلس باید آیین‌نامه‌ها، مقررات و ضوابطی که در هیأت دولت و از سوی وزیران تصویب شده است را از نظر اسلامی بودن یا غیراسلامی بودن بررسی کند، اما اگر نتوانست، آیا می‌تواند صرف این‌که مجلس نتوانست بگوییم که اینها اسلامی است؟

 

وی خاطرنشان کرد: مجلس موظف به بررسی است اما اگر نتوانست که حقم دارد و نمی‌تواند بنابراین آن قوانین در زمان شاه و آن آیین‌نامه‌ها و مقررات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیست و الآن هم اسلامی نیست و وقتی اسلامی نیست نمی‌توان گفت که این آقایان به قانون عمل کرده‌اند و این از مبانی استنباط عقل است.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان این که عقل اجازه نمی‌دهد که افرادی با کار کم این درآمد کلان را از بیت‌المال یا ثروت‌های عمومی برداشت کنند، گفت: برخی از این آقایان می‌گویند که ما نمی‌دانستیم این حقوق‌ها غیرقانونی و غیرمشروع است، الآن که فهمیدید باید اموال را به بیت المال برگردانید و شما قطعا افراد متدینی هستید که اشتباه کرده‌اید.

 

وی اظهار داشت: مثل افرادی که حقوق‌های نجومی دریافت کرده‌ و متدین هم هستند مانند کسی است که در آب غسل کرده اما نمی‌دانسته‌ که این آب نجس است و براساس عقل با آب نجس غسل کرده و غسلش باطل است باید دوباره اعاده کند، بنابراین این افراد باید اموال را برگردانند چون فهمیده‌اند که این اموال مشروع نیست.

 

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این‌که افرادی که حقوق‌های نامتعارف دریافت کرده‌اند مالک این حقوق‌ها نیستند و نمی‌توانند در آن تصرف مالکانه کنند، باید اموال را به بیت‌المال بازگردانند، از افرادی هم که حقوق‌های نامتعارف خود را برگردانده‌اند تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که همه این اموال را به بیت‌المال برگردانند تا برخی مشکلات انسان‌های ضعیف حل شود.

 

پاداش ها و وام ها هم باید به بیت المال بازگردانده شود

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: تنها حقوق مطرح نیست، مزایا، پاداش‌ها و وام‌های بی‌کتاب و ‌حساب و رانت‌ها هم باید به بیت‌المال برگردانده شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسأله حج و خطاب به آل سعود که در جریان حج زائران ایرانی کارشکنی کرده و مردم ایران را از زیارت بیت‌الله و اعمال حج محروم کرده‌اند، گفت: کسانی که از رفتن انسان‌ها به مسجدالحرام جلوگیری کنند ظالم هستند و باید بدانند که راهی برای ورود به مسجدالحرام جز با خوف، وحشت و ترس ندارند.

 

نایب اول مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: ال سعود به عذاب الیم مردمی گرفتار می‌شود و مورد تنفر مردم قرار می‌گیرد هم در دنیا رسوا می‌شود و هم در قیامت گرفتار عذاب بزرگی خواهد شد./920/پ201/ج

ارسال نظرات