۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۴۴۳۸۱۴
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

سیره رضوی بهترین راه مقابله با هجمه های فرهنگی است

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که سیره و میراث معنوی ثامن الأئمه که بارگاه ملکوتی آن امام همام، ملجأ و پناهگاه دلدادگان آل الله است مصباحی منیر و هدایت بخش برای شیعیان است، گفت: باید زمینه شناخت و شناساندن این معرفت ناب و الهی را به احسن وجه فراهم کرد.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت ایام ولادت امام رضا(ع) در ساری برگزار شد با بیان این که میراث معنوی آل محمد و آموزه های ائمه اطهار(ع) بهترین، ارزشمند ترین و مستحکم ترین روشی است که می تواند ما را به حقیقت اسلام و صراط مستقیم رهنمود باشد، اظهار داشت: ائمه اطهار و معارف الهی و حیات بخش ایشان وثیق ترین منبع الهام بخش برای زندگی انسان به شمار می رود.

وی تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری در میدان تشتت اخلاقی، نزاع خونین بر سر تملک مرزهای مادی و تحریف اصول عالیه و مقدس دین مبین اسلام به دست مزدوران عاری از فطرت الهی، بشریت به این چشمه زلال معنا و معرفت نیاز دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که سیره و میراث معنوی ثامن الأئمه که بارگاه ملکوتی آن امام همام، ملجأ و پناهگاه دلدادگان آل الله است و مصباحی منیر و هدایت بخش برای شیعیان است، گفت: باید زمینه شناخت و شناساندن این معرفت ناب و الهی را به احسن وجه فراهم کرد

وی با بیان این که فرهنگ رضوی و شیعی بخش اساسی هویت مذهبی و ملی ما است، خاطرنشان کرد: هر اندازه این فرهنک آسمانی تقویت شود می توانیم بیش از پیش خود را در برابر تهاجمات فرهنگی حفظ و برای نسل های جوان ارائه کنیم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود تجلی و اشاعه جلوه‌های کرامت ائمه اطهار(ع) و امام رضا(ع) در جامعه را عاملی برای پیشگیری از بروز بسیاری از ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: اگر سیره رضوی در جامعه ما نهادینه شود، مشکلات فرهنگی و اجتماعی که امروز جامعه با آن مواجه است رفع خواهد شد.

وی با اشاره به جلوه‌های کرامت زندگی کریمه اهل بیت حضرت معصومه(ص) و امام رضا(ع)، یکی از امور مهم در جشن‌های رضوی را تبیین کرامت در سیره زندگی حضرات معصومین(ع) به وی‍ژه امام رضا(ع) برشمرد و تصریح کرد: کرامت در فرهنگ دینی اسلام جایگاهی عظیم دارد و واژه‌ای مقدس است که اگر در انسان سالک الله بروز یابد، فرد در فراز و نشیب‌های زندگی و آزمون‌های سخت الهی مغلوب نمی شود.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: تنها راهکار برون رفت از بسیاری معضلات کشور و مقابله با تهاجم فرهنگی جز تمسک به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و توسعه و نهادینه کردن کرامت اسلامی در جامعه نیست.

حجت الاسلام صادقی هجمه فرهنگی و اعتقادی مغرب زمین علیه جوامع اسلامی را بسیار گسترده و هدفمند خواند و اضافه کرد: تنها راه مقابله با این تهاجمات گسترده و روزافزون مصون سازی است و این مصون سازی جز در پرتوی اشاعه فرهنگ اسلامی و آموزه‌های ائمه معصومین(ع) ایجاد نمی شود.

وی در ادامه گفت: عظمت شخصیت اخلاقی امام رضا(ع) به حدی است که همه چیز را برای همه مردم می‌خواستند و گمنامی را بهتر از پرنامی می‌دانستند و این‌ تنها خوشه‌ای از خرمن سیره رضوی است که هرچه بیشتر بیندیشیم و قلم بزنیم به کم کاری خود بیشتر پی‌ می‌بریم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که ملجأ شریف و نورانی امام رضا(ع) شفاخانه است، افزود: اما تنها برای دوای دردهای ظاهری از آن کمک می‌گیریم در حالی که منکر این کار ویژه امام که برای همه دردهای عارض شده بر بشریت مأموریت دارند، نیستیم به همین دلیل باید از امام هشتم(ع) برای درمان آسیب های موجود در جامعه مدد بگیریم.    

وی با بیان اینکه امام هشتم(ع) زیباترین تجلیات اخلاق الهی و اسلامی را در سفر خود از مدینه تا مرو به یادگار گذاشتند که امروز منشور اخلاقی و اجتماعی رضوی است، عنوان کرد: متأسفانه گاهی زندگی ما خواسته یا ناخواسته مشحون از دست درازی به مال و آبروی دیگران می‌شود که موجبات دل آزاری برادر و خواهر دینی ما را فراهم می‌کند.      

حجت الاسلام صادقی با تاکید بر این که باید دو تغییر در نگاه خود نسبت به امام هشتم(ع) داشته باشیم، افزود: باید دایره وجودی امام را گسترش دهیم چرا که امام درمانگر و طبیب دردهای روحی و روانی جامعه است و باید دروغ و تهمت و کینه را به واسطه نور ولایت اهل بیت(ع) درمان کنیم.

وی با بیان این که شیعه باید با عمل به سیره رضوی در هندسه رشد و تعالی قرار بگیرد، گفت: آدمی که درجا بزند در دایره ولایت کمتر قرار می‌گیرد بنابراین انسان باید مانند یک نهال رشد کند تا به ثمر برسد و پیوسته در صدد رشد خود باشد. 

استاد حوزه علمیه  با بیان این که امام رضا در سیره خود گمنامی را بهتر از پرنامی می‌دانستند، افزود: این نکته مهمی است چرا که خلوص عمل را بالا می برد، گمنامی در عمل خیر باعث می شود، عمل از شائبه ریا و عجب مصون بماند اما امروز متاسفانه به رخ کشیدن‌ها در جامعه رواج یافته است.

حجت الاسلام صادقی با بيان اين كه شناخت سيره و انديشه امام رضا(ع)، كليد كشف سيره و انديشه‌هاي ساير ائمه معصوم(ع) است، گفت: امام‌ رضا(ع) طلايه‌دار نشر علم، انديشه و مبارزه با خرافات، بدعت‌ها است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران به سيره اخلاقي امام رضا(ع) اشاره و اظهار داشت: امام رضا(ع) به اخلاق عالي و ممتاز آراسته بود و بدين سبب دوستي عام و خاص را به خود جلب كرد؛ همچنين انسانيت آن حضرت، يگانه و بي‌مانند بود و در حقيقت تجلي روح نبوت و مصداق رسالتي بود كه خود ايشان يكي از نگهبانان و امانت‌داران و وارثان اسرار آن به شمار مي‌رفت.

وي به سيره اخلاقي امام رضا(ع) در خانواده و جامعه اشاره كرد و افزود: آشنايي با برخوردهاي اخلاقي امام رضا(ع) مي‌تواند راهي مناسب براي شناخت برخوردهاي اخلاقي ائمه اطهار(ع) باشد؛ اين امام همام به منشأ وحي متصل بود و افعال و سكنات اخلاقي او با سنت نبي اكرم اسلام(ص) يكي بود.

استاد حوزه علمیه با بيان اينكه شناخت سيره و انديشه امام رضا(ع)، كليد كشف سيره و انديشه‌هاي ساير ائمه معصوم(ع) و پاسخ بسياري از سؤوالات درباره ائمه (ع) است، اضافه كرد: وجود پر بركت امام رضا(ع) مظهر رضايت خداوندي است و توسل به آن امام همام بهترين نسخه شفابخش مصائب و مشكلات زندگي است.

حجت‌الاسلام گلميرزاده به ضرورت شناخت ائمه اطهار از سوی جوانان به ويژه امام رضا(ع) تأكيد كرد و يادآور شد: ائمه(ع) نور الهي هستند كه همه عالم را به نور علم و هدايت خود روشن كرده و قلوب اهل ايمان را به نور معرفت منور ساخته‌اند؛ به همین دلیل آشنايي جوانان با سيره عملي و رفتاري ائمه زمينه تقويت و تعميق باورهاي ديني آنان را فراهم مي‌كند./950/202/ب2

ارسال نظرات