۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۴۴۴۱۷۰
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

توبه تا زمانی که انسان امید به زندگی دارد مورد قبول خداوند است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: براساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) تا زمانی که انسان امید به زندگی دارد و آثار مرگ را مشاهده نکرده است، توبه مسلمانان مورد قبول خداوند متعال قرار می گیرد، درحالی که توبه در لحظه مرگ از روی اجبار است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم به آیه 18 سوره نساء اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرمایند: «و برای کسانی که همواره گناهان را مرتکب می شوند تا چون مرگ یکی از آنان فرا رسد(یقین به مرگ پیدا کند یا حواس ظاهرشان آثار عالم برزخ را درک نماید)، گوید: من الآن توبه کردم و نیز برای آنان که در حال کفر می میرند( پذیرش) توبه نیست، آنهایند که برایشان عذابی دردناک آماده کرده ایم.»
وی ادامه داد: براساس آیات قبلی، خداوند توبه کسانی را که از روی عناد کار بدی انجام ندهند و بعد به سوی خداوند بازگردند، قبول می کند این درحالی است که توبه افرادی که به انجام گناهان خود تا زمان مرگ ادامه می دهند قبول نمی شود.
امام جمعه ارومیه گفت: مثال قرآن درباره عدم پذیرش توبه فرعون مصداق این آیه است؛ فرعون وقتی در آب غرق می شد، گفت: «به خدای موسی ایمان آوردم» که خداوند فرمود: «الان که در حال مرگ هستی؟»
وی تصریح کرد: انسان قبل از اینکه به یقین برسد خواهد مرد و آثار مرگ را دیده باشد، می تواند ایمان آورده و توبه کند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی بیان کرد: براساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) تا زمانی که انسان امید به زندگی دارد و آثار مرگ را مشاهده نکرده است، توبه مسلمانان مورد قبول خداوند متعال قرار می گیرد، درحالی که توبه در لحظه مرگ از روی اجبار است.
وی توبه را از رحمت های بزرگ الهی برشمرد و افزود: براساس فرموده امام سجاد(ع) اگر کسی اهل بهشت شود تعجب ندارد، تعجب در اهل جهنم شدن برخی افراد است.
رییس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با وجود رحمت و فضل خداوند که کارهای نیک را 10 برابر پاداش می دهد و برای گناهان یک عذاب در نظر می گیرد و درهای توبه را همیشه برای بازگشت از معصیت باز گذاشته است، بدبخت کسانی هستند که اهل جهنم شوند.
وی ادامه داد: حتی در روایتی آمده است: ملائکه گناهان انسان را تا 7 ساعت ثبت نمی کنند و منتظرند فرد توبه کند، اگر در این مدت توبه نکرد و از کار خطای خود پشیمان نشد، لغزش او را ثبت می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: با وجود اینکه خداوند حق وجودی بر گردن ما دارد و همه چیز انسان از اوست، برخی افراد تا پایان عمر به بی حیایی خود ادامه داده و گناهان را بر روی هم انباشت می کنند و زمانیکه مرگ آنها فرارسید توبه می کنند که خداوند می فرماید: توبه این افراد پذیرفته نمی شود.
وی تصریح کرد: انسان اگر در حال شرک و کفر از دنیا رود بخشیده نخواهد شد، حتی اگر قبلا گناهانی انجام داده و توبه کرده باشد.
امام جمعه ارومیه با اشاره به توصیه حضرت یعقوب و ابراهیم به فرزندانشان درباره اینکه مسلمان از دنیا بروید، گفت: انسان باید ایمان خود را تا لحظه مرگ حفظ کند، شیطان همیشه به دنبال از بین بردن ایمان و اعتقاد افراد است که آنها کافر از دنیا بروند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی اظهار کرد: عذاب خداوند بستگی به میزان گناهان فرد دارد.
وی در ادامه به تفسیر آیه 19 سوره نساء پرداخت و گفت: براساس فرموده خداوند: حلال و صحیح نیست که مسلمانان به زور کاری بکنند ک همسرانشان ارث ببرند و با بخشی از مهریه خود ر ببخشند مگر اینکه اعمال بدی مرتکب شده باشند و مردان به عنوان تنبیه آنها را مجبور به بخشیدن بخشی از مهریه کنند.
امام جمعه ارومیه گفت: در ادامه آیه، مردان به رفتار خوب با همسرانشان توصیه شده اند و آمده است: حتی اگر از آنها خوشتان نیامد، فورا زندگی خود را برهم نزنید شاید خداوند از چیزی که شما دوست ندارید برایتان خیر بزرگی برساند.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی هر هفته شنبه تا چهارشنبه در مسجد امام جعفر صادق(ع) برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات