۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۴۴۴۵۴۴
مدیر کل اوقاف و اور خیریه مازندران:

نفوذ کلام روحانیت بهترین ظرفیت برای ترویج فرهنگ وقف است

مدیر کل اوقاف مازندران روحانیت را بزرگترین رسانه در ترویج فرهنگ وقف در جامعه دانست و گفت: روحانیت همواره کنار مردم بوده و در جهت رفع مشکلات و گرفتاری های جامعه گام برداشته است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران امشب در دیدار امام جمعه فریدونکنار از وجود هزار و 222 بقعه متبرکه و امامزاده در استان خبر داد و گفت: مازندران با دارا بودن این ظرفیت غنی معنوی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که متأسفانه بسیاری از مردم هنوز با احکام شرعی وقف آشنا نیستند و همین عدم آشنایی زمینه انحراف در استفاده از موقوفات را فراهم کرده است، افزود: بهترین قشر برای نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه روحانیت و طلاب علوم دینی هستند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مجموعه اوقاف بیش از هر زمان دیگری امروز نیازمند همراهی روحانیت به منظور نهادینه سازی فرهنگ وقف در جامعه است، خاطرنشان کرد: نفوذ کلام علما و روحانیت بهترین ظرفیت تبلیغی به منظور نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که کلام روحانیت همیشه بر گرفته از قرآن و مکتب اهل بیت(ع) بوده است، تصریح کرد: همین کلام نافذ بسیاری از نقشه های دشمنان را خنثی کرده است.

حجت الاسلام علیزاده بر ضرورت تبیین مسائل فقهی وقف از سوی روحانیت برای جامعه تأکید کرد و گفت: روحانیان باید همان طور که احکام دینی را برای مردم تبیین می کند مباحث فقهی مرتبط با وقف را نیز برای مردم بازگو کند.

مدیر کل اوقاف مازندران از روحانیت به عنوان بزرگترین رسانه در ترویج فرهنگ وقف در جامعه دانست با بیان این که مردم در طول تاریخ علما و روحانیان را پناهگاه امنی برای رفع احتیاجات مختلف خود می دانسته و می دانند، خاطرنشان کرد: روحانیت همواره کنار مردم بوده و در جهت رفع مشکلات و گرفتاری های جامعه گام برداشته است.

وی با بیان این که مبلغان باید در منابر تبلیغی خود در جهت تشویق و ترغیب مردم به سنت حسنه وقف سخنرانی کنند، افزود: بی شک نقش روحانیت در ترویج فرهنگ وقف در جامعه نقشی اثر گذار است چرا که ضریب نفوذ کلام روحانیت به عنوان معتمد و امین مردم در جامعه بسیار بالا است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که لازمه وقف استمرار و جاودانگی آن است، افزود: وقف به دلیل ماندگاری توانسته عامل گسترش تجربیان یک سرزمین به سرزمین دیگر باشد.

حجت الاسلام علیزاده خواستار حمایت ائمه جمعه، روحانیت و طلاب از موقوفات و بقاع متبرکه مازندران شد و افزود: بسیاری از مردم با احکام شرعی وقف آشنا نیستند و ائمه جمعه با بیان احکام وقف در خطبه های نماز جمعه می توانند خدمت بزرگی به موقوفات داشته باشند.  

وی با تأکيد بر اين که روحانيت در طول تاريخ حافظ مملکت و اعتقادات مردم بوده است، خاطرنشان کرد: روحانيت مشعل‌دار بصيرت‌افزايي در جامعه اسلامي است و در طول تاریخ ثابت شده که روشنگری و بصیرت افزایی جامعه دینی بر عهده علما و روحانیان است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران در ادامه سخنان خود وقف را بهترین پشتوانه برای ترویج فرهنگی دینی در جامعه دانست و بیان داشت: وقف جزء مترقی ترین احکام دین مبین اسلام است که جامعه را در مسیر رشد و تعالی دینی قرار می دهد. 

حجت الاسلام علیزاده احصاء و احیاء موقوفات حوزه های علمیه را یکی از مهم ترین برنامه های سازمان اوقاف دانست و گفت: در همین رابطه کمیته های مشترکی میان حوزه علمیه و سازمان تشکیل شده تا شاهد احیاء موقوفات حوزه های علمیه باشیم.

وی با اشاره به این که حضور روحانیت در هر عرصه ای اثربخش و تأثیرگذار است، بیان داشت: اگر امروز شاهد عزت و عظمت اسلام ناب هستیم به برکت حضور در صحنه وبا بصیرت روحانیت است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که وجود هزاران امامزاده و بقاع متبرکه و همچنین موقوقات موجود نشان دهنده عشق و دلدادگی مردم این استان به اهل بیت(ع) است، گفت: هیچ چیز نمی تواند این عشق و ارادت به اهل بیت(ع) را در میان مردم این استان کمرنگ کند

حجت الاسلام سید محمود جلالی، امام جمعه شهرستان فریدونکنار نیز در این دیدار با تاکید بر توجه همه مردم و مسؤولان به موقوفات، گفت: اجرای امینانه نیت واقف بسیار مهم و حساس است و اوقاف توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشد.

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که برنامه های فرهنگی اوقاف در سطح شهرستان ها باید پررنگ تر شود، ادامه داد: در موضوع اجرای نیت واقف حساسیت بالایی وجود دارد ما از آن اطلاع و آگاهی داریم.

امام جمعه فریدونکنار با بیان این که اجرای نیت واقف مقدم بر همه امور است، گفت: امامزادگان و بقاع متبرکه ظرفیت عظیمی در مباحث فرهنگی دارند که باید از آن به درستی بهره گیری کرد./950/202/ب2

ارسال نظرات