۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۴۴۵۷۹۵
مدیر حوزه علمیه مازندران:

تقوا و علم اساس زندگی طلبگی است/ رفتار طلبه باید دعوت کننده مردم به دین باشد

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک طلبه باید تقوا داشته و مروج اسلام باشد، گفت: طلاب حوزه علمیه آنچه که باید به عنوان اساس طلبگی مدنظر قرار دهند تقوا، علم و دین است.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان که به میزبانی مدرسه علمیه شهید مطهری(ره) تنکابن برگزار شد با بیان این که وظیفه اصلی روحانیت هدایت جامعه به سمت حقایق و صراط مستقیم است، گفت: کسی که مردم را به راهی هدایت می­ کند، باید خودش به آن آگاه باشد، این ویژگی در انبیاء از طریق علم الهی و علم لدنی حاصل بود اما عالم دینی نیازمند تحصیل است تا بتواند راه حق را بشناسد. 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که روحانیت باید مخاطبان خود را بشناسد و از وضعیت فکری، اجتماعی و فرهنگی آنان آگاهی داشته باشد، ادامه داد: هادی باید عامل و ملتزم به آنچه که مردم را بدان دعوت می کند، باشد و در جنبه اخلاقی و عملی الگو و اسوه باشد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که روحانیت هنگامی می تواند به مسؤولیت و رسالت خود عمل کند که اسوه بودن را برای خودش حفظ کند، ادامه داد: امروز همه نگاه های داخل و خارج به عملکرد طلاب و روحانیت است به همین دلیل طلاب باید در رفتار و اعمال خود دقت و توجه ویژه داشته باشند تا خدای ناکرده زمینه سوء استفاده دشمنان اسلام و انقلاب فراهم نشود.

وی با بیان این که حوزه­ های علمیه ما در واقع براساس بینشی خاص و برای رسیدن به هدفی خاص بنیان­گذاری شده اند و می ­توان گفت در رسیدن به آن هدف موفق بوده­ اند، ادامه داد: ذخایر علمی که در حوزه­ های علمیه وجود دارد اعم از منابع که از سرچشمه نورانی وحی ناشی می شود و شیوه­ ها که آن هم ریشه در وحی دارند ما این توان را داریم که اگر بخواهیم، در یک فرصت زمانی بسیار کوتاه مجموعه نیازهای فرهنگی معاصر را برآورده کنیم، بلکه بتوانیم پیشگام و پیشرو فرهنگ معاصر باشیم. 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که روش آموزشی موجود حوزه یکی از پیشرفته­ ترین روش ­های آموزشی است، ادامه داد: این روش آموزشی با این‌که یک روش سنتی است اما از یک عمق و جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

حجت الاسلام طاهری در ادامه سخنان خود اتصال به خداوند و همچنین سربازی امام زمان(عج) را دو کار مهم یک طلبه دانست و افزود: یک طلبه باید همه عمر به سمت کسب علم برود، البته این کار مستلزم تلاش بسیار است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک طلبه باید تقوا داشته و مروج اسلام باشد، گفت: طلاب حوزه علمیه آنچه که باید به عنوان اساس طلبگی مدنظر قرار دهند تقوا، علم و دین است.

وی با بیان این که اخلاق و رفتار یک طلبه باید به گونه‌ای باشد که مردم به دین دعوت شوند، ادامه داد: طلاب حوزه علمیه بیش از همه باید در همه امور زندگی خود تقوا را در اولویت قرار داده و ارتباط خود را با مردم و جوانان بیشتر کنند تا بتوانند پاسخگوی شبهات دینی مردم باشند. 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که با توجه به همه توطئه ها امروز روحانیت از یک جایگاه رفیع و اثرگذاری در جامعه دینی برخوردار است، بیان داشت: هر جا که روحانیت حضور مستمری داشت توطئه و هجمه دشمن در آنجا خنثی شد که این نشان دهنده اثرگذاری جایگاه روحانیت است.

وی با بیان این که یک طلبه در ابتدا باید با راه و مسیر طلبگی و همچنین مشکلات این جایگاه آشنا شود، افزود: اگر یک طلبه با مسیری که در پیش دارد به خوبی آشنایی پیدا کند به حتم بهتر می تواند تصمیم بگیرد.

حجت الاسلام طاهری با بیان این که داشتن هویت هر موضوع، موجب می شود درست به کار گرفته شود، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم تعریف دقیقی از طلبگی داشته باشیم به سهولت سرگردان می شویم و سرگردانی آفت کار ما است، چون طلبه سرگردان ممکن است دست به کارهایی بزند که از عهده یک دانشجو یا یک کارمند اداری یا یک هنرمند هم بر بیاید.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران همچنین بر ضرورت شناخت طلاب با آداب طلبگی تأکید کرد و گفت: یک طلبه باید با آداب حجره داری، آداب برخورد با مدیر، استاد و دیگر طلاب را به خوبی بیاموزد تا در مسیر تحصیل دچار مشکلات نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نظام جمهوري اسلامي ايران يک نظام توحيدي است و اين نظام درصدد تحقق کامل نظام توحيدي در جهان است، گفت: امروز به برکت جمهوري اسلامي ايران فرهنگ اسلامي مرزها را در نورديده و توانسته اقشار زيادي را جذب برنامه هاي فرهنگي و اسلامي نمايد و همين امر استکبار را به وحشت انداخته است.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به اين که امروز دشمن با جنگ فرهنگي درصدد مقابله با نظام اسلامي است، تصريح کرد: دشمن تاکنون نتوانسته در جبهه سياسي و اقتصادي به موفقيت برسد و شکست هاي زيادي را متقبل شده است و متوليان فرهنگي با اجراي برنامه هاي فرهنگي همه توطئه هاي دشمنان را خنثي کرده اند./950/202/ب2

ارسال نظرات