۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۴۴۶۱۲۴
نماینده مجلس:

راه توسعه متناسب با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از روستا می گذرد/ کشور را گران اداره نکنیم

شیران خراسانی گفت: راه عمران و توسعه متناسب با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از روستا می گذرد با این وجود اگر مدل توسعه و مدیریت ما تمرکزگرا باشد کاری از پیش نبرده و مدام شاهد حاشیه نشینی و خالی شدن روستاها خواهیم بود.
الگوی پیشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شوری اسلامی، شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک با شورای اسلامی استان و رؤسای شورای شهرستانها و مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس در تالار شهر گفت: راه عمران و توسعه متناسب با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از روستا می گذرد؛ اگر روستا آباد باشد هم ارزش ها و آرمان های انقلاب محقق  و هم از انواع آسیب ها جلوگیری می شود.

وی افزود: با این وجود اگر مدل توسعه و مدیریت ما تمرکزگرا باشد کاری از پیش نبرده و مدام شاهد حاشیه نشینی و خالی شدن روستاها خواهیم بود. تا وقتی از تهران برای روستاهای مشهد و شهرهای دیگر تصمیم بگیرند، وضعیت روستاها و بالطبع شهرهای ما بهتر از این نخواهد بود.

تمرکزگرایی مانع بزرگ راه توسعه/ سه برابر کره جنوبی برای توسعه هزینه کرده ایم

شیران خراسانی با بیان اینکه متأسفانه مدیریت یکپارچه در کشور ما بی معنا است، تصریح کرد: ما سه برابر کره جنوبی برای توسعه هزینه کرده ایم اما به خاطر مدل غلط اجرایی به نتیجه نرسیده ایم.

نماینده مجلس همچنین از ارائه طرحی در مجلس مبنی بر اداره سازمان توسعه وعمران روستایی به ریاست معاون رییس جمهور جهت تحقق مدیریت یکپارچه روستا و حل و فصل امور روستاییان در یک نهاد مشخص خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به تضعیف شوراها گفت: تنها راه توسعه قدرت و بستر آماده آن، مجلس های محلی یعنی شورها و مدیریت یکپارچه شهری است؛ بنابراین ظرفیت انسانی شوراها، حدود اختیارات و ظرفیت های مدیریتی آنها باید افزایش یابد.

کشور را گران اداره نکنیم

شیران خراسانی با بیان اینکه مردم عوارض، مالیات و نفت می دهند ولی چون ما کشور را گران اداره می کنیم نوبت به توسعه نمیرسد، افزود: مدل های غربی وشرقی ما را به جایی نمی رساند؛ بهترین ضریب رشد را در 10 سال نخست انقلاب به دلیل وجود جهاد سازندگی شاهد بوده ایم.

وی با اشاره به برخی مصادیق محرومیت ها در روستاها و حاشیه شهر مشهد و عدم هماهنگی دستگاه ها برای حل مشکلات آنها، گفت: چرا یک دانش آموز کم سن و سال در حاشیه شهر باید برای پرداخت هزینه تحصیلش کار کند و حین کار جان خود را از دست بدهد؟.

کاهش اختیارات شورای اسلامی شهر آن را به نهادی تشریفاتی تبدیل می کند

در ادامه این نشست، بصیری پور، رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد یادآور شد: اعتقاد ما پارلمان شهری و مدیریت یکپارچه شهری است؛ گذشته از تعداد اعضای شوراها، کاهش قدرت اجرایی و اختیارات شوراها که در برنامه ششم مطرح شده منجر به تضعیف و کاهش کارکردهای آنها می شود و آن ها را به شورای تشریفاتی تبدیل می کند که هزینه برای آن حرام است./202/930/ب1

ارسال نظرات