رسیدن به مصلحت الهی در گرو انجام اعمال خالصانه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز در جلسه اخلاقی که در جمع کارکنان هلال احمر برگزار شد، با اشاره به مفاهیم عصمت و گناه، گفت: مقام عصمت مقامی است که با تلاش می توان آن را کسب کرد.
وی افزود: درجه عصمت از خطا و گناه درجه بسیار بالایی است، به دلیل این که رسیدن به مقام عصمت کار ساده ای نیست و از هر کسی برنمی آید و اگر ما همه تلاشمان را به کار گیریم نهایتاً می توانیم از گناه دور بمانیم و افتادن در خطا و اشتباه که سهواً ایجاد می شود، در محدوده اختیارات انسان نیست، پس رفتار انسان معصوم از جانب خداوند کنترل می شود.
آیت الله مهدوی ادامه داد: برخی از رفتارهای انسان سبب می شود که این هدایت و کنترل از جانب خداوند ایجاد شود، یعنی حرکت اولیه از جانب انسان است که سبب برکت و هدایت الهی می شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری عصمت اهل بیت(ع) را نتیجه حرکت خودِ اهل بیت(ع) دانست و ابراز کرد: حرکت اهل بیت(ع) برای کسب رضایت الهی به سوی خداوند، برکت و هدایت معنوی خداوند را به دنبال داشته است ولی برخی از انسانها بدون هیچ حرکتی انتظار دارند خداوند آنها را به مقام عصمت برساند.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که راه رسیدن به عصمت در آن ترسیم شده است، تبیین کرد: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند «انسان اگر سه عمل را رعایت کند از شیطان رجیم و بسیاری از گرفتاریها معصوم می شود، اولاً با زن نامحرم در مکان خلوت قرار نگیرد، ثانیاً با سلطانهای طاغوت رفت و آمد نداشته باشد و ثالثاً به صاحبان بدعت کمک نرساند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در تبیین این روایت ابراز داشت: منظور از مکان خلوتی که امیرالمؤمنین(ع) انسان را از حضور در آن نهی می کنند، مکانی است که نسبت به ورود نفر سوم امنیت داشته باشد.
آیت الله مهدوی با بیان این که بحمدالله سلطان کشور جمهوری اسلامی ایران طاغوت نیست، گفت: صاحبان بدعت کسانی هستند که بر اساس میل خودشان اعمالی را وارد دین می کنند یا اعمالی را از دین خارج می کنند، چون کارشان به شدت به دین ضربه می زند، اهل بیت(ع) ما را از یاری رساندن به آنها نهی کرده اند.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: معلوم است این سه گناه خیلی بزرگ است که اگر کسی آنها را ترک کند، خداوند در مسیر زندگی رفتار او را کنترل و هدایت می کند.
وی در ادامه به روایتی از حضرت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: حضرت زهرا(س) در روایتی می فرمایند، کسی که خالص ترین اعمالش را نزد خداوند بفرستد، خداوند بهترین مصلحتها را برای او می فرستد، این یعنی راه دیگر در امان ماندن از خطا و فراموشی که انسان را از مصلحتش دور می کند، خالص شدن است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: حضرت زهرا(س) ترازویی معرفی می کنند که یک طرف آن اعمال خالص انسان قرار گرفته و طرف دیگر آن مصلحتهای الهی قرار می گیرد، این یعنی لطف خداوند به شکل بی برنامه، موجب مرحوم شدن کسی نمی شود و از طرف دیگر یک نفر از این لطف محروم باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان تفسیری جدید از آیه صد و پنجاه و دوم سوره بقره که می فرماید«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلا تَکْفُرُونِ» تبیین کرد: این آیه یک رمز است و به ما می گوید اگر می خواهید خداوند شما را یاد کند، او را یاد کنید، این جا یاد کردن خداوند در یک معنا به معنای این است که خداوند بهترین مصلحتها را برای انسان در نظر بگیرد، بهترین مصلحتها زمانی به انسان می رسد که انسان از آن مصلحتها با خبر شود.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: با خبر شدن از مصلحت امور انسان را از خسران دور می کند، یعنی در اصل خداوند انسان را از مصلحت امور با خبر می کند و انسان بدین واسطه بهترین تصمیمات را می گیرد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر با اشاره به آیه نوزدهم سوره حشر که می فرماید «وَلا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» افزود: در این آیه منظور از این که خداوند می فرماید «کسی که من را فراموش کند، فراموشش می کنم» این است که خداوند فکر انسان را از درک مصلحت امور دور می کند وگرنه اگر خداوند به شکل مطلق کسی را فراموش کند بلافاصله نابود خواهد شد.
استاد اخلاق حوزه علمیه در یک جمع بندی کلی اظهار کرد: یکی از مصالح انسان رسیدن به عصمت است، اگر بخواهیم معصوم شویم، باید اعمال خالصانه خود را برای خداوند بفرستیم تا مشمول لطف او شویم و این تنها با باور کردن حضور همیشگی خداوند حاصل می شود./201/867/ب1