۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۴۴۶۸۹۰

قرائت کتاب‌های تأثیرگذار در بخش جانبی نمایشگاه استانی کتاب زنجان

نشست «کتابخوان ماه» در بخش جانبی نمایشگاه استانی کتاب زنجان در قالب معرفی چند کتاب شامل «امیر گل‌ها»، «جانستان کابلستان» ، «دشتبان» و «سکوت» با حضور مسؤولان کتابدار اداره‌کل کتابخانه‎های استان برگزار شد.
نشست کتابخوان در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نشست «کتابخوان ماه» در بخش جانبی نمایشگاه استانی کتاب زنجان در قالب معرفی چند کتاب شامل «امیر گل‌ها» نوشته حسین سیدی، «جانستان کابلستان» اثر رضا امیرخانی، «دشتبان» تالیف احمد دهقان و «سکوت» نوشته محمدرضا بایرامی با حضور مسئولان کتابدار اداره‌کل کتابخانههای استان برگزار شد.

در ابتدای نشست «کتابخوان ماه» بخش‌هایی از کتاب «امیر گل‌ها» نوشته حسین سیدی از مجموعه 14 جلدی سیره کاربردی چهارده معصوم علیهم السلام که جلد نخست آن با نام «هم نام گل‌های بهاری» برنده جایزه کتاب سال حوزه شده بود، خوانده شد. در ادامه کتاب «جانستان کابلستان» نوشته رضا امیرخانی که شامل سفری چند روزه به افغانستان و دیدار با چند دوست افغان و دیدار از شهرهای مهم این کشور و همچنین ماجراهای غیرمنتظره بود، قرائت شد.

کتاب سوم خوانده شده «دشتبان» نوشته احمد دهقان بود. این کتاب حاوی ماجرای خانواده‌‌ای روستایی در جنگ است که پدر و پدربزرگ در آن، دشتبان بوده و در کنار رود الوند نزدیک قصر شیرین زندگی می‌کردند، اما با وقوع جنگ مجبور به فرار می‌شوند.

»سکوت» نوشته محمدرضا بایرامی دیگر کتابی بود که در این نشست قرائت شد. این اثر در قالب پنج فصل برای مخاطبان گروه‌های سنی «د» و «هـ» نوشته شده و مراحل زندگی یک جوان 17 ساله را از پیش از انقلاب تا پیروزی انقلاب به تصویر می‌کشد.

 

کتاب به کالای لوکس و تزئینی تبدیل شده است

در این برنامه، امیرعلی نیک‌بخش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به جایگاه مطالعه در کشور و جهان، اظهار کرد: 10 کشور نخست جهان، کتابخوانی را در اولویت نخست کارهای خود قرار داده‌اند.

وی با بیان این‌که یکی از اقدامات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، برگزاری نشست کتابخوان ماه است، افزود: خوشبختانه با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین فرصتی فراهم شده است.

نیک‌بخش با اشاره به این‌که به علت استقبال مردم، نمایشگاه استانی کتاب زنجان دو روز دیگر تمدید شده، گفت: در بحث تعداد، کتاب کم نداریم و یک میلیون و 500 هزار جلد فقط در کتابخانه‌های عمومی استان کتاب وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به این‌که متأسفانه در جامعه کنونی کتاب‌ها، دکوری و تبدیل به کالای لوکس و تزئینی شده‌اند، عنوان کرد: علت این امر نیز اطلاع‌رسانی اندک در سال‌های پیشین و شرایطی بوده که امروزه در نتیجه گسترش فضاهای مجازی حاصل شده است و همین امر موجب شده مطالعه به‌صورت کاغذی کاهش پیدا کند.

وی درباره راحت‌طلب شدن افراد در امر دسترسی به کتاب، ادامه داد: ما بر این تصور هستیم که نزدیک بودن کتابخانه‌ها در امر مطالعه تأثیر خواهد داشت، اما این‌طور نیست و مطالعه به خود شخص بستگی دارد.

نیک‌بخش گفت: کارهایی همچون نمایشگاه در طول سال و استمرار آن کمک شایانی به ترویج امر کتابخوانی خواهد کرد. هر جا که کتاب باشد، دانایی است و جهالت نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان این‌که کتاب، راوی معتبری است که بدون رنجی اطلاعات مفیدی را به ما ارائه می‌کند، افزود: در همه کشورهای پیشرفته، نُرم کتابخوانی بالاست.

هشتمین نمایشگاه استانی کتاب زنجان، 10 شهریورماه به کار خود پایان خواهد داد. این نمایشگاه به علت استقبال گسترده مردم 2 روز تمدید شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات