تحول در متون حوزوی پشت پا زدن به میراث علمی گذشتگان نیست
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بنیان قوی متون حوزه اظهار داشت: متون و سبک آموزشی حوزه در رشته های مختلف علوم عقلی و نقلی هرکدام به فراخور زمانی و شرایط دوران خودش از بهترین مفاهیم و مناهج ممکن علمی و فنی بوده است.
استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: به عنوان نمونه کتابی همچون جامع المقدمات که مشتمل بر علوم ابتدایی ادبیات عرب است و در حاشیه آن نیز کتاب شریف آداب المتعلمین قرار دارد از بهترین متون حوزوی بوده و از سطح بالایی برخوردار است هرچند این کتاب برای طلاب تازه وارد به حوزه تألیف شده است.
در نظر گرفتن تحولات روز در تدوین متن حوزوی
وی با بیان این که گذشت زمان و تحولات جامعه باید در تدوین متون جدید مورد نظر قرار بگیرد، ابراز داشت: دگرگونی های اجتماعی و مطالبات جامعه اقتضا می کند در حوزه های علمیه متنی متناسب با این شرایط و جوابگوی نیازها روز جامعه نوشته شود هرچند باید از همان اتقان، استحکام و استانداردهای علمی متون قدیمی حوزه برخوردار باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی ادامه داد: متون آموزشی موجود در حوزه برای زمان خودش و متناسب با شرایط آن دوران قابل دفاع بودند، ولی ممکن است در شرایط جدید قابل دفاع نباشد و به همین دلیل به نظر می آید باید متون آموزشی حوزوی مورد بازبینی، بازنگری، بازخوانی و بازنویسی قرار بگیرد.
وی با بیان این که تحول برای ایجاد حوزه ای با نشاط و زنده مسأله ای ضروری است، خاطرنشان کرد: اصلا تحول مسأله ای نیست که در حوزه مورد مخالفت قرار گرفته باشد همچنان که روزی در علم اصول «الذریعه» سید مرتضی و در علم فقه «نهایه الاحکام» شیخ طوسی تدریس می شد و به مرور زمان رسائل و مکاسب و کفایه جایگزین آنها شد و اگر قرار بود تحول صورت نگیرد هنوز همان کتاب ها در حال تدریس در مراکز حوزوی بود.
بزرگان نیز تحول را قبول دارند
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه بزرگان ما در آن زمان عبور از این پل را پذیرفتند و کتاب های فقه و اصول را عوض کردند هرچند برخی معتقد بودند آن کتاب ها مورد سفارش امام زمان(عج) بودند ولی شرایطی پیش آمد که این کتاب ها از گردونه دروس حوزوی خارج شد؛ بنابراین این مسائل خود گواه بزرگی بر وجود تحول در متون درسی حوزه است.
وی با تأکید بر این که تحول در متون آموزشی حوزه به معنای پشت پا زدن به تراث قوی نیست، یادآور شد: مخالفت با ایجاد تحول در حوزه نه ممکن است و نه شایسته؛ البته بسیاری از بزرگان در حوزه که با تحول در متون آموزشی مخالفت می ورزند ترس از نابودی میراث علمی بزرگان حوزه دارند ولی اگر اطمینان داشته باشند که متنی در آموزش حوزه قرار بگیرد که هم شأن کتاب هایی از جمله رسائل و مکاسب باشد حتما از این مسأله استقبال می کنند.
استاد درس خارج حوزه علمیه یادآور شد: هنوز کتاب هایی در متن آموزشی حوزه وارد نشده که با کتاب های موجود برابری کند و بدون تعارف برخی از کتاب های فقهی و اصولی نظیر اصول فقه مظفر و یا حلقات شهید صدر در مقایسه با کفایه و مکاسب از اتقان علمی و مجتهد پروری کمتری برخوردار است./1330/ت302/س