۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۴۴۷۷۷۶
معاون وزیر آموزش و پرورش:

تحول، لازمه آموزش و پرورش است

حجت الاسلام محمدیان با تأکید بر این‌که تحول لازمه آموزش و پرورش است، گفت: دستگاه تعلیم و تربیت اگر سکون را پذیرفت، دیگر نمی تواند حرف تازه ای بزند بلکه افق دید نظام آموزشی باید آینده های دور باشد.
حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش امروز در جشنواره راهبردهای یاددهی و یادگیری با رویکرد درس پژوهی در تبریز اظهار داشت: حیات طیبه وجه تمایز زندگی انسانی از زندگی حیوانی بوده و پاسخ به فطرت انسان است.

وی با بیان این‌که برنامه آموزش و پرورش باید بر پایه تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق باشد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش عهده دار مراتبی از این حیات است و در مجموع، خانه و مدرسه دو نقطه اساسی برای بنیان نهادن حیات معنایی انسان است. آموزش و پرورش باید این پنج عنصر را در چهار عرصه خود، خلق، خلقت و خدا پیاده سازی کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که در سال های اخیر دستگاه تعلیم و تربیت در فرایند یک تحول قرار گرفته و با تصویب اسناد بالا دستی، زنگ تحول در آن خورده شده است، گفت: تحول لازمه آموزش و پرورش است، به عبارت دیگر اگر دستگاه تعلیم و تربیت سکون را پذیرفت، دیگر نمی تواند حرف تازه ای داشته باشد.

وی ادامه داد: در اسناد بالادستی موضوع تحول و هدف آن برای دستیابی به حیات طیبه عنوان شده است که حیات طیبه موضوعی است که در سند اموزش و پرورش کشور به کار رفته و در ادبیات آموزش و پرورش کاربرد جدیدی دارد که این حیات طیبه یک زندگی شایسته برای هر شهروند ایرانی خواهد بود.

حجت الاسلام محمدیان با تأکید بر این‌که افق دید نظام آموزشی باید آینده های دور باشد، تصریح کرد: برای تحقق اسناد بالادستی در آموزش و پرورش؛ 11 حوزه یادگیری در برنامه درسی ملی پیش بینی شده است، باید علاوه بر تولید محتوا بتوانیم معلمان را در تراز سند تحول تربیت کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی یکی از رویکردهای این سازمان را استافده از بسته آموزشی برای رفع سلطنت تک بعدی کتاب دانست و گفت: معلم، تنها عنصر القا کننده پیام درسی و بازگوکننده محتوا کتاب نیست، بلکه از معلم انتظار راهبر آموزشی و الگو بودن می رود و کسی می تواند این راهبری را عهده دار شود که خود در این فرایند قدم ها جلوتر باشد.

وی با بیان این‌که نباید مسؤولیت معلمی را در ردیف مشاغل کارمندی دانست، خاطرنشان کرد: معلمان بیشتر از ساعات کاری خود، ساعاتی را به مشاوره دانش آموزان، مطالعه و آماده شدن برای کلاس درسی اختصاص می دهند. درجا زدن در برنامه های گذشته، آموزش و پرورش را به هیچ می کشاند، باید ضریب ریسک پذیری در این نظام بالا رود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم نظام آموزش و پرورش در تربیت نسل پویا و آگاه ادامه داد: دانش آموز ما در آینده مسؤولیت های مهم اجتماعی و شهروندی داشته و یک انسان فعال در محیط بین المللی خواهد بود که باید در این راستا آینده نگر باشیم./935/202/ب3

ارسال نظرات