۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۴۸۳۸۱

گروه‌های تاریخ شفاهی در مساجد تبریز راه اندازی می شوند

گروه‌های تاریخ شفاهی در مساجد تبریز به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی و فعال می شوند.
تاریخ شفاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، روح الله رشیدی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز در مراسم افتتاح راه اندازی گروه‌های تاریخ شفاهی در مساجد، اظهار داشت: متأسفانه عزم جدی‌ از طرف نهادهای متولی تاریخ‌نگاری انقلاب در منطقه آذربایجان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب هنوز نهضتی برای ثبت تاریخ انقلاب شکل نگرفته است و با وجود رونق کار تاریخ‌نگاری برای دفاع مقدس در سراسر کشور، حتی در این زمینه هم در منطقه‌ آذربایجان تحرک بایسته‌ای دیده نمی‌شود. با کارهای سهمیه‌ای و بخشنامه‌ای نمی‌شود؛ تاریخ انقلاب را نجات داد.

رشیدی ادامه داد: مساجد، همواره ظرفیت بی‌نظیری برای انقلاب بوده؛ اما متأسفانه رفته‌ رفته دنیای مساجد کوچک شده؛ میدان عملی که مساجد در دهه اول انقلاب داشتند و کانون همه فعالیت‌های محله بودند، امروز تبدیل به چهاردیواری مسجد شده است، تازه در این چهاردیواری هم کار ویژه‌ای انجام نمی‌شود.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: سطح درگیری مساجد هم پا به‌ پای همین تحدیدِ میدان عمل تنزل پیدا کرده است، اگر روزی، همه‌ امور محله، مستقیم و غیرمستقیم از مساجد مدیریت می‌شد، امروز، فقط برای مجلس ترحیم آن‌هم از سر ناچاری به سراغ مساجد می‌روند!

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) مساجد را ستاد مسلمین می‌دانست و سطح عمل مساجد در همان سال‌ها هم در حدی بود که تأثیرش حتی به داخل خانه‌های پیرامونی کشیده بود، الآن همه‌چیز در داخل مسجد خلاصه شده است، رهبر انقلاب هم از مساجد به نام هسته‌های مقاومت فرهنگی یاد کردند. آن «ستاد مسلمین» و این «هسته‌های مقاومت» هر دو یک معنا دارند، هر دو به ما می‌گویند که مسجد باید زنده و مؤثر باشد.

رشیدی با اشاره به ویژگی های این طرح، گفت: تاریخ شفاهی این قابلیت را دارد که رکود و رخوت و تنبلی حاکم بر مساجد را رفع کند، ولو این‌که خود فی‌نفسه یک کار مفید است، دوم این‌که در ضمنِ این کار مفید تربیت وجود دارد؛ هم تربیت فنی هم تربیت معنوی، تربیت در میدان عمل و نه تربیتی ذهنی و انتزاعی.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌ شرقی ادامه داد: برکت دیگر تاریخ شفاهی «تولید محصول» است، با تاریخ شفاهی همیشه دستمان پر است، یک زنجیره تولید بابرکت، حول تاریخ شفاهی قابل شکل دادن است که تا مدت‌ها می‌تواند پاسخگوی نیازهای ما در مساجد باشد.

وی افزود: برکت دیگر طرح، تکریم کسانی است که سراغشان می‌رویم. چه بسیارند شخصیت‌هایی که در پیچ‌ و خم روزمرگی‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند و ما گمشان کرده‌ایم، اگر به سراغ این‌ها برویم، با یک تیر چند نشان زده‌ایم، تقویت روحیه‌ السابقون، تخلیه‌ تجربه‌های مفید آنها و ارسال پیامِ امیدآفرین به آنها که امروز در جبهه‌ انقلاب می‌کوشند.

وی با بیان این‌که توجه به تاریخ شفاهی خدمت اساسی به انقلاب اسلامی است، افزود: امروزه گاه با نقل خاطره و ترویج «روایت از انقلاب» چالش‌هایی ایجاد می‌شود.، در این شرایط، چرا ما نباید به سراغ خاطرات مردمی برویم که در متن حوادث بوده‌اند؟ تاریخ شفاهی، گنجینه‌ خاطرات مردم را پیش روی ما خواهد نهاد، علاوه بر این، تاریخ شفاهی در بحث نرم‌افزاری انقلاب یک پیشران است./935/202//ب2

ارسال نظرات