۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۴۴۹۰۰۹
حجت‌الاسلام اکبری تشریح کرد؛

الگوی مصرف آب در وضو از منظر شرع مقدس

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به الگوی مصرف اسلامی آب، گفت: شرع مقدس در احکام وضو برای آنان که به اسلام ناب ایمان آورده‌اند کیفیت وضو را بر مصرف یک لیوان آب می‌داند.
احکام و مسائل شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ظهر امروز حجت‌الاسلام محمود اکبری در آیین بیان احکام شرعی که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تبیین اهمیت سبک زندگی اسلامی در الگوی مصرف آب به‌عنوان مایع حیات انسان در کره زمین پرداخت و گفت: اسراف آب از نگاه شرع مقدس گناهی کبیره است؛ بر این اساس اسلام ناب محمدی قبل از بیان دستور حرمت آن به بیان شیوه‌های صحیح مصرف آب پرداخته و در پایان اسراف آب به هر بهانه‌ای را حرام اعلام کرده است.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به الگوی مصرف اسلامی آب، اظهار کرد: برخی معتقدند که در هنگام وضو بستن شیر آب به صحت وضو خلل ایجاد می‌کند این در حالی است که شرع مقدس در احکام وضو برای آنان که به اسلام ناب ایمان آورده‌اند کیفیت وضو را بر مصرف یک لیوان آب می‌داند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تشریح سبک وضوی صحیح با آب لوله پرداخت و گفت: برای آنکه بستن شیر آب مقدمه ابطال وضو نشود مؤمن وضو گیرنده می‌تواند هنگام شستن هرکدام از دست‌ها با همان دست آب را بسته و مانع از اسراف آن شود؛ بر این اساس هنگام شستن صورت و دست می‌تواند با هر دستی که آب می‌ریزد شیر آب را بسته و بعد بر موضع وضو دست را کشیده تا طهارت وضو محقق شود.

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به یکی از سؤالات مکلفان در استفتائات رهبر معظم انقلاب گفت: سؤالی در موضوع حکم وضو از معظم له شده که پاسخ ولی امر مسلمین جهان شیوه صحیح وضو گرفتن را به مکلفان در اختلاط آب قلیل روی شیر آب با آب وضو را تشریح فرموده است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این سؤال که«اگر شخص وضو گیرنده، هنگام شستن دست‌ها و صورت به قصد وضو اقدام به باز و بسته کردن شیر آب نماید، این کار او چه حکمی دارد» می‌فرمایند«اشکال ندارد و به صحّت‏ وضو لطمه‏ اى نمى‏زند. ولى اگر بعد از فراغت از شستن دست چپ و قبل از مسح با آن، دستش را روى شيرى که خيس است بگذارد و آب وضوى دست با آب خارج از وضو مخلوط شود، صحّت‏ مسح با رطوبتى که مختلط از آب وضو و آب خارج است، محل اشکال است.»

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه بهتر است قبل از آن‌که آب بر دست ریخته شود بهتر است شیر آب با همان دسته بسته و بعدازآن دست‌شسته شود، اظهار کرد: با این عمل برای مکلف شبهه اختلاط آب وضو با آب دیگر به وجود نیامده و از اسراف جلوگیری می‌شود؛ این در حالی است که اگر مکلف آن میزان آبی که روی شیر آب قرار دارد را به نیت آب وضو بداند به‌طورقطع وضو صحیح است./837/پ202/ی

ارسال نظرات