۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۴۴۹۲۱۱

بیش از 90 اکیپ دامپزشکی بر ذبح شرعی قربانی ها نظارت می کند/ فعالیت 35 روحانی ناظر ذبح شرعی در آذربایجان غربی

مسؤول دفرت نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: 62 اکیپ سیار و 29 اکیپ ثابت شامل 67 دامپزشک، 42 بازرس گوشتی و 35 روحانی ناظر شرعی فردا بر ذبح شرعی قربانی ها نظارت کرده و به مردم استان خدمات رایگان ارائه خواهند کرد.
حجت الاسلام ولیزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام مهدی ولیزاده، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی ظهر امروز در نشست خبری گفت: یکی از برنامه های دین اسلام تأکید بر روزی حلال و پاکیزه است به طوریکه خداوند در آیات قرآن کریم به صراحت به آن پرداخته است.

وی گفت: کسی که حرام خوار باشد نمی تواند حق را از باطل تشخیص دهد؛ وقتی سپاه یزید حرف ها و نصیحت های امام حسین را قبول نکردند سیدالشهداء فرمودند: شکم آنها با حرام پر شده است.

حجت الاسلام ولیزاده به قانون ذبح شرعی اشاره کرد و افزود: به برکت نظام اسلامی و در راستای عمل به آموزه های قرآنی و دستورات دین،  مجلس شورای اسلامی رد سال 78  قانون 12 ماده ای در رابطه با نظارت شرعی بر ذبح و صید را تصویب کرد.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: براساس ماده 4 این قانون نظارت بر ذبح و صید شرعی همه کشتارگاهها، ممراکز صید، عمل آوری و فرآوری مواد پروتئینی باید ناظر شرعی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در آذربایجان غربی 35 روحانی که دوره های خاصی را گذرانده اند به عنوان ناظر شرعی در کشتارگاههای دام و طیور حضور دارند.

حجت الاسلام ولیزاده، با اشاره به شرایط ذبح شرعی گفت: مسلمان بودن ذابح، قطع شدن اربعه، گفتن بسم الله، ذبح با چاقوی آهنی، روبه قبله بودن، حرکت حیوان بعد از سربریدن و بیرون آمدن خون در حد معمول از حیوان از جمله شرایط ذبح  شرعی در اسلام است که ناظران شرعی باید به آن توجه کنند.

وی افزود: طبق ماده 8 قانون ، ناظرین شرعی به عنوان ضابط قضایی هستند و می توانند تخلفات را به مراکز قضایی اعلام کنند.

حجت الاسلام ولیزاده با تبریک عید قربان به تمهیدات دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان برای نظارت بر قربانی های مردم  اشاره و اظهار داشت: 62 اکیپ سیار و 29 اکیپ ثابت شامل 67 دامپزشک، 42 بازرس گوشتی و 35 ناظر شرعی فردا بر ذبح شرعی قربانی ها نظارت کرده و به مردم استان خدمات رایگان ارائه خواهند کرد.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی آرذبایجان غربی گفت: مردم استان برای نظارت بر قربانی کردن دام خود با سامانه 1512 تماس حاصل کرده و راهنمایی‌های لازم در زمینه قربانی کردن و ذبح شرعی و نظارت بهداشتی را کسب و جهت حضور اکیپ دامپزشکی اقدام کنند.

وی تاكيد كر: با هر قصابی که به دور از چشم کارشناسان دامپزشکی اقدام به کشتار و عرضه غيرمجاز نمايند ، برخورد جدی خواهد شد.

حجت الاسلام ولیزاده با اشاره به وجود 100 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام، متذکر شد: مردم استان برای تأمین گوشت سالم، حلال و پاکیزه باید از خرید گوشت از مراکز غیرمجوزدار پرهیز کرده و از مراکز دارای مجوز که گوشت های پلمپ دار با تایید اداره کل دامپزشکی را عرضه می کنند، گوشت تهیه کنند.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در راستای ساماندهی و نظارت شرعی بر ذبح ، انجمن صنفی ذابحان تشکیل شده است که تاکنون 75 ذابح شناسایی شده است./936

ارسال نظرات