مهمترین شاخصه تحول، انطباق نظام آموزشی با مأموریتهای اجتماعی و سیاسی حوزویان است
حجتالاسلام محمد باقری، مدیر حوزههای علمیه استان سیستان و بلوچستان، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، گفت: مقوله تحول حوزههای علمیه از جمله مسائلی است که همراه با پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شده و طی این سالها همواره مدّ نظر قرار داشته است.
وی بیان کرد: رواج این فکر و تبدیل شدن مسأله به فرهنگ مورد قبول، بخشی از کار است که طبعاً این قابلیت در نخبگان حوزههای علمیه وجود داشته و بیشتر هم شده است؛ همچنین در طیف میانی حوزهها نیز امروزه مطرح است.
مدیر حوزههای علمیه استان سیستان و بلوچستان افزود: تحول یک امر چند جانبه و چند وجهی میباشد؛ طبیعی است که اگر متناسب با مقتضیات خودش پیش نرود، چه بسا ممکن است به مقولهای تبدیل شود که با هدف مورد نظر، مغایرت داشته باشد.
وی اظهار کرد: بحث تغییر و تحول متون آموزشی و تغییر نظام آموزشی در سطح آزمایشی، امسال برای نخستین بار در 5 مدرسه علمیه بلند مدت سطح استان صورت گرفته و اساتید و مدیران محترم نیز توجیه شدهاند که امیدواریم زمینهای برای حرکت به سمت اهداف اصلی باشد.
حجتالاسلام باقری ادامه داد: مسأله تحول نظام آموزشی تنها منوط به متون آموزشی نمیشود، بلکه مجموعه جهات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با شئون حوزه باید متناسب با شرایط و همپای تغییرات و تحولات جهان اسلام حرکت کند.
وی عنوان کرد: از مهمترین شاخصههای تحول حوزههای علمیه، نمود دادن حوزه انقلابی و متناسب با معیارهای حوزه علمیه تراز انقلاب اسلامی است، زیرا همانطور که پیروزی انقلاب منشأ حوزوی داشت، تداوم آن هم منوط به داشتن یک حوزه علمیه انقلابی است.
مدیر حوزههای علمیه استان با اشاره به نقاط ضعف نظام آموزشی، بیان کرد: یکی از نقاط ضعف نظام آموزشی ما، عدم استفاده گسترده از روشهای پیشرفته و ابزارهای کمک آموزشی است، در حالی که استفاده از این ابزارها میتواند در تبیین مسائل و ارتقای سطح آموزش بسیار مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه نقاط قوت نظام آموزشی بسیار زیاد است و محدود به یک یا چند مورد نمیشود، افزود: بحمدالله در حوزههای علمیه ما تهذیب هم در کنار تعلیم دارای اهمیت فراوان است؛ طلاب ما تحصیل در حوزه را مقدمه حرکت به سمت تعالی و خدمت به مردم و دین خدا میدانند و آن را تنها وسیلهای برای اخذ مدرک و تأمین معیشت نمیدانند.
حجتالاسلام باقری اظهار کرد: یکی از مسائلی که ضرورت تحول نظام آموزشی را مطرح میکند، انطباق هرچه بیشتر آن با نقشهای اجتماعی و سیاسی حوزویان است؛ البته امروزه هم این رویکرد وجود دارد، اما باید تقویت شود و شرط اول برای تحقق این امر نیز اضافه کردن دروس مرتبط با آن در کنار مباحث اصلی، فنی و تخصصی حوزه است./302/831/ب1