۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۴۴۹۶۴۷
تفسیر سوره احزاب(8)

هدف عده ای در دفاع مقدس کسب سابقه و منفعت طلبی بود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه احوال سیاسی نظام ما شاهد جنگ احزاب در دورانهای مختلف از دیروز تا امروز بوده است، گفت: همانطور که هدف برخی از حضور در جنگ کسب غنایم جنگی بود، عده ای هم در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس برای کسب سابقه حضور در جنگ و استفاده از آن برای منافع خود بودند.
جلسه تفسیر قرآن حجت الاسلام والمسین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در هشتمین جلسه تفسیر سوره احزاب در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد، اظهار کرد: 17 آیه ابتدایی سوره احزاب درباره جنگ احزاب است که قرآن کریم شرایط حزبهای معاند با دین و شرایط شهر مدینه را چنین توصیف می کند؛ کافران، مشرکان و منافقان حزبهایی بودند که با هم متحد شدند برای از بین بردن حکومت نوپای اسلامی که به دست پیامبراکرم(ص) تأسیس شده بود، از طرفی در داخل شهر مدینه وجود منافقان، شایعه پراکنان، عناصر و افراد ضعیف الایمان شرایط نامناسبی را ایجاد کرده بودند.

فرار از مقدرات الهی امکانپذیر نیست

وی به آیه 16 «قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرَارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلًا» اشاره کرد و گفت: خداوند خطاب به پیامبر(ص) گفت به کسانی که با بهانه های مختلف از رفتن به جنگ امتناع می کردند، بگو: اگر مرگ کسی در بستر یا به وسیله قتل و کشته شدن مقرر شده باشد، هرگز شما قادر به فرار از موت و مرگ نیستید.

تولیت آستان قدس رضوی به نکته های این آیه اشاره و بیان کرد: امکان فرار از مقدرات الهی هرگز وجود ندارد، همچنین به خاطر کامیابیهای زودگذر این دنیا نباید سعادت ابدی را فنا کرد و بدانید اگر هم در این عالم بمانید بهره وری کمی خواهید داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: در سوره های دیگر قرآن کریم هم از جمله سوره جمعه به این موضوع اشاره شده است که امکان فرار از مرگ و مقدرات الهی وجود ندارد.

وی به آیه 17 «قُلْ مَنْ ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِكُمْ سُوءًا أَوْ أَرَادَ بِكُمْ رَحْمَةً وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا» اشاره و عنوان کرد: اراده خداوند بر تمام ذرات این عالم حاکم است، هیچ ذره ای نیست مگر این که تحت اراده حضرت حق است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: ای پیامبر! بگو چه كسى مى‏ تواند در برابر خدا از شما حمايت كند هم عذاب و هم رحمت در گرو ارادت الله است، چنانچه خداوند بخواهد به کسی خیری عطا کند یا در رحمتش را به روی کسی ببندد کسی نمی تواند مانع اراده او شود بنابراین غير از خدا براى خود يار و ياورى نخواهند يافت.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: خداوند رحمتش را برای همه مخلوقات ایجاد کرده اما این انسان است که با کفر، فسق، فجور، ظلم و ستم مانع رحمت الهی می شود وگرنه خداوند به موجب هدایت تکوینی و تشریعی درهای رحمت را به روی همه گشوده است و همه عالم را برای بهره برداری انسان مسخر کرد.

هدف برخی در جنگ کسب غنیمت بود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به آیه 18 «قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَالْقَائِلِينَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا وَلَا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا» مطرح کرد: عده ای نه تنها خود اهل نبرد و جنگ هستند بلکه دیگران را هم منع می کنند، خداوند آگاه است نسبت به کسانی که دیگران را از جنگ و نبرد باز می دارند و دیگران به سکوت، ایستایی، نرفتن به جنگ و سستی در مقابل دشمن دعوت می کنند، کسانی که قول و سخنشان اینست که شما هم به سمت ما بیایید.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: کسانی که خود اهل نبرد و جنگ نیستند، اگر هم در میدان نبرد حضور پیدا کنند با نیت دنیایی، به دنبال کسب غنایم و کسب شهرت هستند.

وی به تعابیر واژه «ِإِخْوَانِهِمْ» در این آیه اشاره کرد و افزود: اخوت گاهی در لسان قرآن کریم به معنای نسبت برادری از پدرو مادر واحد است، گاهی منظور اخوت از نوع ایمانی و اعتقادات است، نوع دیگر اخوت، برادر رفتاری است، رفتار مبذرین رفتار شیطانی است و نوع دیگری از اخوت، حربی و سیاسی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: منظور از اخوت در این آیه شریفه هیچ یک از سه نوع اول نیست بلکه اخوت حزبی سیاسی است که همه در یک صف قرار گرفتند.

وی با بیان نکات این آیه عنوان کرد: اول اینکه خداوند هم به وضعیت دشمنان، هم به وضعیت کسانی که سست ایمان و اهل بازداشت دیگران از نبرد هستند آگاه است، دوم هم نرفتن به جنگ و هم دلسرد کردن دیگران از جنگ هر دو گناه است.

نیت برخی در دفاع مقدس مصداق کسب غنیمت است

تولیت آستان قدس رضوی تبیین کرد: ما همه این دسته ها را در اوضاع و احوال سیاسی خود داشته ایم، در دوران جنگ تحمیلی عراق و دفاع مقدس هم گروهی بودند که دیگران را از نبرد باز می داشتند، عده ای هم شایعه پراکنی می کردند، افرادی هم اهل احتکار بودند و مواد غذایی مردم را گرانتر می فروختند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: همچنین عده ای هم که به دنبال جنگ، جهاد و ایثار بودند، البته ممکن است برخی به جبهه بروند اما در جبهه ماندن هم مهم است اهداف و نیتهایی غیر از جنگیدن و دفاع در دل داشته باشند، سابقه ای برای خود درست کنند تا بعدها از ان استفاده کنند یعنی کسب غنیمت کنند.

وی تصریح کرد: نتیجه برد ـ برد آنست که انسان بداند در معامله با خدای متعال اگر به جنگ برود، چه کشته شود چه مرگ طبیعی سراغش آید رحمت و غفران الهی بر او خواهد بود.

تاریخ انقلاب گواه اتحاد احزاب مخالف هست

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش پایانی سخنانش به آموزه های این آیات اشاره و بیان کرد: شرایط فعلی جامعه ما جنگ احزاب است، در دوران جنگ تحمیلی هم همه دنیا علیه ما دست به دست هم دادند تا امروز که در جریانهای مختلف دشمنان با هم متحد شده اند، کسانی که علیه این نظام دست به دست هم داده اند تا نظام اسلامی ما نماند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: اگر شرایط امروز نظام جمهوری اسلامی و محاصره های مختلفی که برای ملت ما بوده است را با شرایط دشمن که مجهز به سلاح، پول و قدرت رسانه است، مقایسه کنیم، عزت، عظمت و اقتدار  امروزِ ملت مجاهد و مقاوم ایران اسلامی و همه ملتهایی که تأسی به ملت ما کرده اند واضح و روشن است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: تنها خدای متعال بر تمام عالم حاکم است که اگر دلداده به او باشیم به طور قطع وعده نصرت الهی نصیب ما می شود، این وعده قطعی را همه ملتهایی که در راه او قیام به حق کنند و در مسیر الهی ثابت قدم باشد، دیده اند./203/1308/ب1

ارسال نظرات