۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۴۴۹۷۳۰
امام جمعه چالوس:

توجه به قرآن تنها راه بیمه شدن از آسیب‌ها و فتنه‌ها است

امام جمعه چالوس با بیان این‌که تنها راه بیمه شدن از آسیب‌ها و فتنه‌ها توجه به قرآن است، گفت: تنها راه نجات، معیار و ملاک سعادت قرآن است.
امام جمعه چالوس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، حجت الاسلام محمد مهدی راشدی نوری، امام جمعه چالوس، عصر امروز در جشنواره قرآن ناطق که در این شهرستان برگزار شد با بیان این که انس با قرآن توانایی فهم درست و درک حقایق عالم را برای انسان آسان می کند، گفت: انسانی که با هدایت قرآن گام برمی دارد، در تفکرات و اندیشه ها و همچنین تصمیم گیری های خود دچار اشتباه و انحراف نمی شوند.  

وی، توسعه فرهنگ قرآنی را مقدمه دستیابی به جامعه متمسک به قرآن و عترت و برخوردار از ایمان و عمل صالح دانست و تصریح کرد: فرهنگ یک جامعه باید متأثر از قرآن و حاکم بر بینش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای فردی و اجتماعی باشد.

حجت الاسلام راشدی با تاکید بر این که قرآن بهترین هدایت کننده جامعه بشری است، خاطرنشان کرد: عمل کردن به معارف و تعالیم والای این کتاب نورانی باید در دستور کار همه مسلمانان باشد تا آنان را به سوی سعادت و معنویت هدایت کند.

امام جمعه چالوس بر تاثیر هم‌افزایی در تعمیق معرفت و تعمیم فهم و درک قرآن کریم در جامعه اشاره کرد و افزود: افراد توانمند در حوزه قرآنی با کمک و همکاری دانشگاه‌ها و خانواده‌ها شناسایی می شوند و برای پرورش نخبگان کارهای تخصصی علوم قرآنی انجام می شود.

وی با تأکید بر اینکه دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی باید حاملان قرآن و مروجان و عاملان به قرآن باشند، افزود: چالوس از ظرفیت خوب قرآنی برخوردار است و مربیان و قاریان صاحب‌نام و صاحب امتیازی در کشور دارد که نشانه علاقه‌مندی خانواده‌ها به قرآن است.

امام جمعه چالوس با بیان اینکه این فکر و روحیه در جامعه وجود دارد که تنها راه بیمه شدن از آسیب‌ها و فتنه‌ها توجه به قرآن است، تصریح کرد: تنها راه نجات، معیار و ملاک سعادت قرآن است.

وی با بیان این که کسی‌ که با قرآن سر و کار داشته و مروج و معلم قرآنی است در حقیقت پرچمدار اسلام برای تبلیغ دین است، تصریح کرد: هر کسی به این افراد احترام بگذارد مورد اکرام خداست و هرکسی اهانت کند مورد لعنت خدا قرار می‌گیرد که این دو حدیث تاج افتخاری برای کسانی است که در حوزه قرآنی فعالیت می‌کنند.

امام جمعه چالوس بر ضرورت عمل به قرآن تأکید کرد و افزود: در قرآن آمده است که اگر محبت و وابستگی به‌ دنیا افرادی را فرا بگیرد مستوجب خشم خداوند می‌شوند و در جایگاه خود مثل یهود و نصارایی هستند که قرآن را مورد توجه قرار ندادند.

حجت الاسلام راشدی‌نوری درباره مذمت ترک قرآن نیز به تفسیر آیاتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و ادامه داد: پیامبر در روز قیامت از مردمی که قرآن را مهجور کردند شکایت می‌کند و در این تفسیر مهجوریت قرآن تنها سروکار نداشتن به قرآن نیست بلکه یاد نگرفتن، عمل نکردن به قرآن و تأمل نکردن در معانی آیات است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که فعالیت های قرآنی امری ارزشمند و گرانقدر است که باید مورد توجه ویژه و شایسته باشد، خاطرنشان کرد: فعالیت های قرآنی ثمرات و برکات بسیاری دارد که باید از آن در راستای ترویج معارف قرآنی و ارزش ها بهره گیری کنیم.

وی با بیان این که متأسفانه جامعه امروز از مفاهیم ارزشمند دینی فاصله گرفته است و همین موضوع معضلات و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، تصریح کرد: جامعه دینی برای رهایی از این بحران ها تنها باید به معارف دینی و اهل بیت(ع) روی بیاورد.

امام جمعه چالوس در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت دهه امامت و ولایت با اشاره به این که اقتدار ایران اسلامی ریشه در امامت و نبوت دارد، گفت: انقلاب اسلامی ایران مولود غدیر است و انقلاب اسلامی ایران ادامه‌دهنده انقلاب ابراهیم (ع) اسماعیل و حضرت محمد (ص) است.

وی با بیان این که الگوی دهه ولایت و عید غدیر خم یک الگوی موفق و قابل اعتماد است، گفت: باید از همه ظرفیت های موجود در کشور به منظور احیا و فرهنگ غدیر که فرهنگ متعالی است بهره گرفت.

امام جمعه چالوس با بیان این که غدیر عید انبیای الهی است و اگر ما امروز دارای مکتب جعفری و تاسوعا و عاشورا هستیم، همه این ها به برکت غدیر است، گفت: غدیر مبنای تکامل مبعث و حیات و دوام آن است.

حجت الاسلام راشدی، احیای سنت‌ها و سیره معصومین‌(ع) در جامعه را در راستای فرهنگ غدیر برشمرد و خواستار مردمی شدن ویژه برنامه های ایام غدیر و هفته ولایت در استان شد.

وی با اشاره به این که غدیر اساس تفکر دینی جامعه اسلامی است، گفت: غدیر تفکرو فرهنگ تشیع است و اختصاص به مقطع و زمان خاص ندارد و این تفکر باید همه جا و همه وقت در جامعه متبلور باشد و این از مهم ترین وظایف مسؤولان به ویژه متولیان فرهنگی است.

امام جمعه چالوس با اشاره به تأکید دین مبین اسلام به پیروی از ولایت گفت: باید در همه امور، ولایی عمل کنیم تا در دنیا و آخرت سربلند و سعادت‏مند شویم.

وی ادامه داد: با گذشت 14 قرن از حادثه غدیر پیوسته این موضوع زنده و مطرح بوده و عالمان سخت کوش و متعهد ولایی درباره آن سنگ تمام گذاشته و عاشقانه رنج تتبع و تحقیق را به جان خریده و این صحنه ماندگار مکتب شیعه را غنا بخشیده اند.

حجت الاسلام راشدی غدیر را بارزترین جلوه تشیع و خط ولایت دانست که در بعد نظام سیاسی و حکومت، به شایسته سالاری توجه کرده است و بیان داشت: در غدیر خم با معرفی حضرت علی (ع) به امامت مسلمین، امت اسلام به سوی خاندانی سوق داده شد که جایگاه نزول قرآن و مهبط وحی بودند و این افتخار و فضیلت ابدی برای شیعیان است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی چالوس نیز در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر سی مرکز قرآنی در چالوس وجود دارد، خاطرنشان کرد: مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم در لبیک به تأکیدات رهبری در حال تأسیس است.

حجت الاسلام علی اسفندیاری با بیان اینکه مؤسسات قرآنی آماده انجام کارهای قرآنی هستند، افزود: تقارن جشنواره قرآن ناطق همزمان با آغاز بهار مدارس ستودنی است./202/950/ب1

ارسال نظرات