۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۴۵۰۳۲۸
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تشریح کرد؛

اقسام و آثار گناهان از منظر قرآن کریم

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در تفسیر آیه 31 سوره نساء با اشاره به تقسیم بندی گناهان به دو دوسته کبیره و صغیره، گفت: گناه چه بزرگ و چه کوچک حتما در وجود انسان اثر دارد؛ یک اثر عقوبت الهی است و اثر دوم اثر وضعی است که انسان حتی اگر توبه کرده و از عذاب نجات پیدا کند از شر اثر وضعی خلاص نمی شود.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 31 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: خدای متعال در این آیه می فرماید: «اگر از گناهان کبیره ای که از آنها نهی شده اید اجتناب کنید، ما از بدیهای شما صرفنظر می کنیم و شما را به منزلگاهی گرامی داخلتان می سازیم».

وی افزود: آیه 31 نشان می دهد که گناهان به دو دسته کبیره و صغیره تقسیم می شود که در آیات دیگر هم بر این مسأله تصریح شده است، به طور مثال در روز قیامت وقتی نامه اعمال به دست افراد داده می شود آنها با تعجب می گویند که این چه نامه ای است که همه گناهان بزرگ و کوچک در آن ثبت شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: علما در شرح آیه فوق نظرات مختلفی داده اند، برخی معتقدند که اصلا گناه کوچکی وجود ندارد، هر چند که ممکن است گناهان در مقایسه با یکدیگر بزرگ و کوچک باشند ولی در برابر خدای متعال همه گناهان کبیره است و هر خطایی که از ما سر می زند ایستادن در برابر خدای متعال است.

وی ادامه داد: از طرفی برخی علما گناه را بر اساس وسع و شخصیت افراد به صغیره و کبیره تقسیم کرده اند که اگر فرد عالمی خطایی مرتکب شود کبیره است ولی فردی بی سواد و ناتوان اگر این کار را بکند صغیره است.

امام چمعه ارومیه افزود: برخی از علما بر حسب زمان گناهان را به صغیره و کبیره تقسیم کرده اند که اگر در وقتهای خاص مانند ماههای حرام یا رمضان گناه رخ دهد کبیره است و در ایام معمولی صغیره و برخی از علما هم گناهان را بر حسب مکان تقسیم کرده اند، به هر حال تمام نظرات به نوعی درست است.

وی در ادامه گفت: در قرآن کریم گناهانی که صراحتا وعده عذاب و آتش داده شده است گناهان کبیره هستند مانند خوردن مال یتیم، ربا و شرک به خدای متعال، اما برخی از گناهان هستند که نهی شده است ولی وعده عذاب داده نشده است روایت است از کتاب کافی از امام صادق(ع) که فرمودند: «کبائر گناهانی هستند که خدای متعال در مقابل آن آتش دوزخ را واجب کرده است».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: قتل، بی عفتی، اصرار بر گناه صغیره، فرار از جنگ، عاق والدین شدن و ... مواردی هستند که از کبائر محسوب شده و مرتکبین آن دچار عذاب الهی می شوند و در کتاب کافی و دیگر کتب این گناهان یک به یک شمرده شده است.

وی ادامه داد: در مقابل گناهان کبیره گناهان صغیره هستند مانند عدم رعایت پوشش صحیح اسلامی، نگاه به نامحرم و ...، هر چند که این نوع از گناهان صغیره هستند و اگر یک بار از سر اشتباه رخ دهد گناه کوچکی هستند، اما اگر فردی بر گناهی اصرار داشته و آن را تکرار کند و در دل خود تصمیم به ترک نداشته باشد، مستحق عذاب و عقوبت الهی می شود.

امام جمعه ارومیه توضیح داد: گناه چه بزرگ و چه کوچک حتما در وجود انسان اثر دارد، یک اثر عقوبت الهی است و اثر دوم اثر وضعی است که انسان حتی اگر توبه کرده و از عذاب نجات پیدا کند از شر اثر وضعی خلاص نمی شود، مثلا قلب او دچار غلظت می شود و دعا و نیایش در آن اثر نمی گذارد و گناه سبب می شود انسان از انجام اعمال واجب و مستحب سلب توفیق شود و با حال خوشی به نیایش نپردازد.

وی با بیان اینکه خدای متعال مشتاق شنیدن نجوای مداوم گنهکاران نیست، تصریح کرد: ما هم اینگونه ایم اگر کسی مدام با ما بد رفتار کرده و آزارمان دهد از او بیزار می شویم و دوست نداریم پای سخنان او بنشینیم، پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «گاهی انسان گناهی می کند که در قیامت 100 سال او را به حبس می اندازند».

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با استقبال مردم ارومیه در مسجد امام صادق(ع) برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات