۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۴۵۰۸۵۷
آیت الله توکل:

تفکر در آیات الهی بهترین جلوه از عبادت خدا است/ عزت انسان در گرو بندگی خداوند

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری به لزوم داشتن اخلاص و قصد قربت در اعمال عبادی تأکید و عزت انسان را در گرو بندگی خداوند معرفی کرد.
آیت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائم شهر، آیت الله سید رحیم توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری سه شنبه شب در مراسم جشن غدیر و عمامه گذاری طلاب در حوزه علمیه امام صادق(ع)، هدف از خلقت انسان در بیان قرآن را عبادت خداوند معرفی کرد و گفت: تکامل و طی مراحل سیر و سلوک ثمره این عبادت خواهد بود.

وی با بیان روایتی از امام رضا(ع)، هدف از عبادت خداوند را از زبان ایشان در سه چیز معرفی کرد و اظهار داشت: نخستین دلیل عدم فراموشی یاد خدا است که در نمازهای یومیه محسوس است.

آیت الله توکل مراعات ادب خدا را دومین دلیل عبادت خدا بر طبق این روایت دانست و تأکید کرد: عده ای از عرفای بزرگ حتی در هنگام استراحت هم پای خود را دراز نمی کردند و این مرتبه عالی عرفان و رعایت ادب در محضر ربوبیت است.

وی با اشاره به این که یکی از اسامی مبارک خداوند نام مقدس مالک الملوک است، گفت: رعایت ادب در برابر کسی که سلطان سلاطین عالم هستی است نه صرفا این دنیای بی ارزش، امری روری است.

استاد اخلاق حوزه علمیه دلیل سوم در عبادت خداوند را رعایت امر و نهی الهی معرفی کرد و افزود: باید این سه محور را مبنای زندگی خود قرار دهیم چرا که در غیر این صورت از رسیدن به سعادت محروم خواهیم شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اگر انسان این سه محور را مراعات نکند، مبتلا به گرفتاری بسیار خواهد شد، تأکید کرد: طبق روایت آرزوها برای او طولانی خواهد شد و طولانی شدن آرزو قلب ها را دچار قساوت خواهد کرد و قساوت قلب تأثیر آیه و روایت بر دل انسان را از او خواهد گرفت.

وی همچنین افزود: علت عدم تأثیر سخنان امام حسین(ع) بر سپاه یزید در روز عاشورا همین امر مهم است.

آیت الله توکل با بیان این که شرط قبولی اعمال عبادی، قصد قرب الهی است، تأکید کرد: انجام واجبات و مستحبات در دین بدون قصد قربت مورد قبول خداوند واقع نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به این که افعال مباح می توانند با قصد قربت به مستحبات تبدیل شوند، افزود: شرع مقدس برای انسان میدانی را باز کرد که از لحظه لحظه عمر برای خود نردبان اوج بسازیم.

آیتالله توکل تفکر در آیات الهی را بهترین نوع عبادت دانست و ضمن بیان مراتب ایمان در بزرگانی چون ابوذر و سلمان، خاطرنشان کرد: طبق روایتی که از امام صادق(ع) به دست ما رسیده است، اکثر عبادت جناب ابوذر غفاری(ره) همین تفکر در اوضاع و عبرت از این تفکر بوده است.

وی داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن را یادآور شد و تصریح کرد: عزت و ذلتی که خداوند به بندگان خود می دهد بر مبنای اطاعت و عدم اطاعت بنده از خدای خود است، همان گونه که یوسف را از غلامی به سروری و زلیخا را از پادشاهی به گدایی رساند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری همچنین پیروزی انقلاب اسلامی را ثمره اخلاص و اطاعت محض از خدا از سوی امام راحل دانست و گفت: ثمره چنین اطاعتی سرنگونی حکومت طاغوت و برافراشته شدن پرچم اسلام و عزت مستضعفان شد./950/202/ب2

ارسال نظرات