۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۴۵۱۰۴۳
حجت الاسلام و المسلمین طبسی:

زهد ریایی بنیان گذار بسیاری از فرق باطل است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه زهد ریایی بنیان گذار بسیاری از فرق باطل است، گفت: انسان زاهد بی‌نیاز ترین، انسان‌ها در روی زمین و به دلیل بهره مندی از نعمت قناعت ثروتمند ترین بندگان الهی است.
حجت الاسلام محمد جواد طبسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد طبسی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در نشست تخصصی اخلاق در نهج‌البلاغه در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س)با بیان اینکه انسان زاهد ثروتمند ترین و بی‌نیاز ترین افراد در روی زمین است، گفت: حضرت علی(ع) در حکمت چهار نهج‌البلاغه به این موضوع اشاره دارند و بیان می‌کنند که هدف انسان از داشتن ثروت بی‌نیازی از دیگران است و از آنجایی که آدم زاهد قانع بوده از همه خلق به جز خداوند بی‌نیاز است به همین دلیل باید توجه کرد که انسان زاهد و قانع بی‌نیاز ترین مردم روی زمین است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه زهد همان بی‌اعتنایی به زرق و برق دنیا، مال و منال و شهرت و آوازه است، افزود: زاهد کسی نیست که فاقد این امور باشد بلکه زاهد کسی است که دلبسته و وابسته به این امور نباشد؛ خواه آن را داشته باشد یا نه و بر همین اساس باید به این نتیجه رسید که زاهد از تمامی ثروتمندان نیز بی‌نیاز تر خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی تصریح کرد: علت بی‌نیاز تر بودن زاهد از همه ثروتمندان در این موضوع نهفته است که ثروتمندان از یک سو باید پیوسته ثروت خود را حساب کنند و از سوی دیگر باید مراقب باشند تا سارقان ثروت آن‌ها را غارت نکنند؛ در حالی که زاهدان از همه این‌ها بی نیازند.

وی افزود: در همین زمینه حضرت رسول(ص) در حدیثی گرانبها به حضرت علی(ع) می‌فرمایند که« ای علی خداوند تو را به زینتی آراسته که هیچ بنده ای به زینتی بهتر از آن در نزد خداوند آراسته نشده است و خداوند تو را به زهد در دنیا آراسته است» و بر همین اساس باید دقت کرد که از آن جایی زهد زمینه‌ساز بسیاری از فضایل اخلاقی دیگر است بنابراین حضرت علی(ع) با دارا بودن زهد از سایر فضایل اخلاقی نیز برخوردار بودند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: همچنین حضرت علی(ع) در حکت ۲۸ نهج‌البلاغه بهترین نوع پارسایی و زهد را زهد مخفی می‌دانند و علت این گفتار حکیمانه حضرت علی(ع) این است که زاهدان ریایی در عصر حضرت علی(ع) و در عصر ما به این وسیله به دنبال جلب مردم هستند تا در پناه این اقبال عمومی بتوانند به منفعتی خاص از جمله مال دنیا دست پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی با بیان اینکه ریاکاری نوعی شرک و خود پرستی است، گفت: از آن جایی که انسان‌های ریاکار در ظاهر زاهد و در باطن مشرک هستند به همین علت پیروی از آن‌ها زمینه شرک و گاهی زمینه خطر گمراهی جوامع انسانی را فراهم می‌کند به همین علت باید مراقب انسان‌های ریاکار باشیم تا ما را از صراط مستقیم منحرف نکند.

وی افزود: زاهد واقعی آن کسی است که خود به سراغ دنیا نرفته نباشد نه اینکه از روی ناتوانی از کسب دنیا به سراغ زهد رفته باشد زیرا حضرت علی(ع) در خطبه ۳۲ نهج‌البلاغه به این موضوع اشاره دارند و می‌فرمایند که«بعضی از آنها(خطاب به زاهدان) کسانی هستند که ناتوانیشان آنها را از رسیدن به جاه و مقام بازداشته و دستشان از همه جا کوتاه شده آنگاه خود را به زیور قناعت آراسته و به لباس زاهدان زینت بخشیده‌اند در حالی که در هیچ زمان نه در شب و نه در روز در سلک زاهدان راستین نبوده اند».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بسیاری از بنیان گذاران مذاهب باطله نیز در سلک همین زاهدان ریایی بودند و به تعبیر دیگر زاهد آن کسی است که اسیر و وابسته به دنیا و اسیر آن نباشد نه آن کس که دستش از همه چیز کوتاه بوده و همانطور که حضرت علی(ع) در تفسیر آیه زهد به این موضوع اشاره دارند و می‌فرمایند که«تمام زهد در قرآن در دو جمله آمده که خداوند سبحان فرموده است که به گذشته تأسف نخورید و نسبت به آنچه به شما داده است دلبند و شاد باشید».

حجت الاسلام و المسلمین طبسی یادآور شد: همانطور که حضرت علی(ع) فرموده اند زهد تسلیم در برابر خواست خداوند و عدم دلبستگی به دنیا و امور دنیوی است./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات