۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۴۵۱۰۴۹
در نشست ستاد ازدواج دانشجویی استان خراسان رضوی مطرح شد؛

نبود فعالیت اثرگذار در حوزه خانواده/ طرح ازدواج دانشجویی گامی در راستای سیاستهای ابلاغی خانواده

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ابلاغ سیاستهای کلی خانواده از سوی رهبری، ضرورت ازدواج های دانشجویی را دوچندان می کند، گفت: دو بند از این ابلاغیه به صورت ویژه با طرح ازدواج دانشجویی مرتبط است.
سالروز ازدواج حضرت رسول و حضرت خدیجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با آغاز بیستمین دوره طرح ازدواج دانشجویی، نخستین نشست هم اندیشی مسؤولان ستاد ازدواج استان با رابطان فرهنگی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار شد.

حجت الاسلام سیدمحمود طباطبایی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست با اشاره به اهمیت تداوم طرح ازدواج دانشجویی جهت ترویج ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار، گفت: گذشته از تأکید آیات و روایات مبنی بر تلاش برای تزویج جوانان، بازخوردهای خوب برگزاری طرح در سال های گذشته ما را برای تداوم آن مجاب می کند.

اهمیت زمینه سازی برای تزویج جوانان

وی با اشاره به اختصاص بابی مستقل در کتب فقهی برای کسانی که زمینه ساز ازدواج خواهران و برادران دینی شان هستند، افزود: در روایات آمده است که روز قیامت، خدا به این افراد نظر رحمت دارد. همچنین امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند بهترین میانجی گری، میانجی گری میان دو نفر در امر ازدواج است.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه اهتمام به این مهم را در سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز شاهد هستیم، افزود: در این راستا چندسالی است که به همت رهبر معظم انقلاب ازدواج در فضای دانشگاهی به عنوان یک سنت حسنه مطرح شده است.

طرح ازدواج دانشجویی گامی در راستای سیاست های ابلاغی خانواده

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی رهبری، ضرورت ازدواج را در فضای دانشگاهی، دوچندان می کند، گفت: دو بند این ابلاغیه که به نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران مجرد و نیز ساماندهی ارائه مشاوره ازدواج اشاره دارد، به طور ویژه با طرح ازدواج دانشجویی مرتبط است.

 وی خطاب به رابطان فرهنگی ازدواج دانشجویی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان، خاطرنشان کرد: کار شما فراتر از کار سازمانی و اداری، ذخیره خیری برای آخرت نیز محسوب می شود.

شرکت 10 هزار دانشجو در جشنواره سال گذشته

در ادامه این نشست، مهدی غلامی مقدم، مدیر سابق ستاد ازدواج دانشجویی خراسان رضوی به ارائه گزارشی از چهارمین جشنواره استانی ازدواج دانشجویی(مسیر خوشبختی) پرداخت و گفت: سال گذشته بیش از 3 هزار دانشجوی مجرد و 3 هزار و 200 زوج در این جشنواره شرکت کردند که در مجموع  10 هزار دانشجو را شامل می شود.

وی یادآور شد: همچنین بیش از 150 جلسه آموزشی برای مجردین و 120 جلسه برای زوجین طی جشنواره سال گذشته برگزار شد.

نبود فعالیت اثرگذار در حوزه خانواده/ ضرورت توجه به اهداف ازدواج در اسلام

در ادامه، مرتضی روحانی، مدیر جدید ستاد ازدواج دانشجویی استان درباره اهمیت ازدواج و تقویت بنیان خانواده گفت: تداوم و بقای یک ملت به سلامت و تعالی اجزای آن یعنی خانواده وابسته است.

وی افزود: با این وجود جای تأسف است که وقتی نوبت به امور فرهنگی و به ویژه خانواده می رسد، بودجه ها جیره بندی می شود.

روحانی با بیان اینکه رشد آمار طلاق از دهه هفتاد، نشان دهنده نبود فعالیت اثرگذار در حوزه خانواده است، اظهار کرد: امروز قبح طلاق به قدری از بین رفته که این پدیده شوم به نوعی ژست اجتماعی تبدیل شده است.

مدیر ستاد ازدواج دانشجویی خراسان رضوی با اشاره به اینکه طبق آموزه های دینی، هدف از ازدواج، رسیدن به سکون و آرامش و تربیت نسل توحیدی است، ادامه داد: توجه به این اهداف در ترویج سنت حسنه ازدواج، کاهش آمار طلاق را در پی خواهد داشت و جوانان در بازه پیش از محرمیت باید نسبت به این اهداف توجیه شوند چرا که پس از آن سیستم های شناختی شان بسته می شود.

وی اضافه کرد: دوره پیش از ازدواج، دوره طلایی برای تغییرات شگرف در جوانان است و پس از آن دیگر به راحتی تغییر نمی کند و بیشتر به سازش متمایل می شوند.

چشم انداز ستاد ازدواج دانشجویی استان در بیستمین دوره

به گفته وی، افزایش مخاطبان تا 15 هزار نفر(6درصد جامعه هدف)، استفاده حداکثری از اساتید حوزه و دانشگاه، حضور پررنگ در شبکه های اجتماعی، تولید و عرضه محصولات روانشناختی در قالب های صوتی، تصویری و متنی متناسب با نیاز مخاطبان، راه اندازی مرکز مشاوره تخصصی، کلاسهای تخصصی با نگاه درمانی، ارائه خدمات مشاوره تلفنی و تحت وب، زمینه سازی برای ایجاد تسهیلات اداری رفاهی برای مخاطبان طرح، استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه ها و تشکیل باشگاه جوانان در آستانه ازدواج و زوجین به منظور تداوم ارتباط حداکثری با مخاطبان، از چشم اندازهای ستاد ازدواج دانشجویی استان در دوره بیستم است.

در ادامه این نشست، ضمن تقدیر از رابطان فرهنگی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان رضوی، ایده ها، پیشنهادات و شیوه تعامل دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی با ستاد ازدواج دانشجویی در برگزاری همایش ها، کلاس ها و کارگاه های تخصصی جشنواره مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتنی است، طرح ازدواج دانشجویی در خراسان رضوی در قالب جشنواره «مسیر خوشبختی» و به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از اواخر مهرماه جاری تا تیرماه 96 برگزار می شود./930/201/ب2

ارسال نظرات