ولي فقيه کسي است که جهت وصول جامعه به عصمت نسبي از هيچ تلاشي فروگذار نکند
حجت الاسلام محمدرضا برادران، کارشناس حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، در رابطه با توضيح و تحليل شخصيت امام کاظم(ع) با اشاره به اينكه شخصيت امام موسي بن جعفر(ع) را بايد در بحث عصمت جست و جو کرد، گفت: با توجه به اينکه ذات انسان معصوم از هر گونه عيب، نقص و انحراف به دور است از اين رو رفتار و گفتار او ميتواند براي جامعه بشري الگو و سرمشق باشد.
وي افزود: امام معصوم نه تنها خود از مقام عصمت برخوردار است بلکه به دنبال رساندن جامعه به مراتبي از عصمت است و از طرفي بي شک عصمت کليه و تام، تنها به ذوات مقدسه چهارده معصوم(ع) منحصر است اما رسيدن به مراتبي از مقامات عصمت نسبي براي پيروان آن حضرات نيز امکانپذير است.
حجت الاسلام برادران هدف ارسال پيامبران را تطهير و برخورداري جامعه از عصمت نسبي دانست و اين فرمايش الهي را بر اين مدعا گواه گرفت که «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ» او است که در ميان مردم عرب که خواندن و نوشتن نمى دانستند، پيامبرى را از خودشان برانگيخت، پيامبرى که آيات خدا را بر آنان تلاوت مى کند و آنان را به وسيله کارهاى شايسته و اخلاق نيکو رشد مى دهد و قرآن و معارف آن را به ايشان مى آموزد.
اين محقق علوم حوزوي در رابطه با راه و روش رسيدن انسان به اين مقام افزود: راه رساندن جامعه به مقام عصمت نسبي که هدف بعثت همه انبياء است در هر زماني منحصر در اطاعت و تسليم در برابر اوامر و نواهي اولياي الهي است که از عصمت کلي يا حداقل نسبي برخوردار باشند.
وي خاطرنشان کرد: از اين رو در آيه 59 سوره مباركه نساء مي فرمايد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ» پس از امر به اطاعت از خدا و رسول، اطاعت از اولوالامر را مطرح کرده است که در اينجا مقصود از اولوالامر، صاحبان عالم امر در مقابل عالم خلق است، چنانچه قرآن به وجود اين دو عالم در آيه 54 سوره مباركه اعراف مي فرمايد«أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ» اشاره کرده است.
اين کارشناس حوزوي ادامه داد: با توجه به معنا و مفهوم عالم أمر که عالم معنا و غيرمادي است، متوجه مي شويم معناي اولوالامر تنها بر کساني صدق ميکند که با خدا و رسول سنخيت وجودي در طهارت دارند و به اصطلاح آسماني هستند و شامل حال انسانهاي مستکبر زميني نميشود.
به گفته وي در رأس صاحبان امر، امامان معصوم(ع) هستند و پس از آنها شيعيان خاص آن بزرگواران که از عصمت نسبي برخوردارند و در اطاعت و تسليم محض از آنها به سر ميبرند، قرار دارند.
حجت الاسلام برادران براي اثبات مدعاي فوق به اين حديث معروف و مشهور امام صادق(ع) استشهاد کرد «فاما من کان من الفقهاء: صائناً لنفسه، حافظاً لدينه، مخالفاً علي هواه، مطيع لامر مولاه، فللعوام اين يقلدوه» هرکدام از فقها که صيانت نفس دارد، از دينش محافظت، با هواي نفس مخالفت و امر مولاي خود ائمه معصومين را اطاعت ميکند، پس بر مردم است که از او تقليد کنند.
وي در توضيح اين حديث گفت: در اين کلام نوراني حضرت، موضوع اطاعت از فقيه جامع الشرايط، پاکي و طهارت و عصمت نسبي او است و از طرفي آنچه که نياز جامعه امروز ما است موضوع اطاعت از فرامين ولي فقيه زمان است چرا که اطاعت از او موجب تطهير و عصمتي شدن جامعه و نزديک شدن به هدف بعثت انبيا است.
اين محقق حوزه علميه ادامه داد: امام موسي بن جعفر(ع) در يک بيان نوراني ميفرمايد «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي» خداى عزّوجلّ بر شيعه غضب كرد، پس مرا مخيّر ساخت كه يا من و يا آنها فدا شويم، به خدا قسم! من با دادن جان خودم ايشان را حفظ كردم.
وي توضيح داد: با توجه به اين حديث شريف ميتوان نتيجه گرفت که ولي فقيه زمان کسي است که جهت وصول جامعه به عصمت نسبي از هيچ گونه تلاشي فروگذار نکند و مانند امام کاظم(ع) در جهت تطهير جامعه حتي از جان خود ميگذرد.
حجت الاسلام برادران اضافه كرد: در عصر حاضر نيز اين ويژگي در رهبر معظم انقلاب به طور واضح به چشم ميخورد زيرا که به عينه ميبينيم که ايشان جان بر کف با وجود همه تهديدهايي که وجود دارد در مقابل هجمههاي فرهنگي و تهديدات دشمنان به تمام قامت ايستاده است، بنابراين تکليف شرعي همگان است که براي تحقق هدف بعثت انبيا پشت سر ايشان ايستاده و براي تحقق اين امر مهم معظم له را حمايت کرده و در اين شرايط حساس تنها نگذاريم./1307/302/ب2