۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۴۵۱۹۹۲
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

آیه مباهله سند محکمی بر جانشینی امام علی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: آیه مباهله نشان می دهد که حضرت علی(ع) از کسانی که به عنوان انفس و جان پیامبر(ص) معرفی شده هستند از همه افضل بوده و مستحق جانشینی ایشان هستند، بنابراین آیه مباهله در کنار دلالت بر افضلیت حضرت علی(ع) بر جانشینی ایشان نیز دلالت دارد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در مراسمی که به مناسبت روز مباهله در مسجد امام جعفر صادق(ع) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: در آیه 59 تا 61 سوره آل عمران به ماجرای مباهله پرداخته شده است که در زمان پیامبر اکرم(ص) مسیحیان نجران به تثلیث معتقد هستند که رسول الهی را به مباهله برای اثبات حقانیت خود عوت کردند.

وی افزود: مسیحیان نجران با رسول اکرم(ص) در مورد اینکه حضرت عیسی(ع) نعوذبالله فرزند خدا است یا خلقت او بحث داشتند که خدای متعال آیه خلقت حضرت آدم و حوا(ع) را از خاک بدون هیچ والدینی فرستاد و استدلال کشیشان نجران را متزلزل کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه کشیشان نجران با وجود اثبات حقانیت مخلوق بودن حضرت عیسی(ع) در مقابل پیامبر(ص) ایستاده و شروع به لجاجت کردند، گفت: انسان موجود عجیبی است که حتی در برابر چیزی که به آن علم پیدا کرده نیز لجاجت می کند و از پذیرش آن سرباز می زند به مانند آگاهی به ناتوانی مرده از آسیب زدن اما ترس از آن.

وی با اشاره به ماجرای مباهله، ادامه داد: پس از مقاومت نجرانیان در برابر پذیرش حق خدای متعال از رسول اکرم(ص) خواست تا آنان را به مباهله دعوت کنند و مباهله به این معنا است که هر کس خود و عزیزانش را به خدا واگذار کند و به خدا بگوید که هر کس حق است خدا طرف مقابل او را از بین ببرد.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه در ماجرای مباهله پیامبر خاتم(ص) تمام هستی خود را به میدان آورده بود، افزود: در این مباهله تنها با اجابت دعای پیامبر و از بین رفتن نجرانیان حیثیت و موقعیت رسول اکرم(ص) حفظ می شد و در غیر این صورت مردم به نبوت ایشان شک کرده و از قبول آن سر باز می زدند.

وی با اشاره به تفسیر آیه مباهله، افزود: رسول گرامی اسلامی(ص) حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع) را با خود آورد و بزرگان نجران همه خانواده خود را برای مباهله آماده کردند و در سند این حدیث بحث هست که برخی از تشیع مغرض آن را جعلی می دانند در حالی که این حدیث علاوه بر کتب معتبر شیعی در بسیاری از کتب روایی اهل سنت نیز ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: رسول الله(ص) در روز مباهله به اهل بیت خود(ع) فرمودند که من دعا می کنم و شما فقط آمین بگویید، وقتی بزرگ نجرانیان پیامبر اکرم(ص) را به همراه آل عبا(ع) دید به قوم خود گفت که چهره هایی را می بینم که اگر پیامبر اسلام(ص) دعا گفته و آنان آمین بگویند هیچ یک از ما در زمین نخواهیم ماند و به این علت از مباهله امتناع کرده و به پرداخت جزیه حاضر شدند.

وی توضیح داد: آیه و روایاتی که به همراه آیات به عنوان شأن نزول نقل شده اند نشان می دهد که در کنار پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) و حسنین(ع) فقط حضرت زهرا(س) شایستگی و مقام همراهی داشتند و این نشان از اشرفیت و برتریت حضرت زهرا(س) به همه زنان عالم است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: آیه مباهله نشان می دهد که حضرت علی(ع) که به عنوان انفس و جان پیامبر(ص) معرفی شده هستند از همه افضل بوده و مستحق جانشینی ایشان هستند، بنابراین آیه مباهله در کنار دلالت بر افضلیت حضرت علی(ع) بر جانشینی ایشان نیز دلالت دارد./936/202/ب2

ارسال نظرات